InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Bekeuringen en verkeersboetes in Duitsland

Bekeuringen en verkeersboetes in Duitsland

Bekeuringen en verkeersboetes in Duitsland Wie in Duitsland geflitst wordt, bijvoorbeeld bij te hard rijden met de auto, vrachtwagen of motor, krijgt vrijwel zeker binnen een aantal weken een bekeuring thuisgestuurd. Sinds januari 2009 zijn de boetes voor diverse verkeersovertredingen drastisch omhoog gegaan. In dit artikel kun je meer lezen over bekeuringen en verkeersboetes in Duitsland, en lees je onder meer hoe je bezwaar kunt maken tegen een verkeersboete.

Verkeersovertredingen

Regelmatig worden Nederlanders op de bon geslingerd voor verkeersovertredingen. De meest voorkomende verkeersovertreding in Duitsland die door Nederlanders gemaakt wordt, is te hard rijden. Daarbij wordt de bestuurder van de auto, vrachtwagen of bijvoorbeeld motor meestal geflitst door een flitspaal. Fout parkeren of door rood licht rijden overkomt Nederlanders ook regelmatig. Wanneer een bestuurder van een voertuig wordt aangehouden door Duitse politie, dient hij/zij een boete voor de overtreding direct te betalen. Dit kan meestal contact maar ook door middel van een mobiele pinautomaat.

Hoogte van boetes in Duitsland

Hoewel de hoogte van diverse verkeersovertredingen vaak nog niet zo hoog zijn als die in Nederland, zijn de kosten voor een verkeersovertreding sinds 1 januari 2009 flink omhoog gegaan. Hier zie je een overzicht van de gemiddelde kosten van boetes voor te hard rijden in Duitsland:

Overschrijding van de maximale snelheid in kilometersBinnen de bebouwde komBuiten de bebouwde kom
tot 1015 euro10 euro
tot 1525 euro20 euro
tot 2035 euro30 euro
tot 2550 euro40 euro
tot 3060 euro50 euro
tot 40100 euro75 euro
tot 50125 euro100 euro
tot 60175 euro125 euro
tot 70300 euro275 euro
meer dan 70425 euro375 euro

Hoogte van boetes voor rijden door rood licht of fout parkeren zijn afhankelijk van de situatie. Een 'gewone' boete voor rijden door rood licht kan zo'n 50 euro kosten. Maar wanneer er sprake is van gevaar of materiële schade zal de boete (veel) hoger uitvallen. Fout parkeren in Duitsland kost gemiddeld zo'n 25 euro; maar in bepaalde grote steden kan een boete voor fout parkeren oplopen tot 60 euro. Overigens is het zo dat lokale overheden in Duitsland de hoogte van boetes kunnen aanpassen. In Berlijn bijvoorbeeld is de politie bezig om verkeersovertreders hard aan te pakken door hogere boetes uit te delen. Wie de actuele hoogte van verkeersboetes in Duitsland wil bekijken, kan o.a. terecht op de website verkeersboetes.webklik.nl.

Rijverbod

Bij grote(re) verkeersovertredingen kan de politie in Duitsland Nederlanders een rijverbod geven. Voor het overschrijden van de maximumsnelheid met 30 kilometer of meer binnen de bebouwde kom geldt al een rijverbod van een maand. Bestuurders die geen gehoor geven aan het rijverbod en in Duitsland worden aangehouden kunnen hun rijbewijs verliezen. Ook is het zo dat Nederlanders die een boete niet (tijdig) betalen een rijverbod kunnen krijgen van een jaar.

Verkeersboete betalen of niet betalen?

Nederlanders die een boete moeten betalen voor een verkeersovertreding, doen er goed aan om dit gewoon te doen. Meestal is een boete voor bijvoorbeeld te snel rijden lager dan een boete in Nederland en daarbij is het zo dat de Duitse en Nederlandse politie nauw met elkaar samenwerken; je bent dus goed te vinden. Er zijn een aantal manieren om onder een boete uit te kunnen komen:
  • Maak bezwaar
  • Reageer met een brief waarin je vraagt om uitleg in de Nederlandse taal bij je boete
  • Verklaar dat je niet de persoon bent op de foto die bij de boete is gevoegd
In dit laatste geval: in Duitsland wordt van de bestuurder van een auto, vrachtwagen of motor een foto gemaakt wanneer deze geflitst wordt. Deze wordt bij de boete gevoegd.

Hoe betaal je een verkeersboete uit Duitsland?

