Cranks en pedalen vervangen van de fiets

Als het voortandwiel van uw fiets versleten is of uw pedalen niet meer soepel rondraaien, kunt u deze met onderstaande tips zelf vervangen.

Wat heeft u voor gereedschap nodig

  • nieuwe trappers en of cranks
  • pedaalsleutel (of steeksleutel)
  • pijpsleutel
  • schroevendraaier
  • cranksleutel en steeksleutel
  • kogellagervet
  • vuisthamer en andere stevige hamer
  • WD-40 of roestoplosser

Vanwege de langere lengte heeft de pedaalsleutel de voorkeur boven de steeksleutel. U kunt hier veel meer kracht mee zetten door de grotere hefboomwerking. Verder is een pedaalsleutel dunner en past tussen elke trapper en crank. De steeksleutel is voor bepaalde typen pedalen te dik en die kunt u daarvoor dan ook niet gebruiken.

Kwaliteit van de nieuwe trappers

Of u nu veel fietst of weinig, de goedkopere trappers zijn eigenlijk nooit de meest geschikte vanwege de erg slechte kwaliteit. Voordat u het weet moet u ze opnieuw vervangen, omdat de lagers al snel weer versleten zijn. Het gebeurt zelfs nogal eens dat ze compleet afbreken. Niet aan te raden dus.

Schroefdraad van de trappers is niet gelijk

Houdt u er rekening mee dat de schroefdraad van de linker- en de rechtertrapper niet gelijk is. De ene heeft een linkse schroefdraad en de andere een rechtse. Soms staat er een "R" of een "L" op de trappers. Deze letters staan uiteraard voor rechts en links. Het rechterpedaal moet u tegen de wijzers van de klok losdraaien. Het linkerpedaal draait u los, door met de wijzers van de klok mee te gaan.


Mochten een of beide trappers zo vast(geroest) zitten dat er geen beweging in zit, dan kunt u de volgende tip in acht nemen.

U plaatst een vuisthamer onder de crank(zie foto) en geeft aan de bovenzijde op de crank een ferme tik met een andere stevige hamer. Dit zorgt ervoor dat de crank rond de schroefdraad van de trapper even een beetje ovaal wordt en dat de roest tussen de schroefdraad en de crank losser komt te zitten. Nu inspuiten van WD-40 of een roestoplosser tussen de schroefdraad en de crank en de trapper losdraaien. Het zal u vermoedelijk wel een klein deukje opleveren boven op de crank, maar als noodoplossing zult u er dit voor over moeten hebben. Geeft de tik nog niet het gewenste resultaat, dan bovenstaande nogmaals herhalen. Als de trapper losgedraaid is, goed kijken naar de nieuwe trappers welke schroefdraad de juiste is. De schroefdraad van dit pedaal wat invetten met wat kogellagervet. Roest krijgt dan voorlopig geen kans meer.

Het voortandwiel en de cranks vervangen

Als het voortandwiel versleten is zult u ook de cranks moeten vervangen, daar het voortandwiel aan de crank vastgelast is. (In dat geval moet tegelijkertijd ook altijd de ketting en het achtertandwiel vervangen worden. Als u dit niet doet gaat het geheel kraken doordat er versleten en nieuwe onderdelen moeten samenwerken.)

Om de crank te vervangen zal eerst de kettingkast gedemonteerd moeten worden. Er zijn erg veel verschillende modellen kettingkasten, met ieder hun eigen bevestigingspunten in omloop. Met even goed kijken waar deze punten zitten, zijn ze meestal met een schroevendraaier eenvoudig los te draaien.

Na demontage van de kettingkast, moet het kunststof afdekplaatje verwijderd worden van de crank. De bout die daaronder zit met een pijpsleutel verwijderen.


Daarna de cranksleutel erop schroeven en met een steeksleutel vastzetten. Dan met de rode handle, met de wijzers van de klok mee draaien. De crank, die taps toeloopt, zal er nu vanzelf afkomen. De nieuwe crank monteren en de trapper weer vastdraaien. Ditzelfde geldt ook voor de crank aan de linkerzijde van de fiets. Als dit allemaal volgens plan gelukt is, heeft u hopelijk deze tips de komende jaren niet meer nodig.

