InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Soorten rijbewijzen

Soorten rijbewijzen

Voor het besturen van een voertuig heb je altijd een rijbewijs nodig. Dit kan dus een rijbewijs zijn voor het besturen van een vrachtwagen, auto, bromfiets of een ander motorvoertuig. Op het rijbewijs staan je belangrijke gegevens vermeldt. Zo staat er op vermeld waar je woonde ten tijde van de afgifte en voor welke categorie je rijbewijs geldig is.

Legitimatiebewijs

In Nederland is het rijbewijs ook gelijk een legitimatiebewijs. Toch kan je jezelf er vaak niet mee identificeren. Zo accepteren ze bij de bank geen rijbewijzen als identificatiebewijs. Het rijbewijs is eigendom van de staat.

Soorten rijbewijzen

Er zijn verschillende soorten rijbewijzen. Voor de besturing van elk soort voertuig is er weer een apart rijbewijs. De categorieën zijn: A, AM, B, BE, C, CE, D en DE.

Rijbewijs A

Dit is het rijbewijs voor een motor.

Rijbewijs AM

Rijbewijs AM is een bewijs dat je kunt rijden op een bromfiets, snorfiets en brommobiel.

Rijbewijs B

Dit is het bekendste rijbewijs, namelijk dat voor het besturen van een auto.

Rijbewijs BE

Hiermee toon je aan dat je een personenauto met aanhangwagen kan besturen.

Rijbewijs C

Deze is er voor het besturen van een vrachtwagen

Rijbewijs CE

Hierop staat vermeldt dat je een vrachtwagen met aanhangwagen kan besturen.

Rijbewijs D

Als je een bus voor personenvervoer van meer dan acht personen wilt besturen, dan moet je beschikken over dit rijbewijs.

Rijbewijs DE

Hiermee kan je aantonen dat je een bus met aanhangwagen kan besturen.

Het CBR

Als je een motorvoertuig wilt besturen, dan heb je dus een rijbewijs nodig. Hiervoor moet je een examen afleggen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen, ofwel het CBR. Het examen van het CBR bestaat uit een theorie- en een praktijkexamen. De meeste mensen halen het examen, vooral het praktijkexamen, niet in een keer. Je mag dan ook vier keer je rijexamen doen. Als je vier keer bent gezakt voor je praktijkexamen in vijf jaar tijd, dan mag je een rijexamen doen bij het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid, ook wel het BNOR genoemd. Het examen bij het BNOR duurt wat langer en je wordt wat meer op je gemak gesteld.

Vanaf 17 jaar

Sinds 1 november 2011 kunnen jongeren die op of na deze datum 17 jaar worden al hun rijbewijs halen. Tot hun achttiende jaar moeten dan wel onder begeleiding van een ervaren bestuurder autorijden. Dit is dan een coach.

Beginnersrijbewijs

Als je net bent geslaagd voor je rijexamen, dan krijg je de eerste vijf jaar een beginnersrijbewijs. Er wordt dan wat meer op je gelet. Zo word je strenger aangepakt wanneer je je niet aan de verkeersregels houdt. Als er binnen deze vijf jaar meer dan drie overtreden staan geregistreerd, dan wordt je rijbewijs ingenomen door de politie. Dit wordt ook weer gemeld aan het CBR. Hierna moet je meedoen aan het rijvaardigheidsonderzoek van het CBR. Als daaruit blijkt dat je niet rijvaardig bent, dan is je rijbewijs ongeldig.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • CBR
  • Rijschool MART

Reageer op het artikel "Soorten rijbewijzen"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 16-02-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!