InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Vertraging NS: geld terugvragen met OV-chipkaart

Vertraging NS: geld terugvragen met OV-chipkaart

Vertraging NS: geld terugvragen met OV-chipkaart Reis je vaak bij de NS, met een OV-chipkaart? Heb je wel eens vertraging gehad? Zodra het meer dan 30 minuten vertraging betreft, kan je hiervoor een vergoeding krijgen of je geld terug krijgen. Dit geld kan je dit heel gemakkelijk krijgen. Je maakt en activeert één keer een account op NS.nl, waarna je elke keer bij vertraging binnen één minuut je geld terug kan vragen.

Wanneer krijg je geld terug van de NS?

Je kunt geld terugvragen van de NS (binnen drie maanden na de reisdatum!) als je door een vertraging van de NS, ongeacht de oorzaak, meer dan 30 minuten te laat op je bestemming aankomt. Het gaat dan over een NS-bestemming (station). Dit geldt voor alle binnenlandse reizen en reizen met de intercity direct.

Je kunt géén geld terugvragen (kan wel, maar dan krijg je het niet) als je met minder dan 30 minute vertraging op je NS-bestemmingsstation aankomt. Het geld terug vragen bij vertragingen gaat niet op bij werkzaamheden of geplande vertragingen. Je kunt alleen geld terugvragen van de NS, niet van andere vervoerders. De vergoeding moet meer dan €2,20 zijn. Natuurlijk geeft de NS geen geld terug bij overmacht, zoals een landelijke stroomstoring.

Hoeveel geld kan je ontvangen bij vertraging?

Het onderstaande schema geeft de vergoeding aan per abonnement en het aantal minuten vertraging.

Kaartsoort/Abonnement
OV-chipkaart met verplichte check-in en check-out30 t/m 59 minuten60 minuten of meer
Reizen op saldo of Reizen op rekening1/2 ritprijshele ritprijs
Voordeelabonnement1/2 ritprijshele ritprijs
Weekend Vrij*1/12 deel1/6 deel
Dal Vrij*1/36 deel1/18 deel
Altijd Vrij*1/42 deel1/21 deel
Traject Vrij1/2 ritprijshele ritprijs
NS-Business Card**1/2 ritprijshele ritprijs
Studentenreisproduct€2,27€4,54
Los vervoerbewijs30 t/m 59 minuten60 minuten of meer
Enkele reis1/2 deelhele bedrag
Dagretour1/4 deel1/2 deel
Keuzedag 60+-€3,50
Actiekaart (zoals Kruidvat, Blokker)1/4 deel1/2 deel
Maandabonnement30 t/m 59 minuten60 minuten of meer
Maandtrajectabonnement/Grensabonnement1/50 deel1/25 deel
Jaarabonnement30 t/m 59 minuten60 minuten of meer
Jaartrajectabonnement/Grensabonnement1/500 deel1/250 deel
OV-Jaarabonnement1/500 deel1/250 deel
OV-chip Plus1/2 ritprijshele ritprijs
Extra vervoerbewijzen30 t/m 59 minuten60 minuten of meer
Toeslagen OV-chipkaart1/4 deel1/2 deel
Railrunner1/2 deelhele bedrag
Dagkaart hond1/4 deel1/2 deel
Dagkaart fiets1/4 deel1/2 deel
ICE toeslaghele bedraghele bedrag
Overgang 2-1 enkele reis1/2 deelhele bedrag
Overgang 2-1 retour1/4 ritprijs1/2 deel
Overgang 2-1 keuzedag 60+€3,-€6,-
* = deze berekening is gemaakt op basis van het maandbedrag.
** = voor alle NS-Business Cards met een abonnement, wordt de vergoeding gebaseerd op de enkele ritprijs van het afgelegde NS-traject, met eventuele verrekening van korting buiten de spits.



Een account maken bij de NS

Maak een NS account aan door op ‘Account aanmaken’ te klikken. Volg de stappen: vul een geldig e-mailadres in, kies een wachtwoord en voor de code in. Klik op ‘verder’ om naar stap 2 te gaan. Hierna moet je je persoonsgegevens invullen. Vul alleen geldige gegevens in, zodat de brieven naar het goede adres gaan. Je kunt hier kiezen om je interesses in te vullen, maar dit hoeft niet. Ook kan je kiezen welke e-mails, post of telefoontjes je van de NS wilt ontvangen. Wil je op geen enkele manier, behalve over geld terug bij vertragingen, gecontacteerd worden door de NS? Vink dan alle vinkjes onder ‘E-mail’, ‘Post’ en ‘Telefoon’ uit. Voor meer informatie, zie het vraagtekentje achter elke optie. Klik op ‘Verder’, en controleer je gegevens. Wanneer je nog een keer op ‘Verder’ klikt, zal je account geactiveerd worden.

Je NS account activeren

Als je je account aangemaakt hebt, zal je een e-mail ontvangen met een link om je account te activeren. Na het klikken op de link wordt je automatisch ingelogd. Zo niet, dan moet je even inloggen met de gegevens die je opgegeven hebt bij het aanmaken. Let op: je gebruikersnaam is je e-mailadres.

