InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Eigenschappen en gemak van elektrische fietsen

Eigenschappen en gemak van elektrische fietsen

Eigenschappen en gemak van elektrische fietsen Steeds meer mensen kopen anno 2017 een elektrische fiets, ofwel voor het gemak en comfort, ofwel omdat het moet om te kunnen blijven fietsen. Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar op voor wat betreft de modellen, de kwaliteit en het gemak van de accu, de accessoires, vormgeving en mogelijkheden van de elektrische fiets. Daar waar men eerst fietsen met trapondersteuning, want dit is wat een elektrische fiets biedt, alleen als een aardigheid of noodzaak voor senioren zag, ziet men nu ook steeds meer jonge mensen die voor het gemak van trapbekrachtiging kiezen.
Een elektrische fiets werkt op basis van het feit dat deze over een motor beschikt, die zijn energie krijgt van een accu. Bij veel modellen geeft de motor dezelfde ondersteuning als de kracht die de fietser gebruikt. Dus als u harder gaat trappen, dan gaat de motor van de fiets ook harder werken.

Populariteit van de elektrische fiets

De elektrische fiets wordt al jaren lang steeds populairder en ook nu in 2017 wordt er weer groei van de verkoop verwacht. Reden hiervoor is met name dat steeds meer senioren overstappen op deze vorm van fietsen. Daarnaast is er ook een steeds grotere groep jongere mensen, zelfs middelbareschoolleerlingen, die ervoor kiest als alternatief voor de auto of openbaar vervoer. Uiteraard hebben de ontwikkelingen op het gebied van de vormgeving en gemak hier ook aan bijgedragen. Men ziet dan ook vele forensen die er gebruik van maken.

Verschil tussen pedelec en e-bike

Vaak worden de termen fietsen met trapondersteuning of met trapbekrachtiging, elektrische fiets, pedelec, e-bike en snorfiets door elkaar gebruikt. Het verschil zit in feite in de methode. De elektrische fiets met trapondersteuning zorgt voor trapondersteuning gecombineerd met zelf trappen. Deze fiets wordt ook wel pedelec genoemd. Pedelec staat voor pedal electric cycle. De fietser zorgt dus door zijn eigen kracht voor het ronddraaien van de trappers en de motor zorgen voor ondersteuning. Men kan er overigens ook voor kiezen om te fietsen op alleen eigen kracht. Dit is net wat zwaarder dan met een gewone fiets, omdat de elektrische fiets zelf nu eenmaal zwaarder is. Daarnaast is er het principe zoals de snorfiets dat heeft, waarbij men ook kan fietsen zonder zelf te hoeven trappen en waarbij men de fiets bedient met een gashendel. Overigens wordt in de volksmond de elektrische fiets met trapondersteuning steeds vaker e-bike genoemd.

Snelheid

Om te voorkomen dat een snelle fietser met een elektrische fiets snelheden van meer dan 60 kilometer per uur maakt, zijn elektrische fietsen begrensd op een trapondersteuning van de motor van 25 kilometer per uur. Men zou dus theoretisch, wanneer men zelf ook met een snelheid van 25 kilometer per uur trapt, toch nog bijna 50 kilometer per uur kunnen behalen, maar dit is niet de bedoeling.

Modellen elektrische fietsen

In de begintijd van de elektrische fiets, viel deze meteen op als zodanig. Anno 2017 ziet men vaak het verschil met een gewone fiets niet meer en zijn alle mogelijke modellen in zowel dames- als herenuitvoeringen verkrijgbaar.

De framemaat

Ook bij een elektrische fiets is het van belang om te kiezen voor de juiste maat. Hierbij moet u zich altijd laten assisteren, zodat u niet een te hoge of te lage framemaat heeft. Daarnaast is er bij de damesmodellen nog een uitgebreide keuze in uitvoeringen met een lage of extra lage instap.

Lage instap

Door te kiezen voor een lage of extra lage instap, fietst u veel gemakkelijker weg. Misschien hebt u nu bij de aanschaf nog geen behoefte aan een extra lage instap, maar over een aantal jaren wel. Dit is dus geen overbodige luxe, want een elektrische fiets koopt u normaliter met het idee dat deze toch wel heel wat jaren dienst kan doen.

Vering en comfort

U kunt voor extra comfort kiezen door een elektrische fiets te kopen die voorzien is van een verende voorvork en een verende stuurpen. Ook de kwaliteit en uitvoering van het zadel beïnvloeden het fietscomfort.

Het remsysteem

Bijna alle elektrische fietsen zijn voorzien van handremmen en wel in de vorm van V-brakes, trommelremmen, schijfremmen of rollerbrakes. Deze systemen hebben ieder bepaalde voordelen en nadelen en het is aan te bevelen om met de fietsenexpert te bespreken welke keuze u moet maken als er een keuzemogelijkheid is. Is deze keuze er niet, dan kunt u er echt wel van uitgaan dat de tegenwoordige remmen allemaal van goede kwaliteit zijn.

Hoeveel versnellingen kiest u

Ook bij elektrische fietsen zijn er versnellingen aanwezig. Veel elektrische fietsen hebben 7 of 8 versnellingen en de zeer sportieve modellen met een derailleur kunnen er zelfs 24 hebben. Normaliter volstaat een model met 7 of 8 versnellingen prima voor de gewone ritjes en tochten. Net als bij een gewone fiets kunt u met de elektrische variant ook bewust kiezen voor juist een hoge versnelling waardoor u zwaarder trapt of een lagere versnelling waardoor u lichter moet trappen.

