InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Speciale helm voor de speed pedelec: NTA 8776-norm

Speciale helm voor de speed pedelec: NTA 8776-norm

Speciale helm voor de speed pedelec: NTA 8776-norm Een speed pedelec is een snelle e-bike. Vanaf 2017 is het verplicht om een helm te dragen wanneer je op zo'n snelle fiets rijdt. Je doet er verstandig aan om hiervoor een speciale speed pedelec-helm te kopen. Alleen zo weet je zeker dat je een helm hebt die voldoet aan de wettelijk voorgeschreven NTA 8776-norm. Draag je een helm die niet aan deze norm voldoet dan staat dit gelijk aan het helemaal niet dragen van een helm en kun je een boete krijgen van 90 (2017).

Helm voor speed pedelec

Wat is een speed pedelec?

Een speed pedelec is een elektrische fiets of e-bike die snelheden kan halen tot 45 km/h. Ze worden daarom ook wel snelle e-bike genoemd. Van de buitenkant is het verschil met een gewone e-bike nauwelijks te zien. Waar een normale elektrische fiets echter vanaf een snelheid van 25 km/h de ondersteuning afbouwt, gaat dit bij een speed pedelec dus door tot 45 km/h. Wil je er een aanschaffen dan moet je met een aantal zaken rekening houden die je wellicht niet zou verwachten. Om te beginnen moet je verplicht een blauw kenteken gebruiken zoals we die kennen van de snorfiets. Daarnaast is het verplicht een WA-verzekering af te sluiten en om erop te mogen rijden heb je een rijbewijs AM ofwel bromfietsrijbewijs nodig. Hiervoor moet je minimaal 16 jaar oud zijn. Vanaf 2017 is het tevens verplicht om een helm te dragen, waardoor het onderscheid met een snorfiets nog verder vervaagt.

Op het fietspad of op de rijbaan?

Binnen de bebouwde kom mag met een speed pedelec niet harder dan 25 km/h rijden. Ook met deze snelheid rijd je echter meestal harder dan andere gebruikers van het fietspad. Om die reden wordt aangeraden voor de gewone rijbaan te kiezen. Rijden met een snelheid hoger dan 25 km/h kan vervelende gevolgen hebben. Wanneer je namelijk een aanrijding krijgt dan keren verzekeraars doorgaans niet uit als blijkt dat je harder gereden hebt dan het toegestane maximum.

Vanaf 2017 verplicht een helm dragen

Door een wetswijziging is het vanaf 2017 verplicht om een helm te dragen wanneer je op een speed pedelec rijdt. Deze helmplicht geldt niet voor gebruikers van een gewone e-bike maar alleen voor speed pedelecs. Gelukkig gaat het hier niet om een bromfietshelm maar mag geopteerd worden voor een lichtere fietshelm. Er bestaan hiervoor speciale speed pedelec-helmen. Deze lijken op een reguliere fietshelm maar zijn geschikt voor net wat hogere valsnelheden en bieden meer bescherming voor met name het achterhoofd en de slapen. Draag je een fietshelm die niet voldoet aan de specifieke NTA 8776-norm dan kun je hiervoor een boete krijgen. De hoogte van deze boete is gelijk aan die voor bromfietsers en bedraagt 90 euro (2016).

Speciale speed pedelec-helm

Toen in augustus 2016 de inhoud van de nieuwe norm voor speed pedelec-helmen bekend werd gemaakt bestond de vrees dat de helmen wellicht niet voor het ingaan van de nieuwe wetgeving op de markt zouden zijn, simpelweg omdat fabrikanten onvoldoende tijd hadden om ze te ontwerpen en vervaardigen. Deze vrees bleek achteraf ongegrond en een gedoogregeling is dan ook niet nodig. Tot december 2016 is Abus het enige merk dat speciale speed pedelec-helmen op de markt brengt. Het gaat om double shell in-mold-helmen, bestaande uit een harde lichtgewicht buitenschaal en een binnenkant gemaakt van het absorberende materiaal EPS. De helmen hebben een uitneembare padding die je ook kunt wassen. Ze zijn verkrijgbaar vanaf een prijs van circa 80 euro (voor het laatst gecheckt in februari 2017).

De helmen van Abus zijn beschikbaar in verschillende maten. Door middel van een draaiknop achterop de helm kun je deze bovendien nog verder naar eigen comfort instellen. De helm wordt onder de kin vastgeklikt met een magneetsluiting. De helmen zijn uitbreidbaar met een winterkit. Het gaat om een speciale fleecemuts met oorbescherming die je in plaats van de reguliere padding kunt gebruiken zodat je in de winter optimaal beschermd bent tegen de kou. Bij nat weet kun je een speciale regenhoes gebruiken. De helmen van Abus voldoen aan de NTA 8776-norm zodat je zeker weet dat je voldoet aan de vanaf 2017 geldende wettelijke normen.

Pas op in het buitenland

Hou er wel rekening mee dat deze norm geldt voor Nederland. Ga je een internationale fietstocht maken op je speed pedelec dan kunnen in andere (Europese) landen andere regels van toepassing zijn. Het is dan ook belangrijk om je hierin te verdiepen voor je op vakantie gaat. De bedoeling is om voor 2019 regels op te stellen die gelden voor de hele Europese Unie (EU).
Gerelateerde artikelen
Nieuwe veiligheidsnorm voor ruiterhelmenNieuwe veiligheidsnorm voor ruiterhelmenEind 2014 werd de veiligheidsnorm voor ruiterhelmen aangepast. Deze nieuwe norm heeft vanaf 2015 implicaties voor bestaa…
Het gebruik van hoofdbescherming in sportBij sommige sporten is hij niet meer weg te denken: de helm. Vele levens zijn gered doordat sporters een helm droegen, e…
Vervang je motorhelm op tijdVervang je motorhelm op tijdAls een motorhelm tijdens een valpartij werd gedragen moet hij als beschadigd worden beschouwd, ook als er op het oog ni…
Motorhelm Schuberth C3: Systeem helmDe 3de editie van deze langverwachte succesvolle motorhelm is een feit. Het is de lichtste, kleinste en stevigste helm o…
Als u een scooterhelm koopt, kijk dan hiernaarDe scooterhelm is er in vele varianten. Het is dus niet gemakkelijk om even de juiste helm uit te kiezen. Hier helpen wi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker-Free-Vector-Images / Pixabay
  • https://www.consumentenbond.nl/elektrische-fiets/met-normale-fietshelm-op-speed-pedelec
  • https://www.elektrabikes.nl/abus-helm-snelle-e-bike/

Reageer op het artikel "Speciale helm voor de speed pedelec: NTA 8776-norm"

Reactie

Lomito, 11-04-2017 17:01 #1
De helm is er vooral en eerst voor je eigen veiligheid en comfort, niet om te voldoen aan een discutabele norm die door pennenlikkers gemaakt is. De ABUS pedelec+ helm die voldoet aan de NTA 8776-norm is NIET voorzien van een vizier waardoor ik met tranende ogen moet rondrijden en vrijwel niets meer zie. Of mijn ogen worden belaagd door vliegende insecten met hetzelfde resultaat. Ik heb dan ook een niet gecertificeerde helm die wel aan alle veiligheidskenmerken van de NTA voldoet, er zijn fabrikanten die de NL-regelgeving niet spannend genoeg vinden om hoge kosten te maken. Mijn helm heeft WEL een vizier en is daardoor veiliger dan die te simpele en schreeuwend dure ABUS helm.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 25-02-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Reacties: 1
Schrijf mee!