In veel gevallen krijgen verkeersovertreders een acceptgiro thuisgestuurd met daarop de hoogte van de boete. Voor een lichte verkeersovertreding wordt een 'Verwarnung' gestuurd, voor een middelzware overtreding wordt een 'Bußgeld' gestuurd. Bestuurders die de bekeuring op de deurmat vinden kunnen deze het beste snel betalen; bij een volgende brief zal de boete veel hoger zijn. De hoogte van de boete loopt dus snel op wanneer een boete niet of te laat betaald wordt. Bij een middelzware overtreding is het soms nodig om een formulier terug te sturen naar de Duitse politie met daarin persoonlijke gegevens; pas daarna zal er een boete gestuurd worden. De verkeersboete kan betaalt worden middels een internationale overschrijving bij de bank. Om dit te doen heb je een speciale code nodig; deze staat meestal onderaan de acceptgiro of in de brief.

Bezwaar maken tegen een bekeuring uit Duitsland

Om bezwaar te maken tegen een verkeersboete moet je binnen twee weken na het ontvangen van de verkeersboete een bezwaar indienen. Het bezwaar moet onderbouwd kunnen worden met harde bewijzen. Wanneer je geen harde bewijzen hebt voor je bezwaar kun je het beste maar gewoon de boete betalen. Overigens is het mogelijk om bij bezwaar hulp te vragen van bijvoorbeeld de ANWB of rechtsbijstand.
Gerelateerde artikelen
Verkeersboetes 2012: verhoging verkeersboetes 2012Verkeersboetes 2012: verhoging verkeersboetes 2012In 2012 worden de verkeersboetes verhoogd. De verhoging is fors. De boete voor door rood rijden bedraagt € 220. Voor onn…
Bezwaar maken tegen (hogere) verkeersboetesEen verkeersboete is nooit leuk. Het is weggegooid geld waar niemand een seconde plezier voor heeft gehad. Bovendien wor…
Buitenlandse verkeersboete in Nederland geïndBuitenlandse verkeersboete in Nederland geïndWie in het buitenland een verkeersovertreding begaat en daar door de plaatselijke politie bekeurd wordt, heeft grote kan…
Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?In een leaseauto rijden betekent dat je baas de kosten van je auto betaalt. Je tankt als je een leasauto hebt met een pa…
Bezwaar maken tegen verkeersboeteBezwaar maken tegen verkeersboeteAls u het niet eens bent met een parkeerboete of andere verkeersboete (bekeuring) kunt u bezwaar maken door een bezwaars…

Reageer op het artikel "Bekeuringen en verkeersboetes in Duitsland"

Reacties

Paul, 17-09-2014 20:39 #57
In duitsland ben ik geflits geworden maar schapen op het politie bureau vulde het verkeerde naam van het voertuig in er stond opel en ford zyn dat zyn. Hitler toestanden met de nodige poppenkast dan toch maar betaald maar het mooiste van dit verhaal die agent stond met laserapparatuur in de struiken. Terwyl toen ik werd geflits stond die de plassen in een heg dat mag by de politie allemaal burger kan betalen een grote moffenbende is het

Danan, 16-09-2014 19:23 #56
Tot een paar jaar geleden of nog steeds (?) neemt het CJiB geen bekeuringen over uit het buitenland als de geldboete onder de € 70,-- ligt. Dus brieven uit het buitenland gewoon negeren en geen aangetekend schrijven aannemen. Pas als je een brief krijgt van het CJiB kun je het beste maar gelijk betalen.

Astrid, 11-09-2014 12:09 #55
Hallo, ook ik heb helaas te hard gereden, 44 km bij Bielefeld. Nu heb ik een geldboete, 1 maand rijverbod en twee strafpunten. In de Duitse tekst in de brief staat dat ik mijn rijbewijs op moet sturen en in de Nederlandstalige bijlage staat dat het opsturen van een kopie voldoende is. Nu had ik een kopie van mijn rijbewijs al opgestuurd omdat ik aan moest kunnen tonen dat ik de bestuurder was en niet mijn man, aangezien het voertuig op naam van mijn man staat. Na het ontvangen van de daadwerkelijke boete heb ik nogmaals een kopie van mijn rijbewijs naar hun gemaild. Ik heb her en der weleens vernomen dat je naar een kantoor moet gaan om het rijverbod op je rijbewijs aan te laten tekenen. Ik kan du niet achter halen waar dit is en gezien het feit dat ik snel het rijverbod in wil laten gaan wil ik graag weten wat ik nu moet doen om dat rijverbod te laten ingaan

Idris, 25-08-2014 08:52 #54
Hallo ik heb een brief gekregen uit Duitsland dat ik te hard heb gereden, waar je 100 mag rijden is gereden met 122.
Auto staat wel op mijn naam maar mijn schoonzoon heeft de overtreding begaan, wat is het beste om te doen formulier in vullen of afwachten?
Foto van mijn schoonzoon staat op het brief, en hoe hoog is de bekeuring?
Kunt u mij informeren over de dingen wat en hoe te handelen.

