InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Helmplicht voor snelle elektrische fiets (bv. Speed Pedelec)

Helmplicht voor snelle elektrische fiets (bv. Speed Pedelec)

Er komt een helmplicht voor de Speed Pedelec. De Speed Pedelec is een razendsnelle elektrische fiets waarbij je altijd mee moet trappen. Deze fiets kan snelheden halen van 45 kilometer per uur. Dit brengt dilemma’s met zich mee. Want moet je met de Speed Pedelec nu wel of niet op het fietspad rijden en per wanneer ben je verplicht om een brommerhelm te dragen als je op (zo'n snelle) elektrische fiets zit?

De Speed Pedelec is de snelste elektrische fiets

De meeste elektrische fietsen kunnen een gemiddelde snelheid bereiken van zo’n 18 kilometer per uur. Er zijn echter ook electrische fietsen die een stuk sneller kunnen waaronder de Speed Pedelec. Deze fiets is de snelste elektrische fiets en kan wel 45 kilometer per uur. Het verschil met de snelheid van een gewone fietser is enorm en dit kan tot gevaarlijke situaties leiden (denk onder andere aan schoolgaande kinderen). De verwachting is dat de Speed Pedelec enorm populair gaat worden. Zeker bij werknemers die graag op de fiets naar het werk willen, maar de afstand net te ver vonden. Door de hogere snelheid die nu bereikt kan worden, wordt de drempel om te gaan ‘fietsen’ een stuk lager.

Regelgeving voor de Speed Pedelec

Deze snelle fiets vraagt om nieuwe regelgeving om gevaarlijke situaties te voorkomen. Het ministerie, de branchevereniging en de fietshandelaren wisten het niet. De Speed Pedelec past eigenlijk niet binnen de bestaande regelgeving. Tot 2017 valt de Speed Pedelec onder de snorfietsen. De fabrikant van de Blue Label Cruiser Hs (Riese und Muller) heeft deze fiets als snorfiets laten keuren. Voor deze toelatingskeuring wordt alleen gekeken naar snelheid zonder meetrappen en deze heeft de fabrikant bewust onder de 25 kilometer gehouden. Met meetrappen (en dit moet bij deze fiets) is het echter mogelijk snelheden van 45 kilometer te halen. Volgens de fietsersbond zijn fietspaden bedoeld voor voertuigen die niet harder gaan dan 25 à 30 kilometer per uur. Alle voertuigen die harder gaan moeten in principe op de rijbaan, maar geldt dit ook voor de Speed Pedelec?

Is de Speed Pedelec wel een snorfiets?

Voor een snorfiets heb je een rijbewijs AM (brommerrijbewijs) of rijbewijs B nodig. Daarnaast moet een snorfiets verzekerd worden. Een snorfiets mag maximaal 25 kilometer per uur rijden (zowel in als buiten de bebouwde kom). Wanneer deze harder gaat kan de berijder een boete krijgen, dit geldt in principe dus ook voor de Speed Pedelec. Een snorfiets heeft ook altijd een blauw plaatje, maar de Speed Pedelec wordt zonder verkocht. Veel kopers weten niet dat ze eigenlijk een snorfiets kopen en een kenteken moeten aanvragen. Daarnaast heeft de Speed Pedelec geen spiegels zoals een snorfiets. De vraag is of de Speed Pedelec wel onder de snorfietsen hoort te vallen.

Is de Speed Pedelec een bromfiets?

Bromfietsen kunnen ook een snelheid bereiken van 45 kilometer per uur. Voor een bromfietser is het dragen van een bromfiets helm verplicht. Vanaf 1 januari 2017 geldt de Speed Pedelec ( en andere hogesnelheidsfietsen) als brommer (met gele kentekenplaat en rijden op de rijbaan). Tot die tijd hoeft de fietser op de Speed Pedelec geen helm te dragen. Veel fietsers willen ook geen helm dragen. Het is één van de redenen waarom ze voor de fiets kiezen. Minister Schultz heeft in september 2015 echter al laten weten dat zij een helmplicht wilde voor snelle elektrische fietsen. De Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie is het met haar eens. De Branchevereniging Bovag, RAI Vereniging, de Fietsersbond, Stichting DOET, de Vereniging van Nederlandse gemeenten en het Interprovinciaal Overleg zijn hier echter tegen. Zij vinden dat de inspanning van het bijtrappen op de Speed Pedelec niet samengaat met het dragen van een zware brommerhelm. Er wordt daarom een projectgroep gevormd die wil dat er voor hogesnelheidsfietsen een speciale wettelijke regeling komt, met daarbij een speciale helm die net zo veilig is als een brommerhelm, maar veel lichter en met luchtsleuven.

Tweede fietspad

In sommige steden zijn er rond het spitsuur inmiddels zoveel scooters, scootmobielen en e-bikes tussen de 'gewone' fietsers op het fietspad dat de fietsersbond al heeft aangegeven dat het beter is als al het verkeer met een motor binnen de bebouwde kom op de rijbaan moet rijden. Daarnaast zou het goed zijn om, waar mogelijk, buiten de bebouwde kom te investeren in een meer brede fietsroutes tussen de verschillende steden met zo min mogelijk kruisingen.

Prijs Speed Pedelec

Een Speed Pedelec kost ongeveer E 4000,-

Nadeel Speed Pedelec

Een nadeel van de Speed Pedelec (en dat geldt voor meerdere e-bikes) is dat de fiets dikkere banden heeft waardoor deze niet in elke fietsenstalling past.

Ebike experience

Op 20 en 21 februari 2016 is de Ebike experience in de jaarbeurs in Utrecht. Hier zijn meer dan 200 testbikes om uit te proberen op verschillende parcours. Met het kaartje van de Ebike experience heb je gratis toegang tot de Fiets- en wandelbeurs (en andersom). Op de Ebike experience zijn de volgende merken te vinden;
  • Batavus
  • Bulls
  • Cannondale
  • Contoura
  • Conway
  • Cube
  • Dutch id
  • E-twow
  • Flyer
  • Gaastra
  • Gazelle
  • Idwork
  • Koga
  • MC multicycle
  • Merida
  • Punch
  • Qwik
  • Rodell
  • Rose
  • Shimado
  • Shinga
  • Stromer
  • Tern
  • Tbk bike
  • Trade
  • Tdr
  • Trek
  • Victoria
  • Vogue

Lees verder

© 2014 - 2017 Informeren, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Speciale helm voor de speed pedelec: NTA 8776-normSpeciale helm voor de speed pedelec: NTA 8776-normEen speed pedelec is een snelle e-bike. Vanaf 2017 is het verplicht om een helm te dragen wanneer je op zo'n snelle fiet…
Elektrische fietsenWas het fietsen maar wat makkelijker, sneller en minder vermoeiend. Dit denken/dachten veel mensen. Daar is nu de oploss…
De e-bike of elektronische fiets, de fiets die helpt trappenDe e-bike of elektronische fiets verschijnt steeds meer en meer in het straatbeeld. Vandaag de dag rijden niet enkel mee…
De E-bike of elektrische fiets, comfort voor jong en oudDe E-bike of elektrische fiets, comfort voor jong en oudDe E-bike of elektrische fiets is meer en meer in trek bij Nederlanders en Belgen. De E-bike is een comfortabel fietsver…
Snorfiets en elektrische fiets, verkeersregels en voordelenSnorfiets en elektrische fiets, verkeersregels en voordelenDe snorfiets is een prettig vervoersmiddel en voor steeds meer mensen een aantrekkelijk voertuig. Je hoefde er voorheen…
Bronnen en referenties
  • ‘Razendsnelle fiets zonder regelgeving levert probleem op’ door Tjerk de Vries (Metro, 17 januari 2014)
  • www.vogelvrijefietser.nl (Dertigers willen high speed, 5 september 2013)
  • www.verkeersnet.nl (Onduidelijkheid rond de speed pedelec, 11 november 2013)
  • www.ebikerijschool.nl ((High speed pedelec, 23 oktober 2013)
  • 'Advies voor maximumsnelheid 25 kilometer per uur op de fietspaden' (www.nujij.nl, 7 januari 2015)
  • 'Helmplicht snelle-bike?' (Geld & recht, Plus Magazine, september 2015)
  • 'Helmplicht voor elektrische fiets' (Metro, 6 november 2015)
  • 'E-bikes ook populair bij dieven' (Trouw, januari 2016)
  • 'Helm leidt niet tot minder ongelukken' (Trouw, 21 januari 2016)
  • 'De opkomst van de supersnelle e-bike is goed nieuws; ook met helm op' (Trouw, 23 januari 2016)
  • www.jaarbeurs.nl

Reageer op het artikel "Helmplicht voor snelle elektrische fiets (bv. Speed Pedelec)"

Infoteur: Informeren
Laatste update: 10-05-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Special: Vervoer
Schrijf mee!