InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Fietsversnelling en remmen vervangen/afstellen

Fietsversnelling en remmen vervangen/afstellen

Fietsversnelling en remmen vervangen/afstellen Een fietsversnelling afstellen kan iedereen. Hiervoor hoef je niet naar de fietsenwinkel. Het afstellen van de versnelling van een fiets gaat heel eenvoudig. Net als het vervangen van de remblokken op een fiets. Hoe je dat allemaal moet doen kun je in dit artikel lezen. Geef geen geld uit aan reparaties die je zelf kunt doen!

Fietsrem afstellen en remblokjes vervangen

Het is belangrijk om frequent de remmen van de fiets te controleren op juiste werking. Remmen slijten door het gebruik er van. De remkabels van de fiets kun je spannen bij de remgrepen die aan het stuur zijn bevestigd. Je kunt hiervoor draaien aan een klein metalen ringetje dat aan het einde van de kabelhoes zit.

Om de remmen van een fiets goed af te kunnen stellen heb je een aantal dingen nodig. Dit geldt ook voor het vervangen van de remblokjes op de fiets. De volgende zaken heb je daarvoor minimaal nodig:
  • een set remblokjes
  • enkele ringsleutels
  • enkele steeksleutels
  • een waterpomp- of combinatietang
  • een schroevendraaier
  • wat vaseline of vet

Hoe vervang je remblokjes?

Wanneer de groeven op de remblokjes zijn dichtgeslibd met straatvuil dan kun je deze schoonmaken met een borsteltje. Als de blokjes helemaal zijn versleten is het tijd om ze te vervangen. Om dit te doen maak je eerst de remkabel los. Draai hiervoor de kabelspanner bij de remgrepen aan het stuur zo ver mogelijk los. Dit moet je eerst doen om straks de remblokjes gemakkelijk eraf te kunnen halen.

Nu kun je de remblokjes van de fiets los maken. Je doet dit door de boutjes van de blokjes los te draaien. Als ze er af zijn kun je de nieuwe remblokjes erop zetten door de boutjes weer vast te draaien. Een aandachtspunt hierbij is dat de blokjes zo nauwkeurig mogelijk evenwijdig aan de velg van de fietsband moeten worden afgesteld. Dit is nodig omdat het remoppervlak van de blokjes dan het beste tegen de velg aan komen tijdens het remmen waardoor je meer remkracht krijgt.

Nu span je de remkabel weer met de kabelspanner bij de remgreep op het stuur en je bent klaar.

Fietsversnelling afstellen

Een fietsversnelling die niet goed is afgesteld is erg vervelend tijdens het fietsen. Je merkt dit aan het af en toe doortrappen van de trappers als je aan het fietsen bent. Wat je nodig hebt om de versnelling van een fiets af te stellen:
  • een schroevendraaier
  • wat vaseline of vet

Voordat je de versnelling van de fiets gaat afstellen moet je eerst enkele punten controleren om er zeker van te zijn dat de versnellingkabel nog in goede conditie is. Je controleert eerst de versnellingkabel. Bekijk de buitenkant en zoek naar scheurtjes of andere beschadigingen. Als die in de buitenkant zitten dan heb je kans dat er vocht in de kabelhoes zit waardoor de kabel kan gaan roesten. Hetzelfde geldt voor knikken in de versnellingkabel. Het enige wat je dan kunt doen is de complete versnellingkabel vervangen.

Derailleur afstellen

De derailleurversnelling kun je afstellen door de ketting op het meest rechtse achtertandwiel en op het linker voortandwiel te zetten. Vervolgens draai je de kabelspanner helemaal aan totdat de kabel goed strak staat. Nu kun je met de kleine stelschroefjes, die op de plek zitten waar de kabel in de derailleur verdwijnt, de versnellingkabel afstellen. Om de kabel strakker te zetten draai je linksom, losser is rechtsom.

Naaf versnelling afstellen

Stel de versnelling in op de hoogste stand. Om er voor te zorgen dat de versnelling ook daadwerkelijk in de hoogste stand staat draai je nog even aan de trappers. Om de kabel strakker of losser af te stellen moet je het moertje aan het eind van de kabel losdraaien. Dit moertje zit bij het achterwiel aan het eind van de kabelhoes.

Test na het afstellen van de fietsversnelling of alle standen goed werken. Dit doe je door een eindje te gaan fietsen en ze allemaal uit te proberen.

Lees verder

© 2011 - 2014 Jozzie, gepubliceerd in Fietsen (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fietszadel en fietsstuur vervangen/afstellenFietszadel en fietsstuur vervangen/afstellenEen fietszadel afstellen en vervangen kan iedereen. Hiervoor hoef je niet naar de fietsenwinkel. Het afstellen van het f…
Fietsonderhoud in de winterFietsonderhoud in de winterSneeuw en ijs: je fiets heeft te lijden onder winterse weersomstandigheden. Bovendien wordt er in de winter zout gestroo…
Elektrische fiets: prijzen, opladen & onderhoudElektrische fiets: prijzen, opladen & onderhoudDe elektrische fiets is in opkomst. Steeds meer consumenten zien de voordelen in van de elektrische fiets als alternatie…
Elektrische fiets: voordelen & nadelenElektrische fiets: voordelen & nadelenIn dit artikel wordt nader ingezoomd op de voordelen en nadelen van de elektrische fiets. Tevens worden er tips gegeven…
OV-fiets huren: kosten & tarievenOV-fiets huren: kosten & tarievenTreinreizigers kunnen een OV-fiets huren op het station: een geelblauw fiets om korte afstanden te overbruggen. De koste…

Reageer op het artikel "Fietsversnelling en remmen vervangen/afstellen"

Reactie

Maarten, 23-10-2012 21:31 #1
23 oktober 2012
Beste rijwiellieden,

Wie onder u allen zou mij kunnen helpen aan een technische tekening van de 3-versnellingsnaven die gebruikt werden / worden door o.a. Batavus en andere bekende Nederlandse rijwielmerken.
Mijn vermoeden is dat de naaf tevens een Nederlands fabrikaat betreft.
Het type waar ik op doel is van lichtmetaal en heeft een hoge linker-flens.
Het is voor alle duidelijkheid een totaal ander systeem dan de Sturmey Archer naaf.

In tegenstelling tot de relatief eenvoudige SA naven, lukt het ter aanvang al niet eens om het te vervangen kettinkje eruit verwijderd te krijgen, laat staan heelhuids. Wellicht dat er door mij iets over het hoofd gezien wordt vanwege de totaal andere constructie als die van de SA naven.

Een goede technische tip zou dus zeer te verwelkomen zijn, daar ik, indien anderszins, vrees met een op de helft afgebroken stelkettinkje te komen zitten dat misschien nog moeilijker te verwijderen valt.

Bij voorbaat mijn dank,
Mvg,
Maarten

Infoteur: Jozzie
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Special: Fiets afstellen
Reacties: 1
Schrijf mee!