InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Vrachtwagenchauffeur worden

Vrachtwagenchauffeur worden

Vrachtwagenchauffeur worden Misschien droom je er altijd al van om vrachtwagenchauffeur te worden. Natuurlijk heb je dan je rijbewijs nodig. Maar er komt meer bij kijken. Zoals bijvoorbeeld de theorie-examens, je chauffeursdiploma (code 95) en een medische keuring. Wil je alleen op een bakwagen rijden of ook met een combinatie? Voor het rijden met een bakwagen is rijbewijs C voldoende, voor een combinatie heb je een CE rijbewijs nodig. Iedere 5 jaar moet je je code 95 verlengen door middel van 35 uur bijscholing. De code 95 en de geldigheid ervan staat ook op je rijbewijs vermeld.

Vrachtwagenchauffeur

Als vrachtwagenchauffeur bestuur je en onderhoud je zware motorvoertuigen voor het vervoer van goederen, vloeistoffen en zwaar materieel over korte en lange afstanden. Zo kun je chauffeur zijn binnen Nederland, of ben je internationaal chauffeur. In het laatste geval ben je bijna altijd meerdere dagen van huis.

Vrachtwagenrijbewijs

Het vrachtwagenrijbewijs is rijbewijs C. De rijlessen kun je volgen bij een verkeersschool. Om examen te mogen doen voor dit rijbewijs moet je eerst de certificaten RV1 en V2C/R2C behaald hebben. Tevens moet je jezelf medisch laten keuren.
RV1 bestaat uit de vakken verkeer en techniek. Hierin komen onder andere de verkeersregels en de werking van de dieselmotor aan bod. V2C is het vak administratie voor beroepschauffeurs. Wil je alleen het rijbewijs halen dan kan worden volstaan met R2C. Dit is ook administratie. De keuring gebeurt door een bedrijfsarts. Hij test onder andere je gehoor en je ogen. Ook zal er een urinemonster gecontroleerd worden. De uitslag van de keuring wordt verstuurd naar het CBR. Je krijgt vervolgens bericht van het CBR of je examen mag doen. Wanneer je je rijbewijs moet verlengen, moet je altijd opnieuw een medische keuring ondergaan.

Heb je je rijbewijs C behaald dan kun je verder gaan lessen voor het CE-examen. Dit betreft het rijden met een vrachtwagen met aanhanger. Ook als je met een oplegger met trailer wilt gaan rijden heb je dit rijbewijs nodig.

Chauffeursdiploma

Naast het vrachtwagenrijbewijs heb je als beroepschauffeur je chauffeursdiploma nodig. Na het behalen van de certificaten RV1 en V2C zul je dan ook nog het certificaat V3C moeten halen. Dit betreft ook administratie, maar dan in de vorm van cases (verhaaltjes van situaties waar vragen over gesteld worden). Heb je dit deel ook behaald dan ben je klaar met je theorie. Om het chauffeursdiploma te krijgen moet je nu nog praktijktoetsen doen (zoals laden/lossen, sneeuwkettingen en vergunningen) en een toets besloten terrein. Dit laatste betreft zeven bijzondere verrichtingen.

Code 95

Om beroepsmatig een vrachtwagen te besturen moet je vakbekwaam zijn. Vakbekwaam ben je door het behalen van je chauffeursdiploma. Heb je deze behaald dan wordt de vakbekwaamheidscode (Code 95) op je rijbewijs vermeld. Deze code is vijf jaar geldig. Door nascholing te volgen kun je de termijn verlengen. De nascholing bedraagt 35 uur per vijf jaar. Je kunt hierbij zelf uitkiezen welke bijscholingen je volgt.

ADR

Voor het vervoeren van gevaarlijke stoffen is het bezit van het ADR-certificaat verplicht. De exameneisen hiervan zijn gebaseerd op Europese richtlijnen. Je leert onder andere over wettelijke bepalingen, voorschriften en hoe je moet handelen in geval van brand of een ongeval. Een ADR-certificaat is vijf jaar geldig. Het ADR-certificaat is dus optioneel, omdat dit niet voor alle goederenvervoer nodig is.

Ervaring

Ga je aan de slag als vrachtwagenchauffeur dan zul je merken dat je eerst nog een hoop ervaring mist. Juist door het werk in de praktijk zul je deze ervaring opdoen en wordt je overal steeds handiger in. Zo word je dus vanzelf een ervaren chauffeur!
© 2012 - 2017 Jettix, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Informatie Verkeersschool De Weerd

Reageer op het artikel "Vrachtwagenchauffeur worden"

Infoteur: Jettix
Laatste update: 24-06-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Schrijf mee!