InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Fietsen in de Tour de France: de Giant

Fietsen in de Tour de France: de Giant

Fietsen in de Tour de France: de Giant Nederland wordt in de Tour de France vertegenwoordigd door de Raboploeg. Op wat voor fietsen rijden onze wielrenners eigenlijk? Is dat een zelfde soort fiets als die jij en ik in de winkel kunnen kopen of is dit totaal iets anders en als dit wat anders is, wat is er dan anders aan? Over de beste wielrenner fietsen en het materiaal waarvan ze zijn gemaakt.

Fiets van carbon

Een groot deel van de fietsen waar de Raboploeg op rijdt is gemaakt van carbon. Het gaat dan over het frame, de wielen, het stuur en de stuurpen. Waarom carbon? Van carbonvezels worden draden gemaakt die geweven worden tot een doek waarvan het frame wordt opgebouwd. Carbon is licht, stijf en sterk materiaal en vooral het gewicht is de reden dat er voor dit materiaal wordt gekozen. De stijfheid zorgt voor makkelijker manoeuvreren in de bochten zodat zo min mogelijk energie van de wielrenners verloren gaat. Bovendien verkleint een hoge torsiestijfheid de kans op ongecontroleerd shimmiën (kleine slingerbewegingen) tijdens de afdaling. De fietsen die de Raboploeg gebruikt wegen slechts 6,8 kilo. Natuurlijk kan je als particulier ook een fiets van carbon in de winkel kopen. De prijzen voor zo'n fiets in de winkel beginnen bij 2.500,= voor een volledig carbon frame. Aan goedkopere fietsen zijn meestal concessies gedaan zoals bijvoorbeeld een voorvork of achtervork van aluminium. Wanneer je zelf een fiets van carbon wil kopen, houdt er dan wel rekening mee dat carbon snel beschadigd raakt bij een botsing of valpartij, de beschadigingen zijn vaak moeilijk te zien en nog moeilijker te herstellen.

Schakelen

Het schakelen van de ene versnelling naar de andere gebeurt bij de fietsen van de Raboploeg met tiptoetsen. Zo schakel je elektronisch van de ene versnelling naar de andere. De versnellingscassette is gemaakt van titanium en aluminium. De fiets heeft maar liefst twintig versnellingen (Shimano Ultrgra Di2).

Giant

Bron: Kazunga / PixabayBron: Kazunga / Pixabay
Giant heeft 18 maanden gewerkt aan de ontwikkeling van deze lichtgewicht fiets. Voor hoge tractie en acceleratie kwam de al eerder ontwikkelde PowerCore bottom bracket (Shimano Dura-Ace) terug. Deze wordt als eerste gebruikt in de Giant XTC Composite 29ER O. Het uitgangspunt deze keer was dat de fiets een groot absorberend vermogen moest hebben, zodat er mooie prestaties geleverd kunnen worden op de kasseien. Hoe meer de trillingen in het frame reeds worden opgevangen, hoe minder energie dit de wielrenners kost. Dit jaar lag de nadruk dus op een betere fiets voor ruwe wegen. De trillingen worden onder andere verminderd door de lager gelegen achtervork en het langere front-centrum. Als testrijders waren Girscha Niermann en Maarten Tjallingii bij de ontwikkeling betrokken. De nieuw ontwikkelde fiets heet de Giant Defy Advanced SL (uitontwikkeld in 2012). Er hangt wel een prijskaartje aan een compleet afgemonteerde Giant Defy Advanced SL, namelijke 7.399,=.

Tour de France

De 99ste editie van de Tour de France ging in 2012 op 30 juni van start en toen werd de Giant Defy Advances SL voor het eerst in de Tour gebruikt door de Raboploeg. Dit was dan op de proloog in Luik (België) met een afstand van 6,1 km. Een tocht met redelijk wat kasseien, waarop de fiets kon laten zien wat hij waard is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Morzaszum / Pixabay
  • http://www.rabosport.nl/wielrennen/nieuws/4128/Raboploeg_met_speciale_Giant_fiets_in_Omloop
  • YouTech magazine, nummer 1 van maart 2012
  • http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20111018_075
  • Folder van de Giant Defy Advanced SL
  • Afbeelding bron 1: Kazunga / Pixabay

Reageer op het artikel "Fietsen in de Tour de France: de Giant"

Reactie

Olof van Dijk, 26-12-2016 03:36 #1
Geachte, vraag: hoeveel fietsen heeft een wielrenner uit een prof wielerploeg tot zijn beschikking en hoeveel verslijt hij er in bijvoorbeeld de tour of de giro? Groet Olof Reactie infoteur, 26-12-2016
De fietsen van de wielrenners zijn extreem duur. In de Tour de France van 2011 reed men op de Kuota Kom Evo. Deze fiets kostte ongeveer 7000,-. De wielen alleen al vertegenwoordigde een waarde van 1945,-. De meeste wielrenners 'verslijten' ongeveer 6 fietsen per jaar. Eén of twee trainingsfietsen voor thuis, twee of drie wegfietsen en één tot twee tijdritfietsen.

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Reacties: 1
Schrijf mee!