InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > GPS-fietsnavigatie-systemen

GPS-fietsnavigatie-systemen

GPS-fietsnavigatie-systemen Fietsnavigatiesystemen worden door diverse fabrikanten van GPS-apparatuur aangeboden, maar de apparaten van Garmin zijn toch het meest gangbaar. Garmin GPS-systemen zijn technisch zeer geavanceerd en bieden een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Evenals de navigatieapparaten voor de auto zijn ook deze bedoeld om te navigeren in onbekend gebied en de fietser via de juiste route naar een bestemming te leiden.

Fietsnavigatie met of zonder kaartweergave

GPS-fietsnavigatie-systemen zijn verkrijgbaar in twee verschillende uitvoeringen. Er zijn apparaten zonder kaartweergave beschikbaar en andere modellen mét kaartweergave. Die laatste modellen komen qua functionaliteit het dichtst in de buurt van de navigatiesystemen voor de auto, aangezien daarbij niet alleen het verloop van de route en een routebeschrijving worden weergegeven, maar ook de omgeving in de vorm van een landkaart.

De voor- en nadelen van navigatiesystemen mét en zonder kaartweergave

De ietwat eenvoudiger apparaten geven geen kaart weer maar enkel vooraf opgeslagen waypoints. Waypoints zijn locaties of oriëntatiepunten die uw navigatieapparaat registreert en opslaat. Er bestaan verschillende manieren voor het maken van waypoints waarvan de meest simpele is dat je op [enter] drukt als zich op de bewuste locatie bevindt. Mogelijk is ook dat men waypoints vóór de start van een fietstocht in het apparaat programmeert, terwijl er op het internet tegenwoordig ook al heel wat voorgeprogrammeerde routes kunnen worden gevonden.

Het voordeel van de fiets-GPS-toestellen zonder kaartweergave is voornamelijk gelegen in de prijs omdat niet alleen de apparaten zélf goedkoper zijn, maar er ook geen kaarten nodig zijn. Die kunnen immers in bepaalde gevallen ook erg duur uitvallen. Ze worden door veel fabrikanten verkocht ter aanvulling op de apparatuur, maar op het internet zijn er ook gratis kaarten beschikbaar.

Waarop letten bij de aanschaf van een fiets-GPS-systeem?

Bij het kopen van een fiets-GPS-apparaat moet op de eerste plaats duidelijk zijn welke methode van fietsnavigatie je voorkeur heeft:
  • GPS-navigatie zonder kaartweergave kan op het eerste gezicht misschien ongewooon lijken, maar men went er meestal relatief snel aan. Voorwaarde voor het gebruik van deze apparaten is evenwel dat je de gewenste route vóór de start van de fietstocht in het GPS-systeem programmeert;
  • Apparaten mét kaartweergave daarentegen staan de gebruiker doorgaans ook toe om tijdens de rit nog wijzigingen in de route aan te brengen of nieuwe bestemmingen te programmeren.

Uitvoering en vormgeving

Ook uitvoering en vormgeving van de apparaten kunnen zeer verschillend zijn. Afgezien van de kwaliteit van de GPS-ontvanger zijn er ook veel extra functies bij fietsnavigatie verkrijgbaar, zoals bijvoorbeeld de barometrische hoogtemeter. En wie behalve de navigatie ook veel belang eraan hecht om de gefietste route na afloop op een computer te evalueren, moet zich over deze extra functies en de werking van de software bijzonder goed informeren.

Natuurlijk moeten bij alle fiets-GPS-navigatiesystemen een waterdichte behuizing, een vaste houder op het fietsstuur en een voldoende groot beeldscherm tot de standaarduitrusting behoren.

De Garmin eTrex Vista HCx

Hoewel het te ver gaat om hier alle beschikbare modellen met naam en toenaam te noemen, willen we voor één model een uitzondering maken. De Garmin eTrex Vista HCx is namelijk een absolute aanrader onder de toestellen mét kaartweergave, die ondanks zijn uitstekende functies in vergelijking met gelijkwaardige apparaten in de lagere prijsklasse ( kostprijs mei 2011 ca. € 200,-) valt.

Bijzonder pluspunt is een opmerkelijk lange levensduur van de batterij van 25 uur. Veel andere apparaten schoppen het slechts tot ongeveer 15 uur.

En dankzij een microSD-kaartslot kunnen kaarten naar believen worden uitgebreid. Het toestel bezit daarmee een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding.

Bovendien beschikt dit toestel over:
  • een waterdichte behuizing;
  • een elektronisch kompas;
  • en een barometrische hoogtemeter.
Gerelateerde artikelen
GPS fietsroutes, al tegen duizendNederland telt meer dan 18 miljoen fietsen en is een fietsland bij uitstek. Evenals bij auto’s bestaat er daarom behoeft…
Hoogtemeters in een vliegtuigTijdens het vliegen is het belangrijk om goed geinformeerd te blijven over de hoogte van het vliegtuig. In dit artikel b…
Garmin Swim: een fitnesstracker voor in het zwembadGarmin Swim: een fitnesstracker voor in het zwembadVoor hardlopers en fietsers is het aanbod in fitnesstrackers ontzettend groot. Wanneer je echter graag het zwembad indui…
Hoogtemeter voor bergwandelingenWie in de bergen loopt kan veel gemak hebben van een hoogtemeter. Een hoogtemeter die voor bergwandelingen wordt gebruik…
Selectie renners 2015 Cannondale-GarminTeam Cannondale-Garmin is een Amerikaanse professionele wielerploeg. De bekendste renners van de ploeg in 2015 zijn Tom…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "GPS-fietsnavigatie-systemen"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!