InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Studenten OV-Chipkaart; geldigheid, inchecken en activeren

Studenten OV-Chipkaart; geldigheid, inchecken en activeren

Vanaf 1 januari 2010 is de OV-chipkaart ingevoerd. Deze wordt tevens als reisproduct ingevoerd voor studenten die recht hebben op een abonnement. Wat de Student OV-chipkaart is, hoe deze werkt en hoe deze te activeren, leest u in dit artikel.

Invoering

De chipkaart is volledig ingevoerd op 1 januari 2010. De bedoeling is dat deze op termijn het papieren kaartje zal vervangen. Voor studenten houdt dit in dat de vertrouwde geplastificeerde kaart zal verdwijnen.

Geldigheid kaart

Tot 31 januari
Op de OV-chipkaart zoals deze is opgestuurd, staat in eerste insantie een tijdelijk reisproduct. Dit is een week- óf weekendabonnement, afhankelijk van je voorkeur van het afgelopen jaar (2009). Dit tijdelijke reisproduct is geldig tot 31 januari. Ook de oude kaart (van 2009) is in veel gevallen in de maand januari nog te gebruiken als vervoersbewijs.

Vanaf februari
Vanaf 1 februari moet het tijdelijke reisproduct omgezet zijn naar een definitieve om nog een geldig vervoersbewijs te hebben. Het ophalen van het reisproduct kan gedaan worden bij een OV-ophaalpunt, waarvan hier de locatie's te vinden zijn.

Het activeren van een studentenreisproduct

Bij een OV-ophaalpunt (wat ook enkel een automaat in bijvoorbeeld een winkel kan zijn) aangekomen dient de chipkaart ingevoerd te worden. Om de bestelling op te halen drukt u vervolgens op 'ophalen bestelling' op het beeldscherm. U volgt de instructies op het scherm en bevestigd uw bestelling al u het aangegeven abbonement accepteert, tevens is er de mogelijkheid tussen week- of weekabonnement te wisselen. Na bevestiging is uw studentenreisproduct bevestigd en is uw chipkaart geldig om mee te reizen.

Studenten hebben per brief een datum gekregen wanneer de chipkaart opgeladen kan worden, het is echter ook mogelijk buiten deze datum om de kaart te activeren.

Geldigheid

De Ov-chipkaart heeft een geldigheidsduur van 5 jaar, wat inhoudt dat u na ontvangst 5 jaar gebruik kunt maken van uw kaart om met het openbaar vervoer te reizen. Het studentenreisproduct (ofwel abonnement), is geldig zolang u recht heeft op een studiefinanciering. Veelal verschillen deze geldigheidsduren van elkaar, wat inhoud dat u ook na het afsluiten of stoppen met uw huidige opleiding, dezelfde OV-chipkaart kunt gebruiken.

Om buiten uw abonnement om te kunnen reizen, dient u een saldo op de kaart te zetten. Dit kan gebeuren bij OV oplaadpunten, waar u ook kunt instellen dat dit automatisch gebeurd.

Reizen met de OV-Chipkaart

In- en uitchecken
De OV-Chipkaart is geldig in alle treinen en lijnbussen in Nederland, ongeacht aanbieder of. Het kan echter zijn dat bepaalde vervoerders nog niet totaal zijn overgestapt op het reizen met de OV-chipkaart, meer informatie daarover staat op deze website. Als u met de bus reist moet u bij het instappen inchecken en bij het uitstappen uitchecken. Als u te vaak vergeet uit te loggen met uw studenten OV-chipkaart, loopt u kans dat uw kaart geblokkeerd wordt en onbruikbaar is totdat u deze bij een informatiepunt heeft laten deblokkeren. In de trein is het niet nodig in of uit te checken als u binnen uw abonnement reist, de conducteur controleert. Rijdt u buiten uw abonnement, dient u een papieren kaartje er bij te kopen (tegen kortingstarief uiteraard)

Mocht u ondanks het activeren van uw reisproduct bij het inchecken een foutmelding krijgen, wordt aangeraden advies te vragen bij een informatiepunt.

Overstappen
Als u overstapt op een ander vervoersmiddel waarbij inchecken nodig is, dient u eerst uit te checken en vervolgens opnieuw in te checken. Reist u met de metro, dan dient u ook in- en uit- te checken. Voor de metro geldt dat reizen altijd met de chipkaart gebeurd, dus ook bij ritten buiten uw abonnement om. Daarvoor dient u een saldo op uw kaart te hebben staan.
© 2010 - 2014 Appelflap, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wanneer is studenten ov-chipkaart geldig?Wanneer is studenten ov-chipkaart geldig?Als je recht hebt op studiefinanciering, kun je gratis of met korting reizen met de studenten ov-chipkaart. De studenten…
De Studenten OV-chipkaart; Wanneer is hij geldig?De Studenten OV-chipkaart; Wanneer is hij geldig?De studenten OV-chipkaart is hét reisproduct voor studenten. Hiermee kan, afhankelijk van het soort abonnement, gratis g…
De Ov-Chipkaart voor studentenDe Ov-Chipkaart voor studentenUit eigen ervaring weet ik dat er een hoop problemen zijn ontstaan rond de invoer van de Ov-Chipkaart voor studenten. Ve…
Hoe werkt een OV-chipkaartHoe werkt een OV-chipkaartHet duurt niet lang meer of iedereen die met het openbaar vervoer wil reizen moet een OV-chipkaart hebben. Voor jongeren…
Studenten OV-chipkaartStudenten OV-chipkaartVeel jongeren weten niet waar of hoe ze hun studenten OV-chipkaart kunnen activeren, in dit artikel zul je er meer over…
Bronnen en referenties
  • http://www.studentenov-chipkaart.nl

Reageer op het artikel "Studenten OV-Chipkaart; geldigheid, inchecken en activeren"

Reacties

Appelflap (infoteur), 01-02-2010 20:25 #2
Ik heb dat van meerdere mensen gehoord, bij enkelen van het lukte het na een paar poginginen wel, dus misschien dat het na een aantal keren wel wil lukken. Anders lijkt het me het beste om naar een bemand servicepunt te gaan voor meer informatie.

Anne, 01-02-2010 07:15 #1
Ik heb mijn kaart nog niet geactiveerd, meerdere malen geprobeerd, maar niet gelukt. Wat moet ik nu doen?

Infoteur: Appelflap
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!