Met vriendelijke groeten.

Hans Hagenus, 25-09-2013 19:50 #53
Mijn zoon is in Duitsland bekeurt voor een snelheidsovertreding, 64 km. Te hard buiten de bebouwde kom. Volgens uw overzicht zou deze +/- €275 bedragen. Krijg nu echter een boete van €1050 met als argument dat de Duitse politie geen 4 puntenaftrek en geen rijontzegging kan vorderen op een Nederlands rijbewijs en de reguliere boete derhalve is verdubbeld (!) ik heb aangegeven het rijbewijs persoonlijk langs te brengen zodat de boete hierdoor zijn normale hoogte zou krijgen. Breng hiermee blijkbaar de Duitse justitie in verwarring en wacht reeds 2 weken op uitsluitsel.
Kan dit zomaar? Hebben jullie hier ervaring mee?

Hendrikjanliezen, 16-09-2013 21:05 #52
Op vakantie met de caravan, op de terug weg in Duitsland heb ik ingehaald op een weg waar dat niet mocht. De politie hield mij aan ik kreeg 90 euro bekeuring. na 3a4 weken kreeg ik een aangetekende brief met daar aan betaal kaart van 98,50 euro boven op de eerste boete kunt u mij vertellen wat dit is, en wat ik moet doen?

Sil, 04-09-2013 06:32 #51
Hoe lang blijft een niet beantwoorde brief geregistreerd als je geen reactie van Wie heeft gereden. niet terug stuurt?
Ze worden trouwens ook niet aangetekend verstuurd. Wie zegt dat je dan een brief hebt gehad.
In Nederland heb ik gehoord is dat één jaar.

René Rozeboom, 21-08-2013 09:58 #50
Boete ontvangen van 14km/h te snel 25euro, boete incl. Foto en acceptgiro kan ik de acceptgiro gewoon op de bus doen en klaar?

Chris, 18-07-2013 15:22 #49
2mnd geleden geflitst, reed 92 waar je 70 mocht binnen de bebouwde kom volgens mij.
Heb een brief gekregen met wat vragen die ik moet beantwoorden. Nu kan ik wel een beetje Duits maar dit is mij iets te technisch. Tevens als ik de vragen niet beantwoord kost mij dit 1.000.- als ik het goed lees. Hoop niet dat dit de boete is. We reden met z'n 3en achter elkaar, de andere 2 hadden een brief met acceptgiro met een gemiddelde boete van 30,-. Ik hoop dat die van mij niet veel hoger zal worden. Tevens reed ik in een leasebak, ik weet niet of dit gevolgen heeft mbt invullen van de vragen. Tevens is de foto erg onduidelijk met de binnenspiegel voor mn gezicht.

Meer ervaringen met lease auto's en een vragenlijst zonder acceptgiro?
En het bezwaar, kan dat ook per mail?

Mvg
Chris

Bas, 13-06-2013 11:52 #48
Geflitst met 171km/h (na correctie) waar 130km/h is toegestaan bij Boppard. Ik stond trouwens leuk op de foto, dat dan weer wel :) Maar die bedragen hierboven kloppen voor geen meter.

Ik kreeg eerst een onduidelijke brief binnen met foto, niet op gereageerd. De acceptgiro kwam 2 weken later (deze week) 210EUR boete + 20EUR admin-kosten. 41km/h te hard op de snelweg kost dus 230EUR. Heb hem netjes betaald.

Herman, 23-05-2013 16:10 #47
Ik ben ook geflitst, heb een schrijven thuis gekregen met foto en tja toen kon ik natuurlijk niet anders dan toegeven dat ik gereden had. Het was na wegwerkzaamheden op de autobahn toen ik een bord van 80 heb gemist, was zeer onduidelijk. Krijg nu een boete binnen van € 1105,00 en totale kosten die erover heen komen zijn € 60,05… samen dus € 1165,05. Das wel heel veel gezien de bedragen die ik hierboven heb gezien? Wie heeft dit ook een keer gehad en wat kan ik doen om er in ieder geval uit te slepen dat ik minder moet betalen. Trouwen ik reed 146 waar 80 was toegestaan.

