InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Geografie Israël: Lightrail in Jeruzalem

Geografie Israël: Lightrail in Jeruzalem

Geografie Israël: Lightrail in Jeruzalem Jeruzalem is sinds 19 augustus 2011 de eerste stad in Israël met lightrail. Lightrail is een noodzaak voor een grote stad als Jeruzalem met ruim 750.000 inwoners, veel woonwijken, veel studenten, toeristen en andere bezoekers. Tegen 2020 kent Jeruzalem 950.000 inwoners. In 2013 loopt de lightrail van Pisgat Ze'ev naar de Herzl Berg. Er zijn 23 haltes en er reizen dagelijks zo'n 130.000 passagiers (in 2013) met de lightrail. Er zijn al plannen om de komende 20 jaar de lightrail met vijf trajecten uit te breiden. De lightrail wordt beheerd door Citypass Group. Deze organisatie heeft het traject ontworpen, gebouwd en zal het voor 30 jaar beheren.

Lightrail in Jeruzalem

De lightrail in Jeruzalem maakt deel uit van het renovatieproject van het stadscentrum. De eerste lijn die nu in gebruik is moet de toegankelijkheid naar het stadscentrum vergroten voor grote buurten zoals Pisgat Ze'ev. De Jaffa straat, dat de belangrijkste straat in het centrum is, is nu alleen toegankelijk voor voetganger en lightrail. De lightrail moet er voor zorgen dat de welvaart van de stad toeneemt en vastgoed en ondernemingen groeien. Verder zal er meer cultuur en entertainment in de stad komen. Passagiers kunnen met bussen de lightrail makkelijk bereiken.

Er zijn momenteel 23 trams die elk bestaan uit twee Citadis-302 wagons met elk een lengte van 32,52 meter en een breedte van 2,65 meter. Er kunnen per tram 500 passagiers mee (ongeveer evenveel als 10 bussen). Er zijn zowel zit- als staanplaatsen. De lightrail is ook toegankelijk voor mensen met een lichamelijke beperking.

Het Jeruzalemse lightrail zal de komende 20 jaar uitgebreid gaan worden met 5 nieuwe lijnen. Het aantal reizigers per dag zal dan verhoogd worden van 140.000 naar 250.000. De bestaande rode lijn wordt uitgebreid van Pisgat Zeíev naar Neveh Yaakov in het noorden, en van de Herzlberg naar Tahun Kruispunt in het zuiden tegen 2016, and later van Tahun naar het Ora kruispunt. De rode lijn eindigt bij het Hadassah ziekenhuis, Ein Karem tegen 2019. Er komt ook een campus lijn. De rode lijn zal van 9 tot 23 kilometer uitgebreid worden en kost 2,5 miljard shekels. Verder zijn er nog plannen voor een groene lijn (van Mount Scopus campus via French Hill, Eshkol Boulevard, het centrale busstation en Givat Ram, naar Gilo) en een blauwe lijn (van Ramot naar Gilo, met een aftakking naar Malha) die in totaal 12 miljard shekels zullen kosten. Ook komen er nog een paarse lijn (van Ein Karem naar Talpiot via Malha), een bruine lijn (in Oost-Jeruzalem), en een andere lijn van de Kotel naar Givat Ram via het stadscentrum. Deze laatste drie lijnen kosten 8,5 miljard shekels.

Lightrail in de Jaffa straat van Jeruzalem / Bron: Navot Miller / Wikimedia CommonsLightrail in de Jaffa straat van Jeruzalem / Bron: Navot Miller / Wikimedia Commons

Een historische rit in de Lightrail van Jeruzalem van Pisgat Ze'ev naar de Herzl Berg

Munitie Heuvel - Ammunition Hill

Een rit in de Lightrail van Jeruzalem gaat langs heel wat historische plekken, zoals de Ammunition Hill (Munitie Heuvel) en de Herzl Berg. Bij de Ammunition Hill werd tijdens de Zesdaagse Oorlog zwaar gevochten. En tijdens het Britse Mandaat was hier een school voor politiemannen. Grotten werden gebruikt voor het opslaan van munitie, vandaar de naam van de heuvel. Toen de Jordaniërs de heuvel in bezit namen in 1948 werd het een zeer versterkte militaire positie. Het was voor Israël zeer moeilijk om deze in 1967 te veroveren. Sinds 1967 is het een gedenk plek waarbij tijdens Jeruzalem Dag een ceremonie wordt gehouden voor de gevallen soldaten tijdens de Zesdaagse Oorlog.