Actieradius

Actieradius betekent het bereik, dus hoe ver u kunt rijden met uw elektrische fiets met gebruik van trapondersteuning wanneer de accu vol geladen is. Dit wordt uitgedrukt in een aantal kilometers. Bij sommige fietsen is dit 25 kilometer, bij andere modellen zelfs 175 km. Uiteraard wordt de actieradius zoals de fabrikant van een fiets hem doorgeeft ook beïnvloed door:
  • De leeftijd van de accu, veel accu’s geven in de loop van de tijd een kleinere actieradius
  • Uw gewicht, een hoger gewicht beïnvloedt de actieradius negatief.
  • De bepakking waarmee u meestal fietst; meer bepakking zorgt voor minder bereik
  • Tegenwind en een slecht wegdek zorgen ook voor een lagere actieradius.
  • Wanneer u meer trapondersteuning gebruikt, indien mogelijk, dan waarvan de fabrikant uitgaat, dan is de actieradius kleiner.

Onderdelen en eigenschappen

De belangrijkste onderdelen die een elektrische fiets kenmerken zijn de volgende.

De motor

Een elektrische fiets beschikt over een motor die de trapondersteuning mogelijk maakt. Dit is een motor die wanneer men de trapondersteuning niet gebruikt, meedraait zonder dat deze het fietsen extra belemmert. De motor kan zich in het voorwiel, het achterwiel of onzichtbaar weggewerkt in het frame bevinden.

De accu

In elektrische fietsen worden onder meer zogenaamde Li-ion-accu’s, LFP- of LiFePo4-accu's gebruikt. De kracht die de accu heeft bepaalt in combinatie met de mate waarin deze geladen is en de trapondersteuning die de motor levert de actieradius, dus het aantal kilometers dat men kan fietsen met gebruik van trapondersteuning. Echter hierop zijn nog enkele factoren van invloed, zoals het gewicht van de fietser, de temperatuur en de leeftijd van de accu.

De display

Deze is op het stuur bevestigd en geeft een aantal gegevens aan, zoals snelheid, de mate van ondersteuning, de nog resterende actieradius en hoeveel capaciteit de accu nog heeft. Afhankelijk van het model ziet u getallen of led lampjes. Ook kunt u hier meestal de hoeveelheid trapondersteuning regelen. Sommige displays kunt u zelfs zonder moeite eraf nemen, waardoor op dat moment de fiets niet meer zo snel zal worden gestolen omdat deze dan niet meer werkt. Samen met de accu en motor vormt het display het elektrische systeem van de fiets.

De rotatiesensor

Deze houdt het aantal rotaties per minuut, dus de trapfrequentie, bij en zorgt er dus voor dat de motor die ondersteuning geeft die bij het aantal rotaties hoort. Dat betekent dat wanneer u sneller trapt, de motor harder gaat werken en meer ondersteuning zal geven. Ook zorgt deze sensor ervoor dat u bij het wegfietsen direct een redelijk gelijkmatige trapondersteuning krijgt.

Extra opties

De meeste merken elektrische fietsen bieden overigens de mogelijkheid om als extra optie te kiezen voor een zwaardere accu, tegen bijbetaling, die dan bijvoorbeeld wordt aangeduid als zilver, goud of platina accu.

Waar laden

Sommige accu’s kunt u zo van de fiets afnemen en kunt u waar u maar wilt aan de lader koppelen en bij een stopcontact opladen. Sommige accu’s zijn ingebouwd in het frame van de fiets en in dit geval moet men dus altijd de fiets in de buurt van een stopcontact kunnen zetten om de accu op te kunnen laden.

Opladen buitenshuis

Oplaadpunten buitenshuis hebben natuurlijk alleen zin als uw accu vrij snel oplaadt. Er zijn horecagelegenheden waar veel fietsers komen die deze service aanbieden, maar u kunt er natuurlijk altijd om vragen of u uw accu mag opladen. Daarnaast komen er ook steeds meer centrale punten die bedoeld zijn voor het opladen van de accu, soms gratis, soms tegen betaling.

Tweede accu

Voor fietsen met een los geplaatste accu kunt u er altijd voor kiezen om een tweede accu aan te schaffen. Deze zijn overigens wel altijd prijzig, maar u heeft dan het gemak van een tweede accu, zodat u altijd capaciteit bij de hand heeft. Deze tweede accu kunt u natuurlijk ook als reserve meenemen bij langere tochten. Er zijn overigens ook modellen elektrische fietsen met twee ingebouwde accu’s, die dus een grotere actieradius hebben dan vergelijkbare modellen met slechts een accu.
© 2017 Annika_schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Elektrische fietsenWas het fietsen maar wat makkelijker, sneller en minder vermoeiend. Dit denken/dachten veel mensen. Daar is nu de oploss…
Advies bij aanschaf elektrische fietsAdvies bij aanschaf elektrische fietsHedendaags is er een grote toename in de verkoop van elektrische fietsen. Maar waar moet je nou precies op letten bij de…
Elektrische fiets: voordelen & nadelenElektrische fiets: voordelen & nadelenIn dit artikel wordt nader ingezoomd op de voordelen en nadelen van de elektrische fiets. Tevens worden er tips gegeven…
Accu’s voor elektrische fietsenAccu’s voor elektrische fietsenElektrische fietsen winnen het steeds meer van de vervuilende en lawaai makende bromfietsen die eigenlijk al heel lang n…
Bronnen en referenties
  • http://www.fietsvakantiepagina.nl/
  • http://www.fietsuniek.nl/

Reageer op het artikel "Eigenschappen en gemak van elektrische fietsen"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 11-05-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!