Koppelen van je OV-chipkaart aan je NS account

We zijn er nog niet. Nu gaan we je OV-chipkaart koppelen aan je NS account. Klik links op ‘OV-chipkaart koppelen’. Dit proces zal in twee stappen verlopen:

Stap 1: kaartservicecode aanvragen

Eerst vraag je een kaartservicecode aan. Klik op Stap 1 en vul het nummer in van je OV-chipkaart. Vul hetzelfde e-mailadres in als dat van je account. Klik op ‘Verder’. Controleer je gegevens en klik op ‘afronden’. Er zijn twee mogelijkheden: je zal een e-mail ontvangen met je kaartservice code, of een oproep om éérst even langs een NS-kaartautomaat te gaan. Bij het laatste geval moet je even je OV-chipkaart tegen de lezer van de NS-kaartautomaat houden. Bij ‘Ophalen bestellingen’, kies je ervoor om je kaart te activeren en je code te versturen, volg hiervoor de stappen op het scherm. Je ontvangt daarna een kaartservice code per e-mail.
Let op: wanneer je gelijk de e-mail ontvangt met je kaartservice code, zou het kunnen zijn dat je na stap 2 alsnog even je OV-chipkaart moet activeren door een bestelling op te halen bij de NS-kaartautomaat.

Kies op 'Ophalen bestellingen bij de NS-kaartautomaat.' / Bron: Spoorjan / Wikimedia CommonsKies op 'Ophalen bestellingen bij de NS-kaartautomaat.' / Bron: Spoorjan / Wikimedia Commons

Stap 2: kaartservicecode gebruiken voor koppelen OV-Chipkaart aan Mijn NS

Ga nu terug naar het menu van ‘OV-chipkaart koppelen’. We zijn bijna klaar! Vul nog een keer het nummer op je OV-chipkaart in. Daarna vul je je ontvangen kaartservicecode in. Houdt het vinkje ‘Ja, ik wil mijn reisgegevens kunnen inzien’ aan! Klik op ‘OV-chipkaart koppelen’ en klaar!

Geld terugvragen bij vertraging van de NS

Heb je je account geactiveerd en is je OV-chipkaart gekoppeld met je account? Mooi, dan kan je nu geld terugvragen!
Ga naar www.ns.nl en log in bij ‘Mijn NS’. Dit kopje is rechtsboven in op de site te vinden. Klik op ‘Persoonlijke inlog’ en log in met je gegevens. Je gebruikersnaam is je e-mailadres. Als je je wachtwoord vergeten bent, kan je klikken op ‘Wachtwoord vergeten?’.
Je komt op de startpagina van je account. Klik links bij de kopjes op ‘Mijn reishistorie’. Hier zie je het overzicht van al je reizen met de OV-chipkaart die aan je account zit gekoppeld. Het is mogelijk om meerdere OV-chipkaarten te koppelen, kies dan degene bovenin waar je mee gereisd hebt toen je vertraging opliep.

Zoek de reis op waar je vertraging hebt opgelopen. De reizen staan op datum en je ziet de plek waar je in- en waar je uit hebt gecheckt met je ov-chipkaart. Heb je de goede reis gevonden? Klik dan op ‘Aanvragen geld terug bij vertraging’, dat staat onder de uitcheck plaats. Het enige wat je moet invullen is de vertrektijd van je trein en hoeveel vertraging je had. Het gaat hier dus om de eerste trein, dus gewoon waar je reis bij de NS begon. Stel dat je van Rotterdam naar Amsterdam reisde, en je trein vertrok om 12.34 op Rotterdam. Tussen Rotterdam en Amsterdam heeft jouw trein een halfuur vertraging opgelopen. Het enige wat je moet invullen is ‘ 12.34’ bij ‘Vertrektijd (uren, minuten)’ en ’30 t/m 59 minuten vertraging’ bij de vraag ‘Hoeveel vertraging had u?’. Klik hierna op ‘Verder’, je claim wordt ingediend! Binnen enkele weken ontvang je van de NS een brief, waarin ze vertellen of je recht hebt op een vergoeding voor de opgelopen vertraging. Als dat zo is, dan ontvang je binnen enkele weken het geld op je rekening.

Nog meer mogelijkheden met je NS-account

Naast geld terugvragen bij vertraging, kan je nog meer met je NS-account doen. Met je NS-account kan je je gegevens inzien (bijvoorbeeld over je abonnement) of wijzigen. Tevens kan je een overzicht van je reizen in een PDF downloaden, met de kosten per reis. Verder kan je ook vorige claims, facturen en bestellingen bekijken.

Als je met een van de nieuwste NS abonnementen reist, kan je via Mijn NS uw abonnement wijzigen, zoals van klasse wisselen, of overstappen naar een ander abonnement.

Lees verder

© 2014 - 2017 Tmaar, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Studenten OV-chipkaartStudenten OV-chipkaartVeel jongeren weten niet waar of hoe ze hun studenten OV-chipkaart kunnen activeren, in dit artikel zul je er meer over…
OV-chipkaart: Hoe werkt het, kosten en aanvragenGeen stirppenkaartjes, treinkaartjes of kaartjes voor de metro meer in de toekomst. De OV-chipkaart gaat alle vervoersbe…
Hoe werkt een OV-chipkaartHoe werkt een OV-chipkaartHet duurt niet lang meer of iedereen die met het openbaar vervoer wil reizen moet een OV-chipkaart hebben. Voor jongeren…
Informatie over de OV-chipkaartInformatie over de OV-chipkaartSinds 2008 is de OV-chipkaart in gebruik. Deze gebruik je om de trein, bus of de metro in de komen. Belangrijk is dat je…
Vanaf 2012 altijd in- en uitchecken met de OV-chipkaartVanaf 2012 altijd in- en uitchecken met de OV-chipkaartDe discussie rond de OV-chipkaart is eindelijk voorbij. Iedereen die wil reizen met het openbaar vervoer moet een OV-chi…
Bronnen en referenties
  • NS: www.ns.nl
  • NS geld terug bij vertraging schema: www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/hulp-als-het-even-tegen-zit/meer-dan-een-uur-vertraging.html
  • Afbeelding bron 1: Spoorjan / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Vertraging NS: geld terugvragen met OV-chipkaart"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Tmaar
Laatste update: 21-11-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Special: OV-chipkaart
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!