OV-chip: vergeten uit te checken bij NS. Wat kost dat je?

OV-chip: vergeten uit te checken bij NS. Wat kost dat je? Als je vergeten bent uit te checken na een treinreis, is de stand van zaken anno 2011 dat het instaptarief van twintig euro wordt afgeschreven. Als je niet te vaak vergeet uit te checken, kun je je geld terugkrijgen. Alleen: dat kan je meer kosten dan het je waard is. Ook kan het weleens mislukken met dat verlate alsnog uitchecken, als je.. het verkeerde paaltje treft! Hoe zit het? Lees verder en zorg dat je wijzer bent voor je argeloos in de trein stapt met je OV-chipkaart. Vergeten uit te checken met de OV-Chipkaart. Het komt veel voor. Het lijkt erop alsof de financiele gevolgen vrij goed geregeld zijn. Want stel, je ontdekt dat je bent vergeten uit te checken. Ten eerste kun je nog de hele dag terug naar de plek van aankomst waar je het bent vergeten, en alsnog uitchecken. Vangnet nummer twee treedt in werking als de dag al voorbij is. Dan kun je je geld terugvragen, via een NS-betaalnummer van tien eurocent per minuut. Het lijkt vrij helder en niet zo gek of zo gek duur. Maar het zit er soms weleens in dat je qua ergernis en kosten niet eens zo veel opschiet met je geld terugvragen. Hoezo? Lees verder...

Wel of niet claimen?

Het kan zijn dat dit artikel vroeg of laat wordt ingehaald door de feiten. Nu is het tenminste nog zo, dat alleen het instaptarief wordt berekend na het verzuim uit te checken bij de NS. Dat is twintig euro standaard, of een tientje als je een voordeelurenabonnement hebt. Vervolgens heb je gelukkig de kans het verschil tussen instaptarief en werkelijke reissom terug te krijgen.Toch valt het weleens tegen met het terugkrijgen van het verschil tussen het instaptarief en de werkelijke ritprijs. Is het de moeite waard als het weer eens spitsuur is bij het NS-nummer dat je moet bellen? Tien eurocent per minuut is niet zo veel.. tenzij je een kwartier in de wacht hangt, geen tijd meer hebt en besluit later terug te bellen.. of door een geautomatiseerde stem wordt verzocht later terug te bellen wegens drukte... met hetzelfde ontmoedigende resultaat. Een andere adder onder het gras, is aanwezig bij mobiel terugclaimen via het servicenummer van de NS. Stel dat je mobiele telefoonprovider je niet toestaat om uit je bundel de belminuten van servicenummers te verrekenen, zoals bij een grote aanbieder als T-Mobile het geval is? Tel uit je winst, ofwel de winst van T-mobile. Twintig minuutjes gebeld? Graag even all-in vijftig cent per minuut afrekenen ofwel een tientje, en dan heb je nog geluk gehad....

Mail? Waar mail?

Maar natuurlijk ben jij per mail bereikbaar! Uiteraard ben ik per mail bereikbaar! Maar de NS? Nee hoor. Zelfs in deze gewenningsperiode van de OV-Chipkaart, zit een mailtje naar de NS er niet in. Je bent veroordeeld tot dat fijne betaalnummer, dat bij nader inzien - zie boven - weleens heel wat duurder kan zijn dan je dacht.

UItgecheckt of ingecheckt, dat is de vraag

Het wordt nog gekker. Stel dat je op station Amsterdam CS vergeet uit te checken. Je loopt op de terugweg langs een NS-medewerker (ja, waar gebeurd) en vraagt wat te doen. Gewoon, alsnog uitchecken! Piep, zegt het poortje, en je bent.. ingecheckt! Verbouwereerd loop je door in de veronderstelling dat het voor jou te laat was: volgende ronde nieuwe kansen. In realiteit zijn er op Amsterdam CS bij het schrijven van dit artikel afzonderlijke poortjes voor in- en uitchecken! Als je dus tegen de loop in wandelt en nietsvermoedend probeert uit te checken bij wat jij aanziet voor een neutraal OV-chippaaltje, kan het zijn dat de enige 'smaak' die beschikbaar is, bestaat uit inchecken. Ofwel, pech gehad. Nu jij weer. En let wel: als jij niet meer weet dat je vergeten was uit te checken (volgt u het nog?) en je denkt in te checken, kan het ook nog gebeuren dat een 'neutraal' paaltje je alsnog uitcheckt. Fijn? Niet echt, je reist dan namelijk niet-ingecheckt en dat zijn boetegevoelige praktijken.

Boze klanten en werknemers

Wie eens te raden gaat bij de NS-werknemers van de informatiebalie, krijgt een interessant antwoord op een 'onofficiele tevredenheidsenquete.' Want wat zegt de ervaringsdeskundige die dagelijks rijen mensen ziet met vragen over onder andere de OV-Chipkaart? Dat 100% van de NS-medewerkers en 80% van de klanten ongelukkig is met de OV-chip. Dat product is niet uitontwikkeld, de service die erachter zit is onder de maat en we worden onvoldoende voorgelicht over al bovengenoemde punten. En Hollands als we zijn, zijn financiele haken en ogen een belangrijk punt bij onze ontevredenheid.

De administratie

Wie wil weten waar de opgeladen OV-Chipcentjes naartoe gaan, kan via de officiele site van de OV-Chip een overzicht regelen, door de persoonlijke gegevens op te geven. Alleen.. het kan je zomaar gebeuren dat de website foutmelding na foutmelding geeft, terwijl jouw gegevens toch echt zó op je OV-Chipkaart staan! Wie bijvoorbeeld voor de zaak reist en zo'n foutmelding krijgt, is natuurlijk gauw klaar met de OV-Chip. Want je eigen krabbeltjes zijn geen voldoende bewijs voor baas of belastingdienst.

Doet u dat even?

Wie ervaring heeft met het geld-terug-proces, en daar geen zin meer in heeft, kan even googelen op 'vergeten uit te checken OV-Chipkaart' en voilá: er zijn zomaar servicediensten ontstaan die een gat in de markt zagen en mensen die al genoeg aan hun hoofd hebben, de procedure 'geld terugvragen' uit handen nemen. Alleen vragen ze daarvoor wel een deel van de koek. Ook hier gaat voor niets de zon op.

Geniepige wraaknemingen

De eerste wraakacties van gefrustreerde mensen zijn al een feit. Zo lang je maximaal drie keer per jaar mag vergeten uit te checken, blijkt dat er soms mensen zijn die besluiten dat leuke treinreisje van de ene punt van Nederland naar de andere 'vergeten' uit te checken. Stel je hebt een voordeelurenabonnement, dan is het gevolg dat je voor een tientje heel Nederland af spoort. Het is niet netjes en we mogen het niet goedkeuren. Maar het moet gezegd: zolang de NS niet klantvriendelijker wordt, is het toch wel een beetje begrijpelijk dat mensen deze ene van twee mogelijke oplossingen kiezen. Al is de tweede oplossing natuurlijk wel het meest correct. De NS-informatiemedewerker die we spraken, geeft ons in dat verband de tip om toch zo lang mogelijk lekker met treinkaartjes te blijven reizen. Op die manier kun je met je voeten stemmen, als je genoeg hebt van administratieperikelen en/of trammelant met 'vergeten uit te checken.' Dan hoef je die tweede oplossing, namelijk het 'vergeten uit te checken' als een soort Zomer- of Herfsttoer te gebruiken, ook niet op je eigen geweten te laden...
© 2011 - 2024 Mariawrites, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wordt de OV-chipkaart langzaam vervangen?Wordt de OV-chipkaart langzaam vervangen?De OV-chipkaart is vanaf 2002 de manier om te betalen in het openbaar vervoer in Nederland. Veel mensen vinden dat er ve…
Goedkoper reizen door niet uitchecken met OV-chipkaart?Goedkoper reizen door niet uitchecken met OV-chipkaart?Reis je met de OV-chipkaart dan wordt bij het inchecken een standaard bedrag afgeschreven. Bij de NS gaat dit om € 20 en…
Hoe werkt de OV-chipkaartHoe werkt de OV-chipkaartDe OV-chipkaart is straks het universele vervoersbewijs voor alle openbaar vervoer in Nederland. Wie met bus, tram, trei…

Alle informatie over hovercraftsEen hovercraft is een voertuig waarmee men zowel over water, land en lucht mee kan voortkomen. De hovercraft is bedacht…
Rijbewijs vanaf 17 jaarRijbewijs vanaf 17 jaarVanaf november 2011 gaat een experiment starten onder de naam 2toDrive. In dit experiment is het mogelijk dat jongeren v…
Mariawrites (540 artikelen)
Gepubliceerd: 29-06-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.