InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Elektrische fiets: voordelen & nadelen

Elektrische fiets: voordelen & nadelen

In dit artikel wordt nader ingezoomd op de voordelen en nadelen van de elektrische fiets. Tevens worden er tips gegeven om een elektrische fiets te kopen. De elektrische fiets is goedkoop in onderhoud en is milieuvriendelijk. De prijzen zijn echter behoorlijk hoog.

Voordelen elektrische fiets

Een elektrische fiets biedt de consument vele voordelen.
  • De elektrische fiets is een milieuvriendelijk vervoermiddel. Hij veroorzaakt nog geen twee procent van de CO2-uitstoot van een auto.
  • Met elektrisch fietsen fiets je lichter en comfortabeler. Je maakt dezelfde bewegingen, maar hoeft minder kracht te zetten.
  • Fietsen is gezond: ook de lichte beweging die je tijdens het fietsen maakt, is goed voor de gezondheid.
  • De elektrische fiets is goedkoop in gebruik, onderhoud en parkeergeld vergeleken met benzinescooters, brommers en de auto.
  • Met de elektrische fiets heb je geen parkeerproblemen. Er hoeft bovendien geen parkeergeld te worden betaald.
  • Files worden vermeden als de elektrische fiets als alternatief voor de auto wordt gebruikt (voor korte afstanden).
  • Tijdsbesparing bij stadsritten
  • De kosten voor energieverbruik zijn slechts €0,16 per kilometer. De brandstofkosten voor auto's zijn vele malen groter.
  • Er hoeft geen wegenbelasting te worden betaald voor de elektrische fiets
  • Je kunt lang fietssen zonder opladen door in een lage versnelling op te starten en pas naar een hogere versnelling te schakelen als je een hogere snelheid hebt bereikt
  • Accu’s kunnen gerecycled worden, wat ten goede komt aan het milieu.
  • Er komen steeds meer oplaadpunten voor de elektrische fiets, zodat je onderweg kunt opladen

Nadelen elektrisch fiets

In de afweging om een elektrische fiets te kopen, is het belangrijk om de voordelen, maar ook de nadelen goed in kaart te brengen. De elektrische fiets heeft de volgende nadelen:
  • De elektrische fiets biedt trapondersteuning. Dat maakt een elektrische fiets minder geschikt als middel om te sporten. De calorieverbranding is dan ook aanzienlijk minder door de geringe inspanning die door de fietser wordt geleverd.
  • De hoge prijs is voor velen een drempel om over te gaan tot de aanschaf van een elektrische fiets
  • Het imago van de elektrische fiets is behoorlijk “stoffig”, al komt daar langzaam maar zeker verbetering in
  • Elektrische fietsen zijn zwaar: zwaarder dan gewone fietsen. Gemiddeld 30 kg.
  • Je kunt weinig bagage meenemen met een elektrische fiets
  • Het risico is aanwezig om onderweg zonder stroom te komen te zitten. Geen probleem: de trapondersteuning valt weg, maar "gewoon" fietsen is mogelijk. Bij grote afstanden kan dit echter wel een vervelende situatie zijn. Er zijn relatief weinig oplaadpunten, al neemt het aantal wel toe.
  • Sommige fietsen zijn ongeschikt voor gebruik zonder trapondersteuning. Ze fietsen dan niet fijn.
  • Niet alle elektrische fietsen zijn uitgerust meen afneembare accu

Elektrische fiets kopen

Het beschikbare budget zal wellicht een belangrijke rol spelen in de beslissing voor het aanschaffen van een elektrische fiets. De voorkeur voor een bepaald merk is nauw verbonden met de prijs. Merkloze fietsen of fietsen die geproduceerd zijn door bekende fietsfabrikanten kunnen duizenden euro’s verschil opleveren. Het prijsverschil van de elektrische fietsen is te verklaren door verschil in materiaal, het land van herkomst en de gebruikte techniek. Daarbij gaat het om technische aspecten:het soort accu, voorwiel of achterwielaandrijving en het soort remmen.
Gerelateerde artikelen
Elektrische fiets: prijzen, opladen & onderhoudDe elektrische fiets is in opkomst. Steeds meer consumenten zien de voordelen in van de elektrische fiets als alternatie…
OV-fiets huren: kosten & tarievenTreinreizigers kunnen een OV-fiets huren op het station: een geelblauw fiets om korte afstanden te overbruggen. De koste…
De e-bike of elektronische fiets, de fiets die helpt trappenDe e-bike of elektronische fiets verschijnt steeds meer en meer in het straatbeeld. Vandaag de dag rijden niet enkel mee…
Fietsonderhoud in de winterSneeuw en ijs: je fiets heeft te lijden onder winterse weersomstandigheden. Bovendien wordt er in de winter zout gestroo…
Bronnen en referenties
  • Fietsnet
  • Allesduurzaam.nl
  • Sparta.nl

Reageer op het artikel "Elektrische fiets: voordelen & nadelen"

Reacties

Frannie, 15-04-2013 15:50 #7
Sorry hoor: maar bijna 3000 euro voor een beetje goede fiets? (dat is ruim 6,5 duizend gulden). We zijn echt doorgeschoten met z'n allen.

Pieter, 08-08-2012 21:54 #6
"De kosten voor energieverbruik zijn slechts €0,16 per kilometer. De brandstofkosten voor auto's zijn vele malen groter".

Ik heb even een snelle berekening gemaakt voor mijn auto. Als ik heel wild rijd, verbruikt die 1 l per 14 km. En dan kan je er desgewenst ook nog met vijf personen in zitten. Dit is grofweg € 0,10 per km.

Laat een fout in een artikel niet te lang staan. Als het al een fout is.

Kattekliek, 09-06-2011 11:07 #5
Ik fiets 5 dagen/week elke dag 30 km (woon-werkverkeer) - sinds ik mijn electrische fiets heb - afgelopen najaar aangeschaft - heb ik er al meer dan 4000 km op afgelegd. Een heerlijk (en goedkoop en milieuvriendelijk) alternatief voor de auto!

Er zitten fietstassen op, die de accu verbergen - hetgeen ik vooral prettig vind i.v.m. eventuele fietsendieven die dan niet zo snel zien dat het een electrische fiets is en (dus) duur. In die tassen kan ik volop spullen meenemen; regenpak, dagelijkse benodigheden, en ik laad tot 20 kg boodschappen in bij de supermarkt.

W.b. het imago: op het werk hebben mensen eerder respect voor mijn sportiviteit (ondersteund of niet; ik zit toch bijna 1½ uur per dag op de fiets, weer of geen weer, zelfs in de winter met sneeuw en ijs), dan dat ze me 'stoffig' vinden :-)

Het gewicht van electrische fietsen kan een nadeel zijn als je hem van/op een trap moet tillen. In andere gevallen valt het wel mee; je hebt immers ondersteuning om het extra gewicht 'mee te fietsen'. Ik heb een tamelijk lichte fiets met een sportief uiterlijk (Trek T500 +). Hij weegt ca. 25 kg incl accu.

Ik heb heel bewust gekozen voor een fiets met afneembare accu, omdat er noch op mijn werk noch bij mij thuis een stopcontact in de fietsenstalling is. Maar voor mensen die dat wel hebben, is een vaste accu wellicht juist handig. Je kunt hem dan in ieder geval nooit vergeten mee te nemen als je naar buiten gaat om te gaan fietsen.

Nescio (infoteur), 03-06-2011 10:56 #4
Vaste accu een nadeel? Dat sommige fietsen geen uitneembare accu hebben hoeft geen nadeel te zijn. Is vaak zelfs een voordeel. Doordat de accu helemaal in het frame naar beneden loopt ligt het zwaartepunt veel lager en dat betekend veel meer stabiliteit. Vooral oude mensen en mensen met een onzekere houding of onstabiliteit door medische redenen adviseren wij vaak deze fietsen. Tot grote tevredenheid van de klant!

Nescio (infoteur), 03-06-2011 10:54 #3
Weinig bagage op een elektrische fiets? Lijkt me niet. Er kunnen gewone fietstassen op een elektrische fiets! Zelfs kinderzitjes, voordragers, fietskarren en andere randzaken zijn geen enkel probleem. Ik heb nog nooit van dit nadeel gehoord!

Nescio (infoteur), 03-06-2011 10:52 #2
Minder calorieen verbranden door een elektrische fiets? Dat klopt, als je dezelfde afstanden met elkaar gaat vergelijken. Alleen wat blijkt? Mensen die al een jaar of wat achter de Geraniums zitten komen weer buiten. Mensen die niet ver op de fiets konden/ wilden komen, fietsen nu veel groter afstanden. Dus uiteindelijk worden veel mensen er veel gezonder van. Onze ervaring is dat mensen veel meer gaan fietsen als ze een elektrische fiets hebben.

Paul Beelen, 02-06-2011 16:31 #1
Kosten van de elektrische fiets lijken mij niet te kloppen… € 0,16 per kilometer (oftwel 16 cent per kilometer?). Wellicht wordt er € 0,016 bedoeld of zelfs € 0,0016
Een jaar lang iedere dag 40 kilometer fietsen kost aan stroom heel ruim afgerond misschien 100 euro. Dan zit je op € 0,0068, oftewel iets meer als een halve €-cent per km.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 29-05-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Schrijf mee!