InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > De verschillen tussen een stadsfiets en wielrenfiets

De verschillen tussen een stadsfiets en wielrenfiets

De verschillen tussen een stadsfiets en wielrenfiets Een stadfiets en wielrenfiets verschillen enorm van elkaar waardoor zij eenvoudig te herkennen zijn. Wielrenfietsen zijn ontworpen om in een kortere tijd lange afstanden af te leggen. Om deze reden hebben deze fietsen geen bagagedrager. Er is echter wel ruimte voor het vervoer van een bidon. Een stadsfiets is meer gericht op comfort en heeft een andere functionaliteit. Fietsers die gebruik maken van een stadsfiets dragen meestal geen helm en handschoenen omdat zij een langzamer tempo aanhouden.

Het doel waarvoor de fietsen zijn ontwikkeld is verschillend aan elkaar

Wielrenfietsen
Wielrenfietsen zijn speciaal ontwikkeld voor sporters die een grotere inspanning willen verrichten bij het fietsen om sneller te kunnen gaan. In de lente en zomer wordt wielrennen door veel mensen beoefend. Meestal wordt er een wielrennerspak gedragen om zo min mogelijk weerstand te krijgen.

Stadsfietsen
Stadsfietsen zijn echter meer ingesteld op het gemak van de bestuurder. Het afleggen van grote afstanden binnen een zo kort mogelijke tijd heeft hierbij geen prioriteit. Het frame van de damesfiets is zeer laag zodat je er eenvoudig van af kunt stappen.

Het stuur

Een wielrenfiets bevat grotere handvatten die als een cirkel gebogen zijn. Tevens komt de bestuurder hierdoor meer naar voren gebogen waardoor de fietshouding anders is. Hierdoor voelt de besturing anders aan en kan het wennen zijn om over te schakelen naar een ander fietstype.

Versnellingen

Stadsfietsen hebben meestal geen versnellingen. Bij racefietsen zoals een wielrenfiets is dit vaak wel zo. Er zijn twee merken die het meest voorkomen; de Shimano en SRAM. Beide merken hebben diverse schakelgroepen. Dit is een verzamelnaam voor de onderdelen die te maken hebben met het schakelwerk.

Helm / Bron: Ordercrazy / Wikimedia CommonsHelm / Bron: Ordercrazy / Wikimedia Commons
Helm
Wielrenners dienen een helm te dragen bij het fietsen. Dit heeft te maken met de hoge snelheden die te behalen zijn. De helmen zijn in allerlei vormen, maten en kleuren verkrijgbaar. Meestal hebben ze een sportief uiterlijk met felle kleuren voor het verkeer en een gestroomlijnde vorm om zo weinig mogelijk weerstand te krijgen. Fietsers op een stadsfiets zijn niet verplicht om een helm te dragen. In sommige landen zoals Zwitserland en Spanje zijn kinderen tot 15 jaar verplicht om een helm te dragen. Wanneer je in Nederland gebruik maakt van een elektrische fiets die 40 kilometer per uur kan bereiken dien je wel een helm te gebruiken.

Handschoenen
Naast een helm wordt er vaak gebruik gemaakt van vingerloze handschoenen. Deze handschoenen bieden bescherming bij mogelijke valpartijen. Tevens zorgen de handschoenen voor een beter grip. Hiernaast voorkomt het zenuwprikkelingen vanwege het leunen op het stuur. Deze vorm van zenuwprikkelingen wordt ook wel een 'fietsershand' genoemd.

Remmen

Een wielrenfiets bevat een handrem aan iedere zijde van het stuur. Een stadsfiets hoeft niet perse handremmen te bevatten, hierbij is namelijk achteruit trappen voldoende om te remmen.

Afspraken over de voorrem en achterrem
Er zijn algemene afspraken gemaakt waarbij men er vanuit gaat dat de voorrem aan de rechterzijde aanwezig is. Dit heeft te maken met het feit dat bij een motor de rem óók aan de rechterzijde van het stuur zit en de meeste remkracht in het voorwiel zit (namelijk zo'n 70%). Niet alle fabrikanten houden zich echter aan deze afspraak. Bij sommige modellen bevindt de voorrem zich namelijk aan de linkerzijde.

Bagagedrager / Bron: Original uploader was Ralf Roletschek at de.wikipedia / Wikimedia CommonsBagagedrager / Bron: Original uploader was Ralf Roletschek at de.wikipedia / Wikimedia Commons

Bagage

Een stadsfiets heeft aan de achterzijde (en soms aan de voorzijde) plek voor bagage. De typische bagagedrager bestaat uit vier stangen. Af en toe wordt deze achterzijde gebruikt voor het vervoer van een tweede persoon. Hierbij dien je echter wel op het gewicht te letten; een bagagedrager is namelijk officieel niet gemaakt voor het dragen van een bijrijder.

Ruimte voor een waterfles
Een wielrenfiets heeft geen achterzijde om bagage te kunnen plaatsen. Sommige wielrenfietsen hebben echter wel ruimte voor een waterfles oftewel een bidon. Deze flessenhouder bevindt zich meestal aan de schuine stang van het frame.
© 2016 - 2017 Zonnescherm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De VanMoof, de nieuwe hippe stadsfietsDe VanMoof, de nieuwe hippe stadsfietsIn de stad kom je vaak het snelst op de fiets vooruit. Het wordt steeds drukker in de binnenstad en met de fiets kun je…
Met de vouwfiets van het station of de bushalte naar je werkJe ziet ze steeds meer opduiken in het stadsbeeld, de vouwfietsen. Daar waar ze vroeger met verbazing werden nagekeken z…
Waar moet je op letten bij aanschaf van een vakantiefiets?Voor een leuke fietsvakantie is het belangrijk om een goede (vakantie)fiets te hebben. Waar moet je allemaal op letten b…
VanMoof (stadsfiets): wat er niet op zit kan ook niet kapotVanMoof (stadsfiets): wat er niet op zit kan ook niet kapotEen fiets die stad-proof is, een stevige fiets die tegen een stootje kan. Geen oubollige fiets, nee je voortbewegen op d…
De juiste fiets voor elke fietserDe juiste fiets voor elke fietserIn een tijd van toenemend milieubewustzijn is fietsen weer vol in opkomst. Dat komt goed uit, want de fiets is niet alle…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De verschillen tussen een stadsfiets en wielrenfiets"

Infoteur: Zonnescherm
Laatste update: 27-12-2016
Gepubliceerd: 25-11-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!