InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Parkeren met de mobiele telefoon

Parkeren met de mobiele telefoon

De tijd dat je met een handvol muntjes voor een parkeerautomaat stond, lijkt langzaamaan tot het verleden te behoren. Steeds meer parkeerautomaten vragen je te betalen met de Chipknip. Dat scheelt natuurlijk veel werk en voorkomt dat je wellicht niet kan parkeren omdat je geen kleingeld hebt. Mits je de Chipknip natuurlijk op hebt geladen. Een alternatief dat altijd werkt: parkeren met je mobiele telefoon.

In steeds meer steden kun je tegenwoordig parkeren met je mobiele telefoon. Er zijn legio aanbieders van deze diensten:
  • Yellow Brick
  • Parkmobile
  • Park-line
  • SMSparking
  • Rabomobiel

Hoe werkt het?

De eenvoud is uitgangspunt bij deze dienst. Zonder dat jij je nog zorgen hoeft te maken of je wel genoeg kleingeld op zak hebt, of saldo op jouw Chipknip, kun je overal parkeren. Het principe is als volgt:

Stap 1 Registratie bij de provider
Uiteraard dient de door jou gekozen provider een zakelijke overeenkomst met je af te sluiten. Dit is een logische stap, daar men verzekerd wil zijn van betalende klanten. Je kunt zowel als particulier maar ook als zakelijke klant registreren. Er worden eenmalige inschrijfkosten in rekening gebracht. Kijk in de voorwaarden van de door jou gekozen provider hoeveel deze kosten bedragen.

Stap 2 Aanmelden bij parkeren
Steeds meer steden maken het mogelijk om met de mobiele telefoon te parkeren. Kijk voor alle steden op de website van de door jouw gekozen provider, of de stad waar je moet zijn ook deze dienst aanbiedt. Zo niet, dan ben je alsnog aangewezen op munten, de Chipknip of je zet de auto in een veelal duurdere parkeergarage. Wist je dat ook parkeergarages zich steeds meer aan sluiten op de diensten van mobiel parkeren?

Elke parkeerautomaat heeft een uniek nummer. Bij aankomst meldt jij je aan bij jouw provider en je geeft het unieke nummer door. Dit kan zowel per SMS, bellen, internet of met de App van de provider. Die keuze is aan jou. Na aanmelding ontvang je bevestiging dat je parkeeractie is gestart.

Stap 3 Afmelden bij vertrek
Wanneer je weer vertrekt, meldt jij je weer af bij de provider. Deze rekent uit hoelang jij hebt geparkeerd. Dit koppelt men aan het tarief dat van kracht is op de betreffende plek en zo berekent men jouw parkeerkosten. Je betaalt dus ook voor de daadwerkelijk gebruikte tijd en dus niet zoals in parkeergarages steeds vaker: per halfuur of per uur, ook al sta je er maar 10 minuten. Je betaalt eens per maand de rekening, dus ook daar geniet je van extra gemak. Voor deze dienst wordt een klein bedrag pér aanmelding berekent. Houdt hierbij rekening met circa 0,25 per parkeeractie. Zet dit tegenover het risico van een parkeerboete van 60,00 of meer. Dan is de keuze snel gemaakt. Let er wel op dat je je afmeldt. De teller tikt anders gewoon door en dat kan aardig oplopen in de kosten. Je voordeel wordt dan juist een nadeel, zeker als je in het centrum van Amsterdam stond geparkeerd.

Voordelen en nadelen

Voordelen
  • Geen geld meer op zak nodig
  • Betalen per gebruikte tijd
  • Rekening achteraf
  • Relatief weinig kosten t.o.v. risico parkeerboete
  • Steeds meer locaties mogelijk

Nadelen
  • Niet vergeten af te melden, de teller tikt door
  • Nog niet overal mogelijk

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Websites van meerdere providers van de diensten van mobiel parkeren

Reageer op het artikel "Parkeren met de mobiele telefoon"

Infoteur: Solnah
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Special: Auto's
Schrijf mee!