InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Goedkoop tanken bij Makro

Goedkoop tanken bij Makro

Goedkoop tanken bij Makro In het eerste kwartaal van het jaar 2012 stijgen de prijzen voor brandstof naar recordhoogten. De Nederlandse automobilisten klagen steen en been over de alsmaar hoger worden brandstofprijzen. Een beetje slimme berijder kiest voor tanken bij één van de goedkoopste pompen van Nederland: de groothandel Makro.
Bron: Patryczek94 / Wikimedia CommonsBron: Patryczek94 / Wikimedia Commons

Makro

De organisatie

Eind jaren ’60 richt de Nederlandse Steenkolen Handels Vereniging (SHV) een keten van zelfbedieningsgroothandels op. Deze krijgen de naam Makro. In 1968 heeft Amsterdam de primeur de eerste Makro-vestiging te kunnen openen. In de jaren erna openen steeds meer vestigingen zich. Het is een groothandel en dus bedoeld voor zakelijke klanten. Om te kunnen winkelen bij de Makro moet je als bedrijf (inschrijving bij Kamer van Koophandel) zijn ingeschreven. Je ontvangt een pas waarmee je vanaf dat moment altijd toegang hebt tot de winkels van Makro.

In 1990 neemt Makro zelfbedieningsgroothandel Lukas Klamer over en maakt hiermee een explosieve groei door. Begin 1998 verkoopt SHV alle Europese Makro vestigingen aan de Duitse Metro Group. De 180 vestigingen in Azië en Zuid-Amerika blijven wel in handen van SHV. Wist je dat ook MediaMarkt onderdeel is van de Metro Group, en dat Makro en MediaMarkt daarmee eigenlijk zusterbedrijven zijn? Bij Makro in Nederland werken ruim 5.400 mensen. Ongeveer 300 van hen werken op het hoofdkantoor en de overige medewerkers in de vestigingen.

De Makro verkoopt haar productgroepen:
  • Food
  • Non-Food
  • Gastro
  • Office&Cleaning

Zelfbediening

De winkelformule die Makro in 1968 hanteerde was revolutionair in Nederland voor die tijd: zelfbediening in de groothandel. Het concept van zelfbediening is al ontstaan in 1916 in de Verenigde Staten. Pas na de oorlog en met name in de jaren ’50 en ’60 is het in Europa en Nederland populair geworden. Wist je dat in Nederland de eerste supermarkt pas in 1953 is geopend?

Brandstof tanken bij Makro

Makro biedt haar klanten ook de mogelijkheid om brandstof te tanken. Zowel LPG, diesel als ook Euro’95 kun je halen bij de pompen van Makro. Deze zijn bij de volgende vestigingen te vinden. Dit kan later uitgebreid worden:

  • Amsterdam
  • Best
  • Breda
  • Delft
  • Duiven
  • Groningen
  • Nuth

De brandstofpompen bij de Makro kun je beschouwen als een ‘witte pomp’. Oftewel, zonder winkeltje, personeel en andere randzaken die de kostprijs omhoog stuwen. De pomp is niet alleen te gebruiken door bezitters van een Makro-pas, maar door iedereen die gebruik wil maken van de goedkopere brandstof van Makro.

Lagere prijs van de brandstof

Waarom is de brandstof van Makro goedkoper?
  • Ten eerste natuurlijk vanwege het niet hebben van eerder genoemde zaken als personeel en een winkel bij de pomp. Je betaalt via de PIN aan de pomp.
  • Ten tweede neemt Makro, als meerdere pomphouders genoegen met een mindere marge. Daardoor kan de prijs zakken, en kiest men ervoor om zo klanten te binden. De gemiste inkomsten vanwege lagere prijs hoopt men te compenseren met de aantrekkingskracht op meer bezoekers vanwege die lagere prijs.
  • Tot slot is de prijs lager omdat de brandstof van Makro komt uit de zogeheten restpartijen van de grotere partijen. In de regel moet brandstof binnen een maand verkocht zijn. Is dat niet het geval dan gaat de brandstof naar de ‘witte pomp’. Er doen verhalen de ronde dat deze brandstof dan slechter is. Dat is niet zo hard te stellen, het is nog altijd prima brandstof. De brandstof van Marko komt bij Gulf vandaan, valt op internet te achterhalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goedkoop tanken bij Makro"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 25-04-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!