InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > E-bike of pedelec: verschillen en voordelen

E-bike of pedelec: verschillen en voordelen

E-bike of pedelec: verschillen en voordelen De e-bike heeft zijn imago als vervoermiddel voor gepensioneerden en senioren al lang van zich afgeworpen en bewijst zich vooral in de stad als een steeds populairder alternatief voor auto en fiets. De indrukwekkende verkoopcijfers bevestigen het succes van deze met elektromotor uitgeruste fiets. Strikt genomen is de term e-bike is niet geheel juist, omdat het merendeel van alle gemotoriseerde fietsen dat wordt verkocht, pedelecs zijn. Mensen die een fiets met elektromotor willen kopen vragen zich af waar precies het verschil in zit en welk model ze moeten kiezen bij aanschaf.

E-bike of pedelec?

De term e-bike staat voor elektro-bike en wordt eigenlijk meer als een verzamelnaam voor fietsen met hulpmotor gebruikt. Fietsen met elektromotor worden echter, afhankelijk van hun technische structuur, in twee categorieën verdeeld. Wordt de motor bediend door het draaien van een handgreep of door het indrukken van een knop, dan gaat het strikt genomen om een e-bike. Een dergelijke elektrische fiets kan elektrisch of als een normale fiets worden bediend. Bij een pedelec daarentegen wordt de motor pas actief als de bestuurder op de pedalen trapt. De pedelec heeft daarom het gebruik van eigen spierkracht nodig.

De hulpmotor

De motor van een conventionele elektrische fiets ondersteunt de bestuurder slechts tot een snelheid van maximaal 25 km per uur terwijl de meeste pedelecs elektrisch slechts snelheden bereiken van 20 km per uur. Wie sneller wil zijn, moet vertrouwen op eigen fysieke kracht.

S-pedelec

Een bijzondere vorm is de zogenaamde S-pedelec (de s staat voor speed) waarvan de motor pas uitschakelt bij een snelheid van 45 km. Door hun hoge snelheid worden S-pedelecs niet als fietsen, maar als bromfietsen beschouwd.

Tips voor het kopen van een e-bike

Elektrische fietsen zijn technische hoogstandjes die zich maar met moeite laten repareren. Daarom moet bij aanschaf vooral worden gelet op hoge kwaliteit en duurzame apparatuur. Accu en motor en hun positie, zijn de belangrijkste aspecten en moeten zorgvuldig en afhankelijk van het gebruik van de fiets worden geselecteerd. In principe worden e-bikes aangeboden met de motor voorin, achterin, en in het midden. Een motor in het midden is altijd een veilige keuze, omdat zich bij die positionering de verdeling van het gewicht bij onverwachte manoeuvres niet snel laat veranderen.

Voordelen van fietsen met hulpmotor

Een fiets met hulpmotor is een krachtig transportmiddel dat behendig voorbij elke opstopping of file in het stadsverkeer zoeft. Tegelijkertijd kunnen met een elektrische fiets in een korte tijd flinke afstanden worden overbrugd zonder dat die van het lichaam een te zware belasting te vragen. Korte fietstochtjes door de week en het doen van boodschappen zijn met de e-bike even gemakkelijk te doen als langere tochten in het weekend.

De elektrische fiets spaart de portemonnee en het milieu
Het is dan ook niet verwonderlijk dat in het straatbeeld steeds meer van deze high-tech-fietsen waargenomen worden. Voor het verkeer in de stad bieden e-bikes een zinvol alternatief voor de auto. Veel werkende mensen laten hun auto's tegenwoordig thuis en zijn wezenlijk sneller op de werkplek met de elektrische fiets en sparen op die manier ook de portemonnee en het milieu.

De veiligheid van e-bikes

Volgens een bericht in Dagblad De Limburger van januari 2017 keert de e-bike steeds minder terug in de ongevals-statistieken. Toch kan er met name voor ouderen nog het een en ander verbeterd worden aan de veiligheid van e-bikes. Niet minder dan 75% van de fietsgewonden zijn ouderen. Zij zijn vaak niet gewend aan de kracht en snelheid van de elektrische fiets. En soms gaat dat wel eens mis. Het fietslab van de TU Delft heeft om die reden in 2016 een revolutionaire stuurassistent ontwikkeld. Dat is een elektromotortje op het stuur dat de besturing overneemt op het moment dat men dreigt om te vallen. Volgens projectleider Schwab kan het wel nog enkele jaren duren voordat fietsfabrikanten de e-bike met stuurrassistent in productie zullen nemen. Overigens is hij van mening dat ook de overheid voor de korte termijn de veiligheid voor gebruikers van de fiets met hulpmotor al kan verhogen door de regelgeving eens kritisch onder de loep te nemen.
© 2017 Grosso_Modo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Elektrische fietsenWas het fietsen maar wat makkelijker, sneller en minder vermoeiend. Dit denken/dachten veel mensen. Daar is nu de oploss…
De e-bike of elektronische fiets, de fiets die helpt trappenDe e-bike of elektronische fiets verschijnt steeds meer en meer in het straatbeeld. Vandaag de dag rijden niet enkel mee…
Helmplicht voor snelle elektrische fiets (bv. Speed Pedelec)Er komt een helmplicht voor de Speed Pedelec. De Speed Pedelec is een razendsnelle elektrische fiets waarbij je altijd m…
De elektrische fietsDe elektrische fietsNederland is een land waar men graag fietst. Voor veel mensen is een elektrische fiets een handige manier om wat verder…
De E-bike of elektrische fiets, comfort voor jong en oudDe E-bike of elektrische fiets, comfort voor jong en oudDe E-bike of elektrische fiets is meer en meer in trek bij Nederlanders en Belgen. De E-bike is een comfortabel fietsver…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sipa / Pixabay
  • Bijdrage Dagblad De Limburger van 29 december 2016 "Motortje houdt fiets overeind"

Reageer op het artikel "E-bike of pedelec: verschillen en voordelen"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 05-01-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!