Simon Hatzaddiek station

Deze halte is vernoemd naar de Joodse Hogepriester, Simon de Rechtvaardige. Zijn bekendste uitspraak is dat de wereld op drie dingen staat: "Tora, godsdienst en handelingen van vriendelijkheid." (Pirkei Avoth 1:2). De route van de lightrail volgt de voormalige grens tussen Israël en Jordanië. Bij de volgende stop, Shivtei Jisraeel, ligt de Murara buurt.

Damascus Poort

De Damascus Poort is de volgende halte maar is niet zichtbaar vanuit de tram. We bevinden ons nog steeds op de voormalige grens van Israël en Jordanië. Dit was 19 jaar lang niemandsland. Vanuit de tram is de Jeruzalemse Notre Dame te zien. Dit is een klooster dat zwaar beschadigd raakte tijdens de oorlog van 1948. Op het dak van het klooster zaten tot 1967 Israëlische soldaten die Jeruzalem bewaakten. Tegenwoordig functioneert het klooster als een hotel voor katholieke pelgrims. Op de top van de heuvel passeert de tram het IDF plein en een gebouw met kogelgaten veroorzaakt door het Jordaanse leger. Deze gaten bleven er na de restauratie inzitten.

Safra Plein Station

Op het Safra Plein staat het gemeentehuis van Jeruzalem. Achter de Safra Plein halte staan oude gebouwen daterend uit de 19de en 20ste eeuw. Ze zijn gerestaureerd en ingelijfd bij het gemeente complex. Tegenover het station staan gebouwen nummer 17 en 19 van de Jaffa Straat die door de Armeense kerk zijn gebouwd. De gebouwen hebben decoratieve balkons en bogen. Ze zijn rond 1900 gebouwd. Boven de meeste deuren staat het embleem van het Armeens Patriarch. Even verderop staat het oude gebouw van de Anglo-Palestine Bank dat in 1939 werd opgericht. Deze financierde de Zionistische beweging. Tegenwoordig zit Bank Leumi erin.

Jaffa Straat

De Jaffa straat is sinds enkele jaren autovrij. Alleen de lightrail loopt er doorheen. Verder is er veel winkelend publiek, zijn er eetgelegenheden en lopen er veel toeristen rond. Het Davidka station is vernoemd naar de Davidka, een eigen gemaakt mortier door David Leibowitz ontworpen. Dit mortier werd ingezet tijdens de oorlog van 1948-1949.

Mahane Yehuda Markt

De tram stopt ook bij de Mahane Yehuda markt. Deze is een paar jaar geleden gerenoveerd. Op de markt lopen vele verschillende soorten mensen rond, spelen muzikanten, spreken ultra-orthodoxe Joden voorbijgangers aan en vragen bedelaars om aalmoezen. De tram passeert vervolgens de Oude Shaarei Tzedek Ziekenhuis dat gerestaureerd is. Haturim en het Centrale bus stations zijn de volgende haltes. Vervolgens rijdt de tram over de Strings Bridge dat in 2008 werd geïnaugureerd en dat de ingang van Jeruzalem vormt. Het eindstation is de Herzl Berg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Opinie Israël 105: de Stille Intifada (Lone wolves)Opinie Israël 105: de Stille Intifada (Lone wolves)Sinds de moord op de Arabische tiener Mohammed Abu-Khdeir door een geestelijk gestoorde Joodse man die de tiener levend…
Kaarten van Israël rond de Zesdaagse Oorlog 1967De Zesdaagse Oorlog in 1967 bracht grote veranderingen teweeg in de grenzen van Israël. De Sinaï, Judea en Samaria, de G…
Jeruzalem: de Joodse hoofdstad van IsraëlJeruzalem: de Joodse hoofdstad van IsraëlJeruzalem is voor Joden uitermate belangrijk. Koning David maakte de stad destijds al tot hoofdstad van Israël. Nooit he…
Toerisme - Jeruzalem XIII: attracties en musea (deel II)Welke attracties worden in dit artikel besproken? Jeruzalem Botanische Tuinen, Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem, Sc…
Geschiedenis Joodse volk (Palestina en Zionisme)Geschiedenis Joodse volk (Palestina en Zionisme)Het huidige Israël werd eeuwenlang door vreemde machthebbers bestuurd. Dit gebeurde van 70 na de gewone jaartelling tot…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geografie Israël: Lightrail in Jeruzalem"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 31-10-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Special: Geografie Israël
Schrijf mee!