InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Juiste framemaat bepalen

Juiste framemaat bepalen

Juiste framemaat bepalen Om uw framemaat te bepalen kunt u diverse stappen volgen en daarna een kleine bereking doen. Het is immers erg belangrijk om een fiets aan te schaffen met de juiste framehoogte. Met behulp van dit artikel komt u precies tot de juiste framemaat, zowel voor heren als dames. Tevens een tabel voor kinderfietsen.

Juiste framemaat

Een fiets moet goed passen en lekker rijgen. Daarom is een juiste framemaat van belang, dit voorkomt later klachten aan uw lichaam. Bij uw fietsspeciaalzaak kunt u deskundig advies vragen over welke framemaat bij u het beste past. Maar u kunt dit ook eenvoudig zelf uitrekenen door een aantal stappen te volgen.

Welke maten frames zijn er?

De framemaat staat voor de lengte van de zitbuis op uw fiets. Damesfietsen zijn meestal verkrijgbaar vanaf maat 51 oplopend tot maat 61. Herenfietsen variëren van framemaat 54 tot 66. Tegenwoordig worden bij moderne sportfietsen ook gewerkt met met maten als S, M, L en XL.

Zelf de juiste maat bepalen

  • Stap 1: Doe uw schoenen uit en ga staan met uw voeten ongeveer 15 a 20 cm uit elkaar.
  • Stap 2: Meet de lengte van uw binnenbeen van kruishoogte tot aan de grond.
  • Stap 3: Bepaal of u een tourfiets of een sportieve fiets wilt aanschaffen.
  • Stap 4: Gebruik onderstaande formules om de juiste framemaat te berekenen en rond af op hele getallen.

Tourfiets
  • Binnenbeenlengte x 0.65 = framemaat

Sportieve fiets
  • Binnenbeenlengte x 0.66 = framemaat
Damesfietsen: Framemaat 51 tot 61.
Herenfietsen: Framemaat 54 tot 66.

Kinderfietsen

Bij kinderfietsen wordt vaak de combinatie leeftijd en wielmaat als richtlijn genomen.
  • 2 - 4 jaar: 12 inch
  • 4 - 6 jaar: 16 inch
  • 6 - 8 jaar: 20 inch
  • 8 - 12 jaar: 24 inch
  • 12 - 14 jaar: 26 inch
© 2006 - 2014 Tweet, gepubliceerd in Fietsen (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De juiste maat fiets bepalenDe juiste maat fiets bepalenNederland is een fietsland bij uitstek. Echter om comfortabel te kunnen fietsen, is het heel belangrijk dat je de juiste…
Berekenen zorgtoeslagBerekenen zorgtoeslagWijze van berekenen zorgtoeslag Om de hoogte van de zorgtoeslag te kunnen berekenen en toe te kennen heeft de Belastingd…
EK Baanwielrennen 2011Van 21 tot en met 23 oktober 2011 vinden in Apeldoorn de Europese Kampioenschappen baanwielrennen plaats.
WK baanwielrennen 2010Van woensdag 24 maart tot en met zondag 28 maart 2010 vinden in Kopenhagen de Wereld Kampioenschappen baanwielrennen pla…
Schaatswedstrijden op natuurijs 2012In dit artikel vindt u informatie over een aantal belangrijke schaatswedstrijden op natuurijs die begin 2012 in het buit…

Reageer op het artikel "Juiste framemaat bepalen"

Reacties

Ijl, 21-10-2012 20:14 #2
Mijn framehoogte berekend is 57. De fiets die ik wil heeft 56 of 58. Welke te kiezen?

H. W. Elderkamp, 06-12-2009 20:38 #1
De framemaat is van mij 57 of 58 is dat dan tegenwoordig een L formaat of een M of XL?

Bijvoorbaat bedankt voor het terug mailen.

m.v.g. Hans Elderkamp

Infoteur: Tweet
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Reacties: 2
Schrijf mee!