Theo Beeker, 10-04-2013 15:10 #46
Te hard gereden in Duitsland, 102 km gereden waar 80 km. is toegestaan. Volgens de site kost de overtreding € 40,00. Kloppen deze tarieven nog? Zijn ze verhoogd en hoeveel?

Ton, 06-02-2013 18:23 #45
Werd vandaag aangehouden 27 km te hard buiten bebouwde kom moest 95 euro borg betalen. Mijn vraag is komt er nog een gerechtelijke boete boven op of is het hier mee afgedaan? Ik hoorde de politieman iets zeggen over 800 euro kan ook zijn dat hij bedoelde tussen de 80 en 100 euro

Tom, 02-02-2013 17:12 #44
Ik kreeg vandaag de verwachtte duitse enveloppe in de bus want ik bent een paar weken geleden geflitst in duitsland. Trier om precies te zijn. de snelweg gaat daar over in een autobaan. daar mag je 100. geen probleem. echter na zo'n 20 min 100 rijden was ik al 2 maal voorbij een bord einde 70 gereden terwijl ik eerlijk waar nooit een bord begin 70 heb gezien. met dat ik dit besef word ik geflitst, met 100 dus! als ik had geweten dat je daar 70 mocht had ik dit ook eerlijk gedaan. maar ich hab das dus nooit gewuscht… nu moet ik dus ook eerst dat vragen formulier opsturen. zo ver was ik ik al wel. maar op de bijgevoegde foto is mijn hoofd slecht te zien. mijn rechteroog zit achter de spiegel en ik heb mijn hand voor mijn mond… kan ik hier wat mee. of zal ik maar gewoon betalen? eerlijk gezegd vind ik het niet eerlijk. ik ben daar geflitst in het donker, en met lichte sneeuwval dus zeer geconcentreerd op de weg en heb dus echt die 70 borden niet gezien.

Dennis, 17-01-2013 08:56 #43
Net in Duitsland op de wylerbaan (tussen Groesbeek en Nijmegen) geflitst. Alleen staat hier geen snelheidsbord! Weet iemand of ik hier een bezwaar op kan doen als ik de boete thuis krijg?

Schouten, 17-12-2012 12:50 #42
Ik ben door rood gereden om ruimte te maken voor 7 politie wagens met blauwe lichten en sirene die ik achter mij zag aankomen. Toen ik een stukje van de linker rijstrook naar de middelste rij ging werd ik geflits. Ik ben bang dat ik een boete krijg waar ik eigenlijk niets aan kan doen doordat ik ruimte wilde maken voor die politiewagens. Wat moet ik zo doen als de bekeuring komt?

Hans, 14-12-2012 12:13 #41
Heb drie maanden geleden in cochum gereden. Toen ik naar men b&b reed werd ik tegengehouden door een controle. Lap, teveel gedronken 1.55promile. meteen een maand rijbewijs kwijt, heb ik ondertussen wel terug, maar krijg nu een boete aan van 3200€. ik wil gerust een boete betalen, maar dit vind ik er wel wat over, wat kan ik doen, want dit betaal ik niet

Ro1ste, 27-11-2012 15:23 #40
Ik moest mijn rijbewijs opsturen en een boete betalen. Ik heb wel mijn rijbewijs verstuurd en inmiddels weer ontvangen! Maar boete heb ik niet betaald en hoor er nog steeds niks meer van. Binnenkort moet ik via Duitsland vliegen, zou dat een probleem worden? Bij de airport? Iemand hier ervaring mee?

Bert, 22-10-2012 11:20 #39
Gisteren, 21-10-2012, ben ik met een laser gecontroleerd op zo'n driebaansweg vanaf de A31 richting Enschede, vlak voor de Nederlandse grens. Ik reed 123 waar ik 100 mocht. Koste mij 30 Euro, maar moest wel contant betalen. Zegt ie mij ook nog dat ik geluk had, want als ik 125 had gereden zou het mij het 100 Euro hebben gekost. Het enigste vreemde vond ik dat ze zich niet legitimeerden. Maar zowel Nederlanders als Duitsers werden aangehouden. Heb wel een bon en bewijs van betaling meegekregen. Ik wou er ook niet teveel van zeggen, want het was dus in Duitsland, en ik had alleen maar een rijbewijs bij me, en geen paspoort. Daar vroegen ze dus niet na, evenmin als naar de papieren van de auto. Maar ach, voor dit bedrag wil ik ook niet teveel zeuren, ik was immers fout.

