InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Geografie Israël: spoorlijn Eilat - Tel Aviv

Geografie Israël: spoorlijn Eilat - Tel Aviv

Geografie Israël: spoorlijn Eilat - Tel Aviv Begin oktober 2013 heeft het Israëlische kabinet goedkeuring gegeven voor de bouw van een peperdure spoorwegverbinding tussen Eilat en Tel Aviv. Binnen 10 jaar moet de spoorlijn in gebruik worden genomen. Hierdoor wordt de reistijd voor reizigers tussen centraal Israël en het zuiden van het land verkort tot 2 uur (met de auto en de bus duurt het tussen de 4 à 5 uur). Er wordt verwacht dat ongeveer 5 miljoen passagiers per jaar de trein zullen nemen op het traject Tel Aviv - Eilat. Ook zal het spoor gebruikt gaan worden voor goederenvervoer. Dit kan de Israëlische economie een boost geven. Toch kleven er ook nadelen aan het spoortraject. Het loopt door de Negev woestijn en de natuur kan door de aanleg beschadigd worden. Ook zullen meer vrachtschepen de haven van Eilat aandoen waardoor de koraalriffen in de Golf van Eilat bedreigd worden.

Eilat - gelegen aan de Golf van Eilat

Hoe ziet het spoornetwerk in Israël eruit? Een historisch overzicht

Vóór de oprichting van de moderne Joodse staat

Het idee om spoorwegen in Palestina aan te leggen kwam van Sir Moses Montefiori min 1839. De eerste spoorrails tussen Jaffa en Jeruzalem (89 kilometer lang) was in 1890 gereed. De reistijd bedroeg 3 uur en 50 minuten. In 1892 arriveerde de eerste trein in Jeruzalem. In 1904 werd een spoorwegverbinding tussen Haifa en Beit She'an in gebruik gesteld. Een jaar later werd de rails uitgebreid tot Damascus. In 1915 legden de Turken een rails aan tussen Afula en de Sinaï woestijn. De spoorwegverbinding liep via Tulkarm en Beer Sheva. Het spoor was voor het leger bedoeld. In 1919 openden de Britten een route tussen Egypte en Haifa via Lod. Ook werd een lijn gebouwd tussen Rosh Ha'ayin en Petach Tikwa. Er reed dagelijks een trein tussen Haifa en Caïro. In 1942 werd een lijn tussen Haifa, Beiroet en Tripoli opengesteld voor treinverkeer.

Na de oprichting van de staat Israël

De Israëlische overheid is sinds 1948 de beheerder van het spoornetwerk in Israël. In 1950 werd een route aangelegd voor passagierstreinen tussen Haifa, Tel Aviv en Jeruzalem. De reistijd bedroeg ongeveer 4 uur. In 1954 werd in Tel Aviv het Savivor treinstation geopend. In 1956 werd een route geopend tussen Naan en Beersheva. Daarna werd nog een treinstation in Haifa Bat-Galim geopend (pas in 1975 werd dit een passagiers station) en kwam er een route tussen Beer Sheva en Dimona. Na de Zesdaagse Oorlog werd de verbinding tussen Oost Kuneitra en de haven Taufik hersteld. In 1979 werd het spoor tussen Kiriat Gat en Dimona opgeheven vanwege te weinig passagiers.

Er kwamen wel nog meer spoorwegverbindingen bij:
  • Dimona-Oron (1970)
  • Negev - Nachal Zinn (1977)
  • Kiriat Gat - Ashkelon (1982)
  • Tel Avid - Rechovot (1991)
  • Tel Aviv - Netanja (1993)
  • Haifa - Krayot (1996)
  • Ros Ha'ayin - Tel Aviv (2000)
  • Tel Aviv - vliegveld Ben Goerion (2003)
  • Beer Sheva - Ramat Hovav (2004) - goederenspoor
  • Tel Aviv - vliegveld Ben Goerion - Modiín (2007)

Ook kwamen er een aantal nieuwe treinstations bij:
  • Tel Aviv hashalom treinstation (1996)
  • HaKarmel treinstation in Haifa (1999)
  • Tel Aviv Universiteit treinstation (2000)
  • Beer Sheva Centraal treinstation (2000)
  • Luchthaven Ben Goerion treinstation (2000)
  • Jeruzalem Malka treinstation (2005)
  • Ashkelon treinstation (2005)
  • Lehavim-Rahat treinstation (2007)
  • Modiin Centraal treinstation (2008)
  • Petach Tikva – Kiryat Arie treinstation (2008)
  • Lod – Ganei Aviv treinstation (2008)

Andere ontwikkelingen omtrent het spoornetwerk:
  • Oprichting van “The Ports and Railways Authority” (1988)
  • Gebruik van IC3 treinen (1992)
  • 37 nieuwe passagierwagons uit Spanje (1997)
  • 21 nieuwe diesel locomotieven uit Spanje (1998)
  • Oprichting van de Israel Railways corporation Ltd (2003)
  • Verbetering spoorlijnen Ashdod-Ashkelon en Beer Sheva-Dimona (2005)

Spoorlijn Tel Aviv - Eilat

Een ministerieel comité heeft op 6 oktober 2013 de bouw van een peperdure spoorlijn tussen Tel Aviv en Eilat goedgekeurd. Alleen minister van milieu Peretz stemde tegen. Er is groen licht gegeven aan het project ondanks de afwezigheid van een verbinding tussen de havens van Eilat en Ashdod om zo een doorvoerland te creëren tussen Europa en Azië. Binnen 10 jaar moet de spoorverbinding gereed zijn. Milieuorganisaties zijn tegen het project omdat de spoorlijn de natuur in de Negev en de koraalrif van de Golf van Eilat zal beschadigen (hoewel het spoor de haven van Eilat niet zal bereiken en er tunnels en bruggen gebouwd zullen worden om de ecologische schade te beperken). Ze willen een diepgaand onderzoek naar de ecologische effecten van het project. Vooral ook omdat het aantal vrachtschepen in de Golf van Eilat zal toenemen. Ook zijn er tegenstanders die zeggen dat het project te duur is en dat het ten koste gaat van verbetering van het openbaar vervoer in de steden. De spoorwegverbinding zal geen concurrentie worden van het Suezkanaal. Het wordt gebruikt voor honderdduizenden kratten goederen, de import van auto's en chemicaliën. De reistijd wordt ook verkort. Met de trein zal het nog maar 2 uur duren om van centraal Israël naar Eilat te reizen. Met de bus of de auto is dat momenteel 4 tot 5 uur. Israël verwacht 5 miljoen treinreizigers per jaar op de route. Een ander probleem is dat het project uitgevoerd zal worden door een Chinese maatschappij. Voormalig hoofd van de Mossad Halevy waarschuwt dat China de ergste vijanden van Israël steunt. Ook vreest hij dat de relaties met Europa en de VS er onder zullen lijden.

Toekomstige spoorlijn Tel Aviv - Eilat

Legenda
A. Tel Aviv
B. Eilat
C. Negev woestijn
D. Be'er Sheva

Visie van Etsel

Israël is van oudsher een land waar de bus het openbaar vervoer domineert. Maar de trein en lightrail worden steeds populairder. Het hoeft dan ook geen verbazing te wekken dat de Israëlische overheid uiteindelijk heeft besloten tot de aanleg van de spoorlijn tussen Eilat en Tel Aviv. Hoewel het een peperduur project zal worden, mede vanwege het feit dat rekening gehouden moet worden met het landschap, zal deze spoorwegverbinding voor Israël uiteindelijk heel veel voordeel opgaan leveren. Voor Eilat is het uitermate ideaal wanneer de reistijd tussen het centrum van Israël en het zuiden tot 2 uur wordt verkort. Dat betekent dat Eilat veel minder geïsoleerd komt te liggen. Dit is niet alleen gunstig voor reizigers maar ook voor de economie van de stad (meer toeristen, meer industrie, etc.). Eilat zou hierdoor flink kunnen gaan groeien en een grote stad kunnen worden met minstens 100.000 inwoners (momenteel (2013) heeft Eilat ruim 45.000 inwoners).

Niet alleen voor Eilat is de aanleg van een spoorwegverbinding economisch gunstig. Heel Israël kan hiervan profiteren (op nationaal en regionaal niveau). Er kunnen dan namelijk veel meer schepen vanuit Azië (vooral India en China) in Eilat aanmeren (mogelijk zal de haven uitgebreid moeten worden). Met India en China heeft Israël steeds betere handelsbetrekkingen. Ook kan Israël een doorvoerland tussen Europa en Azië worden. Voor de Negev (in het bijzonder Beer Sheva) is deze ontwikkeling ook gunstig. De Negev is een perifeer gebied en kan door de komst van de spoorlijn zich veel beter ontwikkelen. Bedenk overigens ook dat de IDF besloten heeft om het grootste legerbasis in het centrum van het land te verplaatsen naar de omgeving van Beer Sheva waar een mega militaire basis moet komen. De Israëlische regering wil Beer Sheva en omgeving ook tot een hightech hub maken. Dit zal veel hoogopgeleide jonge gezinnen met kinderen kunnen aantrekken.

Maar economie leeft altijd wat op gespannen voet met ecologie. Toen Israël moest worden opgebouwd in de jaren'50 en '60 van de vorige eeuw werd er heel weinig aan het behoud van het landschap gedaan. Er werd 'in het wilde weg' gebouwd zonder rekening te houden met schade voor de natuur. Tegenwoordig is dat al een stuk beter in Israël. Toch zal de Joodse staat met dit project nog veel meer rekening moeten houden met het landschap. Met name de koraalriffen bij Eilat lijken schade op te kunnen lopen indien de scheepvaart toeneemt. Ook zal Israël in de Negev woestijn rekening moeten houden met het ecosysteem van het woestijngebied. Er zullen veel ecoducts en tunnels gebouwd moeten worden om de natuur niet al te veel te beschadigen.

Kortom, Israël kan enorm profiteren van een spoorwegverbinding tussen Eilat en Tel Aviv mits men rekening houdt met de natuur. Wordt de natuur te veel beschadigd dan zullen toeristen wegblijven en zal dit uiteindelijk leiden tot een economische strop.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Israel approves controversial rail route to Eilat - HaAretz
  • Israel railways
  • Etsel - nieuwsartikelen op InfoNu

Reageer op het artikel "Geografie Israël: spoorlijn Eilat - Tel Aviv"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Special: Geografie Israël
Schrijf mee!