Werken als vrachtwagenchauffeur

Werken als vrachtwagenchauffeur Nederlandse vrachtwagenchauffeurs hebben het steeds lastiger om aan het werk te blijven. Er is sprake van een toenemende concurrentie van chauffeurs uit Oost-Europa. Zij zijn aantrekkelijk voor transporteurs omdat zij een veel lager salaris vragen dan Nederlandse vrachtwagenchauffeurs. Het voordeel van het werk als internationaal chauffeur is dat je veel van de wereld ziet. Het basissalaris is niet heel goed, maar er zijn wel veel mogelijkheden om dit op te krikken met toeslagen. Veel vrachtwagenchauffeurs weten al op jonge leeftijd dat zij later op de vrachtwagen willen rondrijden. Het is voor hen een jongensdroom. In het beroep zijn er echter veel veranderingen gaande. Vroeger was het een beroep waar chauffeurs dagenlang weg waren en een heel Europa doorreden. Ze maakten lange uren en brachten veel tijd op de weg door. Daar werd al iets aan gedaan door het instellen van een tijdsklok. Chauffeurs mochten nog maar een maximaal uren achtereen op de weg doorbrengen. Anders zouden zij te vermoeid raken en dat zou vervolgens weer kunnen leiden tot gevaar op de weg. Voorheen was die tijdsklok nog makkelijk te manipuleren, maar dat werd steeds lastiger naarmate de technieken ook beter werden. Tegenwoordig heeft de Nederlandse chauffeur ook te maken met de toenemende concurrentie van Oost-Europese chauffeurs. Zij vragen een lager salaris en zijn voor de werkgever dus ook veel aantrekkelijker, zeker in tijden van crisis.

Veel van de wereld zien

De meeste chauffeurs hebben doorgaans een eigen truck. De meest vrachtwagens zijn ongeveer veertig ton groot. Deze zijn zo groot, zodat er makkelijk veel goederen vervoerd kunnen worden. Daarmee is het rendement het hoogst. In Nederland rijden er met name veel vrachtwagens van DAF rond. Het voordeel van het werk als internationaal chauffeur is dat je veel van de wereld ziet. In Nederland en België worden er met name vanuit de haven van Antwerpen en Rotterdam goederen door heel Europa vervoerd. Een deel van dat vervoer dat in het verleden door vrachtwagens werd verzorgd verloopt inmiddels via de Betuwelijn, maar nog steeds is er een belangrijke plaats in de vervoersketen voor de vrachtwagens.

Opleiding van een vrachtwagenchauffeur

Wie vrachtwagenchauffeur wil worden moet zijn groot rijbewijs halen. Daarmee is het toegestaan om op een een grote vrachtwagen te rijden. Iedereen die een rijbewijs B heeft kan lessen nemen op zijn groot rijbewijs C te halen. Alle grote rijscholen bieden deze mogelijkheid wel. Het is wel prijzig. Het is daarom aan te raden om nieuwe baas voor de lessen te laten betalen. Dat is wel lastiger geworden, aangezien er een voldoende aanbod is van vrachtwagenchauffeurs. Daardoor zullen werkgevers minder scheutig zijn met het weggeven van allerlei voordeeltjes. Wie zijn rijbewijs wil halen voor op de vrachtwagen moet ook weer een theoretische cursus afleggen. Deze cursus is behoorlijk pittig, dus u zult wel weer in de boeken moeten duiken, waarschijnlijk ook als u eerder al uw rijbewijs heeft gehaald. Het is ook mogelijk om uw rijbewijs te halen in een spoedcursus van 5 tot 8 dagen.

Salaris van een vrachtwagenchauffeur

Het gemiddelde basissalaris van een vrachtwagenchauffeur ligt wel laag. Een starter verdient gemiddeld ongeveer 1800 euro. Dat kan in de jaren daarna oplopen tot ongeveer 2400 euro. De lonen zullen in de toekomst niet veel verder stijgen. Nu is een Nederlandse chauffeur al relatief duur vergeleken met een chauffeur uit Polen of Bulgarije. Die kloof zal in de nabije toekomst niet snel kleiner worden. Voor een chauffeur is het wel relatief makkelijk om het salaris op te krikken, bijvoorbeeld door een toeslag die men krijgt wanneer men meerdere dagen van huis is, in het buitenland of overuren maakt. Het is wel belangrijk dit van te voren goed vast te leggen. De meeste vrachtwagenbedrijven houden zich aan de CAO, maar ga dat wel van te voren na.
© 2014 - 2024 Simcha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Vrachtwagenchauffeur wordenVrachtwagenchauffeur wordenMisschien droom je er altijd al van om vrachtwagenchauffeur te worden. Natuurlijk heb je dan je rijbewijs nodig. Maar er…
Vrachtwagen rijbewijs C: beroepsmatig aan de slagVrachtwagen rijbewijs C: beroepsmatig aan de slagOm als chauffeur van een vrachtwagen aan het werk te kunnen heb je daartoe het vrachtwagen rijbewijs C voor nodig. Heb j…
Soorten rijbewijzenVoor het besturen van een voertuig heb je altijd een rijbewijs nodig. Dit kan dus een rijbewijs zijn voor het besturen v…
Opleiding vrachtwagenchauffeurOpleiding vrachtwagenchauffeurBij interesse voor het vak Vrachwagen chauffeur, omdat u erover denkt om vrachtwagen chauffeur/chauffeusse te worden, ku…

Vertraging NS: geld terugvragen met OV-chipkaartVertraging NS: geld terugvragen met OV-chipkaartReis je vaak bij de NS, met een OV-chipkaart? Heb je wel eens vertraging gehad? Zodra het meer dan 30 minuten vertraging…
Pruisische stoomlocomotief 'P8' – Europese oorlogsbuitPruisische stoomlocomotief 'P8' – Europese oorlogsbuitDe 'P8' was in zijn tijd befaamd en kreeg een roemruchte toekomst. Begin 20ste eeuw was deze Pruisische locomotief het w…
Bronnen en referenties
Simcha (763 artikelen)
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.