InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Het nieuwe motorrijbewijs

Het nieuwe motorrijbewijs

Het Europees Parlement heeft eind 2006 een nieuwe regel ingevoerd dat het halen van het rijbewijs een stuk minder leuk maakt. Motorrijders onder de 24 jaar mogen niet op een zware motorfiets rijden. Deze leeftijd was eerst 21 jaar.

Verandering in leeftijdsgrens

Het rijden op een motorfiets zonder vermogensgrens is het uiteindelijke doel voor de meeste motorrijders. Wanneer je het echte gevoel ervaart van de vrijheid van het motorrijden wil je nooit meer anders. Door de aanpassing in regelgeving van het Europees Parlement is het nu voor beginnende motorrijders pas toegestaan om op hun 24ste op een motor zonder vermogensbeperking te stappen. De verandering in leeftijdsgrens is niet de enige verandering die plaats heeft gevonden. Het maximumvermogen voor bestuurders tot deze 24 jaar is gestegen van 25 naar 35 kW.

Enkele meningen en tegenwerpingen van de MAG, Motorrijders Actie Groep, hebben niet geresulteerd in een ander besluit. Met het oog op veiligheid zijn deze beslissingen genomen. Het probleem is dan dat wanