InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Hoe kun je je autorijbewijs halen?

Hoe kun je je autorijbewijs halen?

Hoe kun je je autorijbewijs halen? Om aan het verkeer te kunnen deelnemen moet je een autorijbewijs hebben. Heb je die eenmaal op zak dan heb je veel vrijheid en kun je gaan en staan waar je maar wilt. Iedere jongere wil dan ook snel het autorijbewijs halen. Hoe kun je je autorijbewijs eigenlijk halen en welke verschilende mogelijkheden heb je verder bij het autorijbewijs halen?

Autorijbewijs halen

Zelf een voertuig besturen

Je wilt vrijheid en zelfstandig zijn als jongere en dus wordt het tijd dat je je autorijbewijs gaat halen. Dit betekent dan je veel theorie moet leren omdat je de verkeersregels en borden allemaal moet kennen. Ook inzicht in verkeerssituaties en gevaarlijke omstandigheden moet je herkennen om veilig aan het verkeer te kunnen deelnemen. Daarnaast moet je het voertuig goed beheersen. Je moet precies weten wat te doen met je voeten en stuurbeweging, zonder dat je daarbij teveel nadenkt. Het autorijden moet als het ware een automatisme zijn, zodat je de volledige aandacht aan de spiegels en het overige verkeer kunt schenken. Op die manier kun je middels de opleiding voor het autorijbewijs op een veilige manier aan het verkeer deelnemen. Op welke manieren kun je zoal het autorijbewijs halen?

Theorie zelfstandig

Alhoewel je vaak binnen een opleidingspakket voor het behalen van je autorijbewijs bij de rijschoolhouder theorie kunt krijgen, komt het er veelal op neer dat je toch zelfstandig de theorie eigen moet maken. Het kan dan ook de afweging zijn om juist het theoretische deel compleet gescheiden te doen. Veelal brengt een rijschoolhouder namelijk aanvullende kosten in rekening, terwijl dit eigenlijk niet hoeft. Daartoe kun je heel goed naar de ANWB gaan voor de aanschaf van een theorieboek, veelal in combinatie met een cd of dvd met veel oefenmateriaal. Op de site van de ANWB vind je bovendien aanvullende informatie over verkeersregels. Zodoende kun je op een handige manier zelfstandig de theorie eigen maken. Het komt er toch op neer dat je de theorie van verkeersregels en –inzicht maar ook gevaarherkenning door veel zelfstudie kunt eigen maken.

Praktijklessen per uur

Om autorijvaardigheid onder de knie te krijgen moet je veel praktijklessen krijgen. Heb je per week niet veel tijd, dan kun je toch per week één of meerdere uurtjes lessen. Tegen een vaste prijs kun je met persoonlijke begeleiding geleidelijk aan goed de auto besturen. Bij praktijklessen leer je:
  • hoe je de auto moet besturen;
  • hoe je bepaalde manoeuvres met de auto moet doen, zoals achteruit rijden, hellingproef en inparkeren;
  • hoe de spiegels gebruikt moeten worden om het achterop komende verkeer in de gaten te houden;
  • hoe je de overige verkeersdeelnemers in de gaten moet houden waarbij je de situatie goed kunt inschatten;
  • gevaarlijke omstandigheden te vermijden.

Let wel dat je het theorie en praktijk examen gewoonlijk vanaf je achttiende levensjaar mag afleggen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Denken jij en jouw begeleider dat je voldoende rijvaardigheid hebt aangetoond en dat je ervoor klaar bent dan kan het praktijk examen worden aangevraagd.

In tien daagse spoedcursus autorijbewijs halen

Wil je snel gebruik maken van je autorijbewijs dan bestaat er de mogelijkheid om een spoedcursus van tien dagen te volgen. In die cursus word je als het ware klaargestoomd voor het veilig besturen van de auto door intensieve begeleiding. Je zit dan namelijk minimaal vier uur per dag achter het stuur. De aangewezen persoonlijke begeleider legt je precies uit wat je wel en niet moet doen. Omdat het een intensief traject is vergeet je bepaalde handelingen niet juist omdat je de handelingen regelmatig herhaalt. Zodoende krijg je snel het gevoel dat je op een goede manier de auto kunt besturen. Na een traject van tien dagen intensieve rijlessen kun jij ook het praktijk examen afleggen en het autorijbewijs halen.

Het 2toDrive traject

Een speciaal traject is het 2toDrive traject welke per 2011 als proeftraject is gestart door de overheid. Jongeren die nog geen 17 jaar zijn geworden kunnen hiervan gebruik maken. Vanaf 16 jaar kunnen jongeren dan reeds de theorie volgen en behalen. Ben je 16,5 jaar geworden dan kun je aan het speciale 2toDrive traject meedoen. Dit traject houdt in dat je onder begeleiding van je ouders of kennis met goede rijvaardigheid reeds de weg op gaat. Heb je voldoende ervaring dan kun je reeds met 17 jaar het examen afleggen bij het CBR echter moet je nog tot je 18 jaar bent onder begeleiding autorijden. Voordeel van deze manier van lessen nemen is dat je een veel stabielere en veiligere bestuurder bent, omdat je langdurig persoonlijke begeleiding in het verkeer hebt gekregen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je autorijbewijs halen? Wat is er allemaal op de markt?Je bent eindelijk zo oud dat je beginnen mag met het lessen voor je auto rijbewijs. Je hebt er hard voor gespaard en nu…
Het bromfietsrijbewijsHet bromfietsrijbewijsOm brommer te mogen rijden heb je een bromfietsrijbewijs nodig, hoe kan je dit rijbewijs halen en wat moet je ervoor doe…
Vrachtwagen rijbewijs C1: op vakantie met de camperVrachtwagen rijbewijs C1: op vakantie met de camperVoor het besturen van voertuigen met een gewicht van meer dan 3,5 ton dient men een speciaal rijbewijs op zak te hebben.…
Wat houdt de code 96 voor het B+ rijbewijs in?Wat houdt de code 96 voor het B+ rijbewijs in?Om een aanhanger met de auto te mogen trekken is er het nieuwe B+ rijbewijs met code 96 verklaring. Dit is een aanvullen…
Auto theorie examen: tips and tricksAuto theorie examen: tips and tricksWanneer je je autorijbewijs wilt behalen zal je moeten slagen voor het praktijk examen en het theorie examen. In dit art…

Reageer op het artikel "Hoe kun je je autorijbewijs halen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-11-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Special: Rijbewijsregels
Schrijf mee!