Lees verder

© 2009 - 2024 Berrie_van_mier, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Hoe een derailleurversnelling werktHoe een derailleurversnelling werktIs het je al eens opgevallen dat een racefiets 21, 24, 27 of zelfs 30 versnellingen heeft, maar nooit 16 of 22? Ook al h…
Fixed gear fietsenFixed gear fietsen, ook wel ‘doortrappers’ of simpelweg ‘fixies’ genoemd, winnen snel aan populariteit. Bij dit type fie…
Hoe onderhoud ik mijn drumstel?Hoe onderhoud ik mijn drumstel?Om uw drumstel optimaal te laten functioneren, moet hij goed worden onderhouden. Hier leest u hoe u dat het beste kunt d…
Onderhoud derailleurversnellingOnderhoud derailleurversnellingEen derailleurversnelling bestaat uit twee verstellers (shifters) waarmee afzonderlijk de voor- en achterkettingwielen w…

Tips voor reparatie van defecte fietsverlichtingTips voor reparatie van defecte fietsverlichtingVan veel fietsen doet het licht het niet. Dit kan, buiten dat het een bekeuring op kan leveren, ook tot gevaarlijke situ…
Wat is een ligfiets?Een ligfiets is een bijzonder soort fiets waarop je niet zoals gebruikelijk met je zitvlak op een zadel zit, maar in een…
Reacties

Rob Kolber, 01-03-2013
Ik heb een nieuwe vrij dure handgemaakte fiets en al spoedig begonnen de crankmoeren te roesten. Ook de trapas vertoont roest. Wij hadden hier op onze oude Koga fietsen geen last van. De handelaar stelt dat geen roestvrij staal gebruikt mag worden. Is dit juist? Zijn er alternatieven zoals bijvoorbeeld verchroomde of titanium onderdelen?
Dank voor uw antwoord Reactie infoteur, 02-03-2013
Helaas heb ik geen informatie over verchroomde of titanium trapassen of moeren. Wel kom ik erg veel roestige crankmoeren tegen die onbeschermd zijn. Degene met een afsluitdopje vertonen meestal geen of nauwelijks roest. Verder invetten van de trapas zou roest moeten kunnen voorkomen. Informeert u eens bij een Koga dealer naar deze onderdelen. Dit zijn leveranciers van de meest hoogwaardige fietsen en onderdelen. Succes…

Martine, 28-09-2011
Beste lezer,

De pedalen van mijn stationsfiets zijn kapot. Beide pedalen en het voortandwiel zitten zeg maar los en verschuiven tijdens het fietsen. Nu komt het pedaal aan de rechterkant steeds tegen mijn kettingkast aan die hierdoor ook een scheur heeft opgelopen en de ketting nu steeds los raakt. Alles bij elkaar kan er nu niet meer met de fiets gefietst worden.
Mijn vraag: Kan ik dit zelf oplossen of is hier hogere fietsenmaakkunde voor nodig, is dit het geval zou dit dan om een dure reparatie gaan? Reactie infoteur, 29-09-2011
Beste Martine,
Zo te lezen heb je geen sleutelervaring of gereedschap ter beschikking. Zoals je in het artikel hebt kunnen lezen dien je een crancksleutel te hebben om de crancs los te maken. Hoewel die bij een doe het zelfzaak niet duur zijn (beneden de 10,- euro) raad ik je toch aan om even naar de fietsenmaker te gaan en een prijsopgave te vragen. Ik schat in dat je gauw een 50,- euro kwijt bent aan deze reparatie. (nieuwe lagers en arbeidsloon).
Indien je besluit vanwege de kosten een andere fiets te kopen, kijk dan nog even naar mijn andere artikelen. Daar vind je misschien nog tips die handig kunnen zijn. Succes!

Berrie_van_mier (101 artikelen)
Laatste update: 14-07-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.