Drost, 16-10-2012 12:58 #38
In Berlijn aan verkeerde kant van 2 richting weg geparkeerd, dus eigenlijk met de neus verkeerde kant op, is hier geen probleem, daar dus wel krijg bekeuring van 15 euro. Of ze die op sturen? Wel raar.

Dit mag volgens mij toch wel gewoon! Of loop ik achter?

Peter A., 27-09-2012 13:20 #37
Hartelijk dank, erg duidelijk in de uitleg.

Smit, 17-09-2012 20:02 #36
Ik heb een brief gekregen dat ik wat in moet vullen maar wat? Ik kan een beetje Duits maar snap er nog niks van. Ik moet dus wat ik er van begrijp de politie gaan vertellen wie er gereden heeft op het tijdstip van de snelheidsovertreding. Er staat dat er 122 km gereden is op een plaats waar je maar 100 mag. Maar ik heb niet gereden maar mijn man. Wat moet ik nu doen? Zie overal op het net allemaal verschillende verhalen. Dat ze toch een acceptgiro sturen en waarom doen ze dit zo met foto en al, ik begrijp hier niks van. Kan iemand mij helpen?

Desiree, 27-08-2012 13:51 #35
Ik heb een brief gekregen dat ik wat in moet vullen maar wat? Ik kan een beetje Duits maar snap er nog niks van. Ik moet dus wat ik er van begrijp de politie in Kassel gaan vertellen wie er gereden heeft op het tijdstip van de snelheidsovertreding. Er staat dat er 122 km gereden is op een plaats waar je maar 100 mag. Maar ik heb niet gereden maar mijn man. Wat moet ik nu doen? Zie overal op het net allemaal verschillende verhalen. Dat ze toch een acceptgiro sturen en waarom doen ze dit zo met foto en al, ik begrijp hier niks van. Kan iemand mij helpen?

Anoniem, 20-08-2012 14:48 #34
Deze boete tabel is inderdaad zeer achterhaald! Paar weken geleden geflits met 176 waar je 100 mocht. Eerst een brief gehad met dat ik de bestuurder moest opgeven. Die heb ik soort van genegeerd. Paar weken later een aangetekende brief gehad. Met het boete bedrag van 1263, 50 euro en rijontzegging van 3 maanden en 4 punten. Dus de bekeuring in Duitsland zijn dus ook schrikbarend omhoog gegaan.

Bas, 03-06-2012 22:17 #33
Op 18-05-2012 heb ik te hard gereden in Duitsland. Na correctie 59 km te hard. Er was opeens een bord boven de weg met max 60 km per uur. Na misschien 200 meter na het bord al geflitst. Is het normaal dat je zo snel na een bord al geflits wordt en wat kan het gevolg voor mij zijn. Ik hoor het graag van iemand. Alvast bedankt.

M. van Rijt, 04-05-2012 17:35 #32
U schrijft op dat er bij de foto de boete wordt meegestuurd. Nu heb ik alleen de foto ontvangen met de vraag of ik de bestuurder ben. Er zat geen boete/acceptgiro oid bij. Wat is verstandig te doen? Ik lees nl. op andere sites dat justitie van Duitsland eerst moet bewijzen dat ik de bestuurder ben. NB: ik rij een lease auto.

Siebrand, 15-04-2012 20:32 #31
Mijn vraag is: Ben op de autobahn geflitst met 170km waar 100km is toegestaan. Krijg ik nu een rijontzegging voor Duitsland?

Rie, 25-03-2012 22:25 #30
Mijn vraag is: Worden de boetes uit Duitsland aangetekend verstuurd of krijg je gewoon een acp.giro in de bus?

Ruud, 21-03-2012 19:45 #29
Actuele boetes in Duitsland: http://www.schadenfixblog.de/bussgeldkatalog_2012.php

Sjoerd, 06-02-2012 18:21 #28
Ik ben in de bebouwde kom geflitst met 34km te hard met de auto van men ma, wat gaat dit kosten?

Janssen, 21-01-2012 19:59 #27
Ik krijg een brief waarin ze € 72.18 vorderen van een Jura incasso departement! voor
een verkeersovertreding in Duitsland. Is dat normaal dat een incasso uit Posterholt mijn boete mag innen en niet het CJIB? Want die mogen dat pas vanaf €70. En de vordering is €36 van de kreis Aachen. Kan mij iemand een antwoord geven wat betreft de nederlandse wetgeving? Wat mijn plicht/recht is?

Telle, 04-01-2012 23:07 #26
Reed naar Kleve vlak over de grens bij Nijmegen op een provinciale weg waar 70 toegestaan is, echter deze wegen lopen plots door dorps kreis en plots is 50 verpllicht laat je de auto uitrijden
wat mij overkwam wordt ik met 66 geflitst door een mobile brigade, dus 16 km te hard!
vraag wordt zoiets nog gecorrigeerd, en wat kost met dat in 2012…

Richard, 28-12-2011 14:21 #25
Op 7-10-2011 geflitst met 102 waar je 80 mocht op de snelweg. De boete bedraagt 70.00 + gebuhr van 20.00 (wat is dit?) + ausslagen verwaltung van 3.50 is dus totaal 93.50!
Bovenstaande tabel is dus niet meer actueel.
Tevens heb ik op aanraden van menig personen eerst om een nederlandse vertaling verzocht, in de hoop dat zij niet in de gestelde tijd zouden reageren. Helaas… 2 dagen later al netjes een Nederlandse vertaling op de deurmat :(

Kim, 16-11-2011 22:39 #24
Heb net een brief ontvangen dat ik 40 km te hard heb gereden bij wegwerkzaamheden in Duitsland… Ik begrijp min of meer dat ik voor moet komen?! Kan iemand me vertellen wat de gevolgen kunnen zijn omdat er ook geen bedrag staat vermeld?!

Mark, 15-11-2011 11:08 #23
Reactie op Nico. Ik heb afgelopen zomervakantie hetzelfde gehad toen ik onderweg was naar Hongarije. Bij Frankfurt werd ik ook in een "geschlossener Ortschaften" geflitst. Dit houdt in dat je in de buurt van een (grote) stad bent (in dit geval Frankfurt) waar op dit gedeelte van de snelweg een snelheidslimiet van vaak 100 km per uur geldt.

Maar inderdaad deze tabel moet snel verwijderd worden want er klopt echt helemaal niks van. Het boetebedrag is namelijk in totaal 506,80 euro. Mijn gemeten snelheid was gecorrigeerd 152, dus 52 km per uur te hard. Toch best wel schrikken

Gerben, 14-11-2011 16:09 #22
De tabel die jullie hanteren klopt niet helemaal meer. Ik reed in de buurt van Kassel opp de 44. Dat is een 6 baans autobaan. Voor zover ik weet is er geen maximumsnelheid. Ik kom bij een dalbrug, meteen zie ik een bord van 80, en een flitskast. Ik reed 62 km te hard na correctie. Vandaag kreeg ik de Bon € 962,80! en 4 punten van het rijbewijs af. Ik zie daarom graag jullie tabel veranderen…

Rp, 27-10-2011 12:24 #21
De boetes zijn in Duistland flink verhoogd, maar naar Nederlandse begrippen nog betaalbaar.
Ikzelf ben geflitst binnen de bebouwde kom in een 30km zone, reed netto 66 km dus 36km te snel.
Dit geintje koste mij 184 euro en 1 maand rijverbod, en dat rijverbod moet je binnen 4 maanden laten registreren bij de betreffende instantie waar je de bekeuring van kreeg.
Ze vragen om je rijbewijs op te sturen voor registratie, ze sturen het wel weer terug, maar dat zal dan wel 2 weken duren eer je het weer thuis hebt, een betere tip is persoonlijk langs te gaan.
Je kunt de kontactpersoon bellen die op de brieven vermeld staat voor een afspraak te maken om langs te komen, ze zullen dan jouw rijbewijs registreren en je moet wat papierwerk ondertekenen dat jij je rijbewijs weer mee terug hebt genomen.
Neem iemand mee die terug kan rijden, want je kan het rijverbod meteen laten ingaan.
Als je dat gedaan hebt en de boete betaald is, dan heb je aan je verplichtingen voldaan, en natuurlijk 1 maand niet rijden in Duitsland.
Succes voor diegene die dit ook nog gaan meemaken.

Hrs, 20-09-2011 19:15 #20
Beste mensen, kijk uit - deze site resp. de hoogte van de bekeuringen is zwaar achterhaald. Voorbeeld van 27/07/2011 uit Köln: 29km te hard buiten de bebouwde kom -> 80 Euro en GEEN 50 Euro. Daarbij komt nog 20 Euro Gebühr en 4,60 Euro Auslagen - wat dat ook mag zijn: Kortom: 29km te hard in Köln 104,60 Euro! En 3 punten in Flensburg - ook als Nederlander. Wees gewaarschuwd.

John, 22-08-2011 19:41 #19
Kreeg vandaag een boete binnen van 10 EUR wegens 7 km te hard gereden te hebben buiten de bebouwde kom. Ik heb de boete gewoon betaald via de ING/giro, omdat ik wist dat ik te hard had gereden. Heb met dit soort bedragen dan ook geen moeite om te betalen.

Stijn W., 19-08-2011 12:26 #18
Ik heb ook een boete gekregen, direct te betalen in Duitsland. Nu krijg ik een formulier teruggezonden dat ik 111 euro terugkrijg met een overschrijvingsformulier. Moet ik dit terugzenden met mijn bankgegevens?

H. Verhoog, 28-07-2011 09:44 #17
Beste heer/mevrouw De Ruyter,
Op provinciale wegen is het dubbel oppassen! Veel van deze wegen door landelijk gebied voeren, ongewijzigd, door dorpen, gehuchten en gemeenten waar een andere (lagere) maximum snelheid geldt. Dit wordt niet altijd aangegeven door middel van een bord voor maximumsnelheid. Je passeert een bord aan de gemeentegrens en dient daar je snelheid aan te passen.

Het is wellicht ietwat "verneukeratief" maar het is nou eenmaal een kwestie van opletten.

Ik wens u veel plezier bij toekomstige bezoeken aan Duitsland.

Benny, 16-06-2011 17:06 #16
In augustus 2010 kreeg ik nabij Keulen (Van de Landkreis Düren) een snelheidsboete van 10 euro opgelegd omdat ik 6 km te snel was gereden. Omdat ik nogal praktisch ben ingesteld dacht ik wat een flauwekul om proberen 10 euro te innen terwijl dit minstens 25 euro kost om het te innen.
Ik besloot dan ook niet te betalen.
Ik kreeg enkele aanmaningen gevolgd door een aangetekend schrijven op 1 november 2010. Deze aangetekende zending heb ik geweigerd en het gaat dan retour afzender. Ik kreeg hierna nog 4 aanmaningen en de boete was inmiddels aardig opgelopen.
In april 2011 kreeg ik van een incassoburo uit Nederland het verzoek circa 140 euro over te willen maken (zo hoog was het inmiddels opgelopen)
Ik mailde aan het incasoburo dat ik Kreis Düren niet als leverancier kende, en verzocht om een duplicaat faktuur. Een dag later melde het incassobureau dat de vordering door de Kreis Düren was ingetrokken.
Mijn advies dus: BETAAL NIET ZOMAAR!

Nico, 06-06-2011 11:51 #15
Ik heb een boete ontvangen van 518 euro. Ik snap alleen wat er in de brief staat. Ik heb ze per email laten weten dat ik uitleg wil in het engels want ik snap er niets van.

Er staat iets dat ik 51 km te hard heb gereden waar ik 100 mocht. Op zich zou dat best kunnen en dat ontken ik dus ook niet. Maar hoe ze in vredesnaam bij deze sanctie komen is mij niet duidelijk als ik bovenstaande boetetabel bekijk. Er staat ook iets in over "Geschlossene Ortschaft" wat betekent dit? op google translate krijg ik iets van gesloten stad als resultaat? Ik heb echter alleen maar op snelwegen reden? Wie kan/ wil mij helpen?

Mister Vt®, 15-05-2011 09:52 #14
Conform bovenstaand lijstje, 4 weken na te zijn geflitst in Duitsland netjes bekeuring vanuit betreffende ''Kreis" met direct het bedrag en acceptgiro eraan vast ontvangen.
Geen brief waarin ik moet erkennen dat ik de bestuurder ben op de bijgevoegde foto, direct boetebedrag.
17 k/m te hard (na aftrek) buiten de bebouwde kom = € 30,-

Benny, 28-03-2011 14:26 #13
Ik heb vorig jaar (aug 2010) een boete van 10 euro ontvangen voor 6km te hard rijden. Ik kreeg voor deze overtreding nabij Aken enkele aanmaningen en toe een aangetekende aanmaning die ik geweigerd heb. Hierna heb ik tussen Kerst en Nieuwjaaar nog 2 aanmaningen (niet aangetekend) ontvangen, maar er niets opuit gedaan, en tot op heden met succes, ik hoor van onze Duitse vrienden niets meer!

Menno, 22-02-2011 00:17 #12
Oke deze tabel KLOPT NIET zoals eerdere reacties al aan geven. aangezien ik een klein beetje duits kan hier een tabel die wel klopt helaas wel in het duits. 1e tabel is voor binnen de beboude kom en de 2e tabel voor buiten de beboude kom, succes er mee.

Kees, 07-12-2010 16:30 #11
Ik ben met 49km te hard geflitst bij wegwerkzaamheden in duitsland, weet iemand wat voor mij de gevolgen zijn?

Alisa, 23-10-2010 16:27 #10
De kosten voor een overtreding kloppen inderdaad niet. Ik reed gecorrigeerd 13 kilometer te hard, maar moet 80 euro betalen! En de boete komt 3 maanden na de overtreding binnen, en op het moment van ontvangst van de acceptgiro zijn er al 2 van de 4 weken betalingstermijn verstreken! Lekker handig! Maar goed, niet meer te hard rijden dus.

Tony H. A. Hakstege, 16-10-2010 11:16 #9
Dit artikel klopt van geen kant, de boetes voor te hard rijden zijn vele malen hoger dan hier wordt beweerd, b.v '' meer als 70",kost geen 425 euro maar kost u eventjes 680 euro. (zie de Bussgeldcatalog 2009.).

H. F., 24-08-2010 14:37 #8
Ik ben met de vrachtwagen 32km te hard door de bebouwde kom gereden weet iemand mij te vertellen wat de gevolgen zijn.

T. de Ruyter, 09-08-2010 22:03 #7
Wij werden ook onlangs geflits op een provinciale weg, waar je blijkbaar maar 50 km/u mag. Wij reden 76km/u en krijgen hiervoor een boete van EUR 123,50 (EUR 100 boete + EUR 23,50 admin kosten?). We zullen wel betalen, maar voelt niet lekker aangezien ik voor mijn gevoel meer dan netjes reed met 76 km/u op een proviciale weg. Zal niet meer voor de lol naar Duitsland gaan.

Caroline Laffan, 31-07-2010 23:38 #6
Ik heb een brief gekregen voor te snel rijden in Duitsland, de brief ingevuld en terug gestuurd. Nu even afwatchen voor de boete, maar ik heb ook gehoord dat ik kan voor de rechtbank komen, kan dat waar zijn?

P. Altink, 31-07-2010 18:07 #5
In Duitsland ben ik in de slip geraakt op een 2 baans binnenweg, in de greppel beland en geen andere weggebruikers schade berokkend. De Duitse politie heeft mij een boete opgelegd van 35 Euro ter plaatse te betalen. Originele bon ontvangen en betaald. Is dit de gebruikelijke gang van zake?

Rene, 08-07-2010 16:19 #4
Nou net mijn bekeuring binnen gekregen 25 km te hard dat is dus niet zoals hierboven vermeld 50 euro maar 70 boete geld en nog een bebuhr erbij van 20 en nog eens 4.80 afwikkeling dus totaal 94.80euro. Smerige tegenvaller als je hierboven 50 euro leest!

Marc Remmerswaal, 18-06-2010 13:29 #3
Ik heb in Maart 2010 in de auto van een vriend gereden, deze auto stond op naam van zijn ex-werkgever. NU heeft hij een brief binnen gekregen dat hij een formulier in moet vullen met de naam van de bstuurder. We hebben geen foto gekregen en geen boete, we reden bij Oberhousen en achteraf hoord ik dat je daar maar 100 k/mph mag rijden, we zijn dus geflitst met 183 k/mph. Weet iemand wat de gevolgen zijn?

Peet, 06-06-2010 23:25 #2
Op zondag geldt een rijverbod voor vrachtwagens, mits men een zondagvergunning aanwezig is of wanneer men groente, fruit of vlees vervoert. Bloemen en planten hoort hier niet bij alleen, mits er groente en/of fruit is bijgeladen. Heeft men dit gelost en je wil naar huis dan mag je zo naar huis rijden, mits er een stempel heeft van het losadres.
Het rijverbod op zaterdag geldt van 1 juli tot en met 31 augustus van 07.00 uur tot 20.00 uur behalve op feestdagen die op zaterdag vallen, dan geldt het als een zondagrijverbod. Het zondagrijverbod is van 00.00 uur tot 22.00 uur. Op de volgende site kan je alles vinden over de rijverbod in duitsland : http://www.feiertage-newsletter.de/fahrverbot.html

J. Somers, 31-05-2010 09:22 #1
Wanneer geldt het rijverbod vaar vrachtwagens nou eigenlijk in Dutisland op zaterdag en zondag. Met name vind ik het onduidelijk op zaterdag. Hoe zit dat precies?

Infoteur: Jolene1984
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 57
Schrijf mee!