InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Deelfietsen in België

Deelfietsen in België

Deelfietsen in België Fietsen is snel en makkelijk, zeker in de grote stad. Niet iedereen heeft echter een eigen fiets. Je eigen fiets moet je bovendien ook veilig ergens kunnen stallen wanneer je hem niet gebruikt. Sinds enkele jaren zijn er in België gelukkig allerlei initiatieven ontstaan waarbij je makkelijk een fiets kan huren. Deelfietsen kan je bovendien ook 's nachts gebruiken, wanneer er bijna geen openbaar vervoer rijdt in België.

Inhoud

Antwerpen – Vélo

Antwerpen is een leuke shoppingstad die bekend staat om haar vele monumenten en gezelligheid. Helaas is de stad ook gekend om haar eindeloze files. Daarom kies je in Antwerpen maar beter een alternatief voor je wagen.

Een Vélo-station op de kaaien in Antwerpen. / Bron: Jahoe / Wikimedia CommonsEen Vélo-station op de kaaien in Antwerpen. / Bron: Jahoe / Wikimedia Commons
Je kan gebruik maken van Vélo-Antwerpen, 'de handige fiets van 't stad'. Het systeem biedt je kleine fietsen, die vooral handig zijn voor korte verplaatsingen in de stad. In 2015 omvat het systeem met zo'n 150 stations de hele stad binnen de grote snelweg, de Ring, en Linkeroever. Vélo-stations staan zo'n 250 tot 500 meter van elkaar verwijderd. Met de app van Vélo-Antwerpen (Android en Apple) kan je makkelijk stations zoeken. Op de app zie je meteen welke stations er in je buurt zijn, en of het station helemaal vol of helemaal leeg is. Er zijn in het totaal 1800 fietsen beschikbaar in de vele stations.

Prijzen:
  • Dagkaart – € 3,80
  • Weekkaart – € 9,-
  • Jaarkaart – € 37,-

Let wel op: wegens groot succes is het systeem anno 2015 niet voor iedereen toegankelijk. Je kan als toerist wel een dag- of weekkaart kopen, maar voor de voordelig geprijsde jaarkaarten is er een wachtlijst waarop in 2015 zo'n 10.000 mensen staan. Er komen enkel nieuwe jaarkaarten vrij wanneer iemand zijn of haar bestaande jaarkaart niet verlengt. Tegen 2017-2018 plant het stadsbestuur een grote uitbreiding van Vélo-Antwerpen. Dan zouden er veel nieuwe velo-stations en fietsen moeten bijkomen in de bestaande zone, én zal het systeem uitbreiden naar andere districten in de stad, buiten de ringweg, zoals bijvoorbeeld Deurne, Berchem, Merksem of Hoboken.

Villo in Brussel. / Bron: David Edgar / Wikimedia CommonsVillo in Brussel. / Bron: David Edgar / Wikimedia Commons

Brussel – Villo

Prijzen:
  • Dagkaart – € 1,60
  • Weekkaart – € 7,65
  • Jaarkaart – € 32,60

De deelfietsen in Brussel zijn voor (dagjes)toeristen beduidend goedkoper dan die in Antwerpen. De fietsen in Brussel zijn niet minderwaardig (ze lijken zelfs iets degelijker dan die in Antwerpen), maar Brussel is helaas gewoon helemaal geen fietsvriendelijke stad. Hier en daar vind je wel een aangename boulevard of een ruim fietspad, maar op veel routes in Brussel moet je de weg delen met automobilisten en/of voetgangers. Om je in Brussel met de fiets te verplaatsen moet je ook heuvels beklimmen en afdalen. Fietsen in Brussel is dus altijd een beetje uitdagend, en niet zo aangenaam voor beginnende fietsers.

Namen – Li bia velo

Het systeem van deelfietsen in de Waalse stad Namen (Frans: Namur) is van dezelfde makelij als dat in Brussel. De grijs-blauwe fietsen kunnen voor een prikje worden gehuurd. Er zijn in Namen zo'n 30 stations verspreid over de hele stad, en 250 fietsen. Bij enkele belangrijkere stations vind je een terminal, waar je een kaart kan aanschaffen, onder andere ook bij het treinstation van Namen.

Prijzen:
  • Dagkaart: € 1,-
  • Weekkaart: € 3,-
  • Jaarkaart: € 30,-

Opgelet: ook in Namen is het soms knap lastig fietsen. De wegen kunnen stijl en smal zijn, en net zoals in Brussel zal je de weg regelmatig moeten delen met voetgangers en automobilisten.

Stationssteden: Blue-bike

Op 44 locaties in België kan je bij het NMBS-station een Blue-bike huren. Voor € 10,- per jaar word je lid van Blue-bike. Per keer dat je een Blue-bike leent, betaal je daar bovenop het lokale tarief, dat varieert van € 0,- tot 3,-. 'Eén rit' wil bij Blue-bike zeggen dat je de fiets tot 24 uur lang mag houden en gebruiken. De fietsen hebben zelf een stevig slot, en je kan er dus overal mee naartoe, onafhankelijk van Blue-bike-stations. Er is maar een echt Blue-bike-station, en dat is bij het NMBS-station. Hier moet je op het einde je Blue-bike weer inleveren. Lenen en terugbrengen kan uiteraard 24 uur per dag, 7 dagen per week. De Blue-bikes zijn degelijke fietsen van een normaal formaat, en zijn dus uitermate geschikt voor iets langere afstanden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld vélo-Antwerpen of villo in Brussel). Op sommige Blue-bikelocaties kan je ook kiezen voor een elektrische fiets. Bij deze NMBS-stations kan je een Blue-bike huren:

    • A: Aalst, Aarschot, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Asse
    • B: Beernem, Bergen (Fr.: Mons), Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Luxemburg, Brussel-Noord, Brussel-Zuid
    • D: Dendermonde, Diest
    • E: Eeklo
    • G: Geel, Genk, Gent-Dampoort, Gent-Sint-Pieters
    • H: Halle, Hasselt, Herentals
    • K: Kortrijk
    • L: Leuven, Lier, Lokeren, Londerzeel, Luik (Fr.: Liege)
    • M: Mechelen, Mol, Mortsel
    • N: Namen (Fr.: Namur), Ninove
    • O: Oostende, Ottignies
    • R: Roeselare
    • S: Sint-Truiden
    • T: Torhout, Turnhout
    • V: Vilvoorde
    • W: Waregem
    • Z: Zottegem

Studentensteden

In de meeste Belgische studentensteden zijn er aparte deelfietssystemen voorzien voor studenten. Als student is het meestal voordeliger om je daar bij in te schrijven. Hier kan je aan scherpe prijzen (ook in onderhoud!) een fiets huren per semester of academiejaar. In veel steden betaal je als student enkel een waarborg voor je fiets. Deelfietssystemen voorzien voor studenten zijn er in:
  • Gent - StudentENmobiliteit
  • Brussel - Fietspunt (korting met studentenkaart)
  • Brugge - Fietspunt (studentenfiets)
  • Antwerpen - Fietshaven

Voor sommige studenten, bijvoorbeeld beursstudenten, zijn er bovendien extra tegemoetkomingen mogelijk. Informeer daarvoor bij de sociale dienst (of stuvo) van je hogeschool of universiteit.
© 2015 - 2017 Swah, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
OV-fiets huren: kosten & tarievenTreinreizigers kunnen een OV-fiets huren op het station: een geelblauw fiets om korte afstanden te overbruggen. De koste…
Tips om een fiets te huren, wat kost een fiets huren nu echtTips om een fiets te huren, wat kost een fiets huren nu echtWanneer je op vakantie bent in Nederland of Belgie kan het handig zijn om een fiets te huren. Er zijn veel verschillende…
Met de trein naar een kerstmarkt in BelgiëMet de trein naar een kerstmarkt in BelgiëDompel je onder in de echte kerstsfeer op een echte kerstmarkt. Er zijn vele fantastische kerstmarkten te vinden in Belg…
Huren in BrusselHuren in Brussel betekent een zoektocht. Voor wie een lang verblijf plant, is het een gemakkelijkere taak dan wie tijdel…
Weekendje weg met de trein (buitenland)Weekendje weg met de trein (buitenland)Wat is er leuker dan een weekendje weg gaan, naar een stad in het buitenland. Met eigen vervoer kan, maar makkelijker en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors / Pixabay
  • http://www.gva.be/cnt/dmf20151020_01928544/gezocht-geldschieter-voor-velo
  • http://www.blue-bike.be/
  • http://en.libiavelo.be/Rates/Rates/Consult-the-rates
  • http://nl.villo.be/Tarieven/Tarieven/Tarieven
  • http://studentenmobiliteit.be/student/nl/
  • https://www.brugge.be/studentenfiets-huren
  • http://www.fietshaven.be/Studenten.641.0.html
  • https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Station_Velo_Antwerpen.jpg
  • Peterdedecker.eu
  • Afbeelding bron 1: Jahoe / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: David Edgar / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Deelfietsen in België"

Infoteur: Swah
Laatste update: 25-11-2015
Gepubliceerd: 10-11-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!