Alle informatie over hovercrafts

Een hovercraft is een voertuig waarmee men zowel over water, land en lucht mee kan voortkomen. De hovercraft is bedacht door de Zweedse ontwerper E. Swedenborg. In de loop van de jaren heeft de hovercraft zich steeds beter weten te ontwikkelen.

Geschiedenis van de hovercraft, en nu.

Geschiedenis hovercraft:

In 1716 maakte de Zweedse ontwerper E. Swedenborg, het eerste ontwerp voor een hovercraft. Hij had geprobeerd om zijn ontwerp te laten zweven op een klein luchtlaagje, dit lukte helaas niet want de motor moest een te grote kracht leveren om het voertuig te laten zweven. Later waren er andere mensen die door gingen met de ontwikkeling, ontwerpen van de hovercrafts, zoals J. Thorncroft, C. Cockerell en J. Bertin. De eerste die een echte hovercraft bouwde was Christopher Cockerell. Deze vlucht was op 11 juni in 1959, in het zelfde jaar op 25 juli voer deze hovercraft het kanaal over tussen Calais en Dover in 2 uur en 3 minuten.

De hovercraft nu:

De hovercrafts van nu zijn enorm groot, vooral de hovercraft die auto’s en mensen vervoeren over het kanaal tussen Calais en Dover zijn heel groot. Hovercrafts hebben over dit smalle stuk van het kanaal al miljoenen passagiers vervoerd. Maar dat gebeurt niet alleen daar ook in Nederland worden hovercrafts gebruikt, bijvoorbeeld om mensen of dieren dingen heen en weer te brengen tussen de waddeneilanden en het vasteland. Deze hovercrafts zijn alleen niet zo groot als die bij het kanaal tussen Calais en Dover.

Eenpersoons hovercrafts:

Er bestaan ook eenpersoons hovercrafts, deze worden meestal gebruikt voor hovercraft races. Hovercrafts kunnen namelijk heel erg snel dus het is erg leuk om er dan mee te gaan racen, en om aan wedstrijden mee te doen. Dit kan over land gebeuren maar ook over water.

Techniek, hoe werkt een hoevercraft?

De werking van een hovercraft, in het begin:

Een hovercraft is bedoeld om: op te stijgen uit water of vanaf de grond. De meeste hovercrafts gebruiken propellors en luchtroeren om vooruit te gaan, net als een vliegtuig. In het begin werd er heel simpel met een hele grote propellor heel snel heel veel lucht onder een hele grote platte romp te blazen. Dit was een zware grote methode om een luchtlaag te maken tussen de romp en de ondergrond. Dankzij die luchtlaag werd de wrijving heel wat lager zodat het vooruit gaan veel minder energie kostte.

Daarom gingen ze steeds meer nadenken en kwamen ze er achter dat ze met turbine motoren wel een luchtspleet van een halve meter konden maken. Dit was natuurlijk nog steeds niet hoog genoeg om over ijsschotsen of hoge golven heen te zweven. Daarom begon C. Cockerell met het bedenken van een soort luchtgordijn om de romp van de hovercraft, zodat de lucht moeilijker kon ontsnappen. Hiermee kwam de hovercraft wel een klein stukje hoger, maar het was nog niet genoeg. Via een aantal tussenstappen werd nu dan de rok (skirt) bedacht, zoals we ze nu meestal zien. Deze rok zorgt ervoor dat er minder lucht word verloren en er zijn daarmee ook twee dingen bereikt:
  • De afstand tussen de romp en het water/land kan groter worden.
  • En het luchtverlies nam heel wat af.

Dus hoe zweeft een hovercraft nou:

Een hovercraft zweeft op een laagje lucht. Door de druk onder de rok of vlakke onderkant hoger te maken, komt er een laagje lucht naar buiten. De hovercraft komt hierdoor van de grond en is in staat om zonder wrijving zich door de lucht te bewegen.

Bron: MesserWoland, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: MesserWoland, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
1. Propellers
2. Lucht
3. Motor
4. Rok

Het gebruik van hovercrafts

Waar worden hovercrafts het meest voor gebruikt:

Hovercrafts worden het meest gebruikt voor vervoer, bijvoorbeeld mensen of dieren of dingen. Bij het kanaal tussen Calais en Dover worden hovercrafts op het smalste stuk gebruikt om mensen te vervoeren. In Nederland worden hovercrafts ook wel gebruikt om mensen, dieren, spullen tussen de waddeneilanden en het vaste land te brengen.

Militaire hovercrafts:

Hovercrafts worden ook wel gebruikt voor in het leger, ze kunnen goed over een gebied waar heel veel mijnen liggen, want ze zweven er over heen. Ze kunnen ook erg handig zijn voor over het water in het leger want ze zijn minder kwetsbaar voor onderwater bommen, en ze zijn ook nog eens best wel snel.

Wedstrijd hovercrafts:

Hovercrafts kunnen erg snel en worden daarom ook wel gebruikt om mee te racen en om wedstrijden mee te zweven. Meestal zijn dit wel eenpersoons hovercrafts en niet van die hele grote.

Overige hovercrafts:

Tenslotte worden hovercrafts ook wel gebruikt in havens. Ze zweven namelijk boven water en hebben daarom geen diepe havens nodig of aanlegsteigers, ze kunnen namelijk ook gewoon op het strand aanleggen.

Skirts

De hovercrafts van nu hebben allemaal een skirt, dat is het engelse woord voor rok.

Wat is een skirt:

Een skirt is een soort opgeblazen kussen, wat aan de onderkant van het luchtkussen zit, het sluit de boel af zodat er geen lucht kan ontsnappen. De skirt zit er op het eerste gezicht best wel stug en lomp uit, maar dat is hij helemaal niet, de skirt past zich aan, aan de obstakels die in de weg liggen, hierdoor is de luchtdruk verlies minimaal. En als je de skirt in duwt krijgt hij gelijk weer zijn eigen vorm terug.

Waar is een skirt voor:

De skirt zorgt ervoor dat de kracht die er voor nodig is om de hovercraft te laten zweven, zo klein mogelijk is. Een skirt houdt de lucht onder zich zodat de hovercraft kan zweven.

Verschillende types skirts:

Je hebt verschillende types skirts, maar deze drie zijn de belangrijksten:
  • De bag-skirt
  • De Finger-skirt
  • De bag and finger-skirt

Hoe bestuur je een hovercraft

De besturing van een hovercraft is natuurlijk niet zo makkelijk,
want hoe kan je nou weer een ding wat zweeft door lucht sturen?

Verschillende besturingen:

Je hebt verschillende methodes om een hovercraft te sturen,
  • Met roeren
  • Met meedraaiende motoren
  • Met twee motoren die onafhankelijk van elkaar kunnen draaien

Hovercraft met roer:

Als een hovercraft bestuurd word met roeren dan zitten deze meestal direct achter de voortstuwingsventilator, als je de roeren verder naar achteren zou plaatsen zouden deze minder effect hebben omdat dan de kracht van de luchtstroom een stuk minder is en duurt het dus veel langer voordat je echt gedraaid bent. Een andere manier om roeren te gebruiken is om de roeren niet direct achter de voortstuwingsventilator te plaatsen maar op de hoekpunten van de hovercraft, het nadeel hiervan is dat je hiervoor hele grote roeren nodig hebt omdat je een groot oppervlak nodig hebt om te kunnen sturen, je kan immers geen gebruik maken van de luchtstroom van de voortstuwingsventilator. Deze besturing wordt het minst gebruikt omdat hij niet zo heel handig is.

Hovercraft met meedraaiende motoren:

Bij deze manier maak je gebruik van meedraaiende motoren. Deze motoren zitten op de hoeken van de hovercraft. Het nadeel van dit systeem is dat je veel extra gewicht krijgt doordat je extra motoren nodig hebt om de voortstuwingsmotoren te draaien. Bovendien heb je 3 extra voortstuwingsmotoren en extra elektronica nodig om de motoren precies gelijk te draaien. Tenslotte kun je dit systeem alleen gebruiken als je een aparte lift-ventilator hebt. Dit systeem wordt gebruikt bij grote hovercrafts omdat je bij dit systeem gebruik maakt van vier stuurmotoren en dus sneller kunt draaien. Een voorbeeld is de hovercrafts die varen tussen Calais en Dover.

Een hovercraft met twee motoren die onafhankelijk van elkaar kunnen draaien:

Als je twee motoren los van elkaar bestuurt, heb je het probleem dat je pas heel laat gaat draaien. Dat komt doordat je de ene motor harder moet laten draaien als de andere. Je kunt namelijk niet de ene motor stil zetten want dan duurt het nog langer voordat je draait. Bij dit systeem is ook weer een lift-ventilator nodig. Het voordeel van dit systeem is dat je geen rekening hoeft te houden met het maken en plaatsen van de roeren.
© 2011 - 2024 Leannemunnik, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Weens koopverdragHet Weens Koopverdrag is een verdrag welke is gesloten door een grote groep staten, waaronder Nederland. Door middel van…
Welke...? WeetjesWelke...? WeetjesWelke stoffen zijn magnetisch? Welk dodelijk wapen maakt gebruik van zonnekracht? Welke boom wordt het langst? Welke bel…
IJsbrekers: krachtpatsers in de kouIJsbrekers: krachtpatsers in de kouEen klein gedeelte van al het zeewater op aarde bestaat uit ijs. In de poolzeeën komen verschillende vormen van zee-ijs…
Southsea in Porthsmouth: kuststadje met karakterSouthsea is een klein Engels stadje op 20 minuten rijden van het grotere Southampton. Dit mooie kuststadje heeft veel te…

PIT manoeuvre: hoe de politie een vluchtauto kan stoppenPIT manoeuvre: hoe de politie een vluchtauto kan stoppenDe zogeheten PIT manoeuvre is een techniek die gebruikt wordt door de politie om vluchtende voertuigen tot stoppen te dw…
OV-chip: vergeten uit te checken bij NS. Wat kost dat je?OV-chip: vergeten uit te checken bij NS. Wat kost dat je?Als je vergeten bent uit te checken na een treinreis, is de stand van zaken anno 2011 dat het instaptarief van twintig e…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hovercraft
  • http://pws.phikwadraat.nl/pws/pws%20hovercrafts.pdf
  • http://mediatheek.thinkquest.nl/~lld728/index.php?pag=skirts
  • Afbeelding bron 1: MesserWoland, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Leannemunnik (20 artikelen)
Gepubliceerd: 20-07-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.