InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > De kleinste en langzaamste camper ter wereld

De kleinste en langzaamste camper ter wereld

Tijdens de crisis gaan producten van luxe-artikelen hun maten aanpassen aan de omstandigheden en de vraag. Dethleffs ontwierp in 2010 daarom de kleinste en langzaamste camper van de wereld, de Piaggio Ape. Maar er zijn meer kleine en langzame campers. De nieuwe Compakt van Kip bijvoorbeeld is een kleine camper.

Caravan van Dethleffs die achter de motor of tandem kan

In september 2010 werd de kampeertentoonstelling in Dusseldorf gehouden. Het bekende merk Dethleffs presenteerde dat enkele heel bijzondere caravans. Zo werd er een caravan gepresenteerd die achter een motor of zelfs achter een tandemfiets kan worden gehaakt. Wie het fietsend wil doen, heeft daarvoor de nodige kracht nodig, maar het kost in dat geval geen benzine en dat is een bijzondere besparing. Nog opvallender was een heel kleine camper.

De Piaggio Ape camper: de kleinste en langzaamste camper van de wereld

Dethleffs ontwikkelde een microcamper waarvan de basis wordt gevormd door een Piaggio Ape. Dit is een driewielige bestelkar met een motor van 10 pk. Op de bestelkar is een ruimte gebouwd waarin mensen kunnen slapen in een hele kleine alkoof en waar opbergruimte is. De kleinste en langzaamste camper van de wereld rijdt overigens maximaal 60 kilometer per uur. Opvallend is verder dat het “woongedeelte” gewoon van de bestelkar kan worden afgehaald. Het weegt ook maar 175 kilogram. Wie dat deel verwijdert, kan gewoon met de driewieler rijden.

Nieuwe Compakt van Kip

De kleinste en langzaamste camper ter wereld kan niet overal terecht, als was het alleen maar omdat het voertuig niet sneller kan dan 60 kilometer per uur. Echte kampeerders vinden de voorzieningen mogelijk ook te beperkt. De Nederlandse Kip Caravan producent is echter ook ingegaan op de vraag naar minder dure en groenere campers en ontwikkelde een nieuwe Kompakt Kip caravan. Deze is vanaf oktober 2010 te koop en kan achter kleine auto’s worden gehaakt. De Kompakt is niet te groot, heeft niet te veel gewicht en een lage bouw. Het dak is op te krikken waardoor mensen in de caravan toch gewoon kunnen staan. In de caravan is overigens voldoende luxe te vinden en een goede afwerking. De Kompakt kost dan ook nog 15.000 euro.

Hybride camper en caravan

Vanzelfsprekend houden producenten van campers en caravans zich ook bezig met de nieuwste ontwikkelingen. Zij zijn in 2010 bezig met het ontwikkelen van hybride technieken voor caravans en campers. Zo is er al een testmodel op basis van een Fiat Ducato camper ontwikkeld door Al-Ko. Daarbij wordt het Elektrische Power Chassis onder de campervloer weggewerkt. Het ontwerpmodel laat een camper zien die heel stil elektrisch rijdt en aandrijving heeft op de achterwielen. Ook zijn er modellen in ontwikkeling waarbij een normale motor wordt gecombineerd met een hybride systeem. Dit zorgt voor prettiger rijden en het verbruik zeker in de stad wordt met een kwart teruggebracht.

Knaus caravan met hybridesysteem

Bij Knaus wordt een systeem ontwikkeld waarbij het hybridesysteem tijdens het afremmen energie wint door als een soort dynamo te werken. De stroom die daarmee wordt opgewerkt komt in de accu terecht en kan later weer worden gebruikt op momenten dat er extra power nodig is. (Bijvoorbeeld omdat er een helling opgereden moet worden of om de caravan alleen zonder auto elektrisch naar de parkeerplek te rijden).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Dethleffs
  • Knaus
  • Kip

Reageer op het artikel "De kleinste en langzaamste camper ter wereld"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 04-07-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Special: Caravans en campers
Schrijf mee!