InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > De OV-chip, soorten OV-chipkaarten

De OV-chip, soorten OV-chipkaarten

De OV-chip, soorten OV-chipkaarten In november 2011 is de OV-chipkaart in Nederland geïntroduceerd. Met deze OV-chipkaart heb je één kaart nodig, die is bestemd voor het openbaar vervoer. Je kunt hem dan ook gebruiken in de bus, de metro, de trein en tram. In heel Nederland kun je de OV-chipkaart gebruiken.

Losse kaartjes vervangen

Het is de bedoeling dat de kaart alle losse kaartjes, zoals een strippenkaart, treinkaart, abonnementen en kortingskaarten vervangt. Je kunt de OV-chipkaart opladen op twee manieren. Zo kan je dit doen met een saldo om per reis te betalen, maar ook met een abonnement.

Afschaffing van losse kaarten

Sinds 3 november 2011 kan je als reiziger in het openbaar vervoer alleen nog maar met de OV-chipkaart betalen. De strippenkaarten voor het openbaar vervoer zijn sinds die tijd allemaal afgeschaft. In alle regio’s zijn de normale kaartjes voor de metro, bus en tram dus niet meer te koop. Voortaan kan je voor deze vormen van het openbaar vervoer alleen nog maar met de OV-chipkaart reizen. De treinkaartjes blijven nog wel bestaan. Voor een treinreis kun je dus ook nog gewoon een los kaartje aanschaffen.

Een persoonlijke OV-chipkaart

Als je dagelijks gebruik maakt van het openbaar vervoer, dan heb je dus een OV-chipkaart nodig. Je hebt de keuze uit een persoonlijk of een anoniem exemplaar. De meeste mensen hebben gekozen voor de persoonlijke kaart. Met deze kaart kun je automatisch je tegoed opladen. Ook is het mogelijk om leeftijdskorting te krijgen als jongere of oudere. Hier staat je pasfoto, je geboortedatum en de geldigheidsdatum op vermeld.

Een anonieme kaart

De anonieme kaart is weer handig voor een groot gezin. Deze kan namelijk door verschillende personen worden gebruikt, maar niet tegelijkertijd. Hierop staat het logo van de vervoerder en de geldigheidsdatum.

Wegwerpchipkaart

Als je bijna nooit met het openbaar vervoer reist, dan kan je ook een wegwerpchipkaart kopen bij de automaat op het metrostation. Deze kaart kan je meteen gebruiken en hoef je ook niet op te laden.

Makkelijk mee te nemen

De OV-chipkaart is van plastic en heeft dezelfde grootte als een bankpasje. Hij past dus heel gemakkelijk in je portemonnee. De ov-bedrijven hebben allemaal weer verschillende chipkaarten. Zo zijn er kaarten van de RET, de NS en het GVB. Ook al zien de kaarten er anders uit, toch kan je één kaart gebruiken voor alle vormen van het openbaar vervoer. Zo kan je met je kaart met de trein mee, maar ook met de tram of de metro.

Online je gegevens bekijken

Als je wilt weten hoeveel tegoed er op je kaart staat, dan kan je online je reisgegevens bekijken.
Een groot voordeel van de kaart is, dat je niet meer hoeft te wachten voor het loket. Je kunt heel makkelijk de tram, de bus of de metro instappen zonder dat je hiervoor een kaartje hoeft te kopen.

Maximaal vijf jaar geldig

Elke OV-chipkaart is maximaal vijf jaar geldig. Voor een nieuwe kaart betaal je 7,50 euro. Een persoonlijke of anonieme kaart kosten allebei evenveel. Een anonieme kaart kun je kopen op het postkantoor. De persoonlijke OV-chipkaart heb je niet gelijk. Deze moet echt gemaakt worden en je gegevens komen op de kaart te staan.
Gerelateerde artikelen
Puppies moeten in 2012 gechipt wordenPuppies moeten in 2012 gechipt wordenAlle honden moeten in 2012 worden gechipt. Dit heeft de overheid besloten. Maar waarom moeten jonge hondjes een chip dra…
OV-chipkaart verloren, defect of gestolenOV-chipkaart verloren, defect of gestolenWat veel mensen niet weten is dat een ov-chipkaart een gemiddelde levensduur heeft van ongeveer 5 jaar. Er zijn echter g…
OV-chipkaart: Hoe werkt het, kosten en aanvragenGeen stirppenkaartjes, treinkaartjes of kaartjes voor de metro meer in de toekomst. De OV-chipkaart gaat alle vervoersbe…
Bronnen en referenties
  • Studentenreisproduct
  • OV-chipkaarten.nl

Reageer op het artikel "De OV-chip, soorten OV-chipkaarten"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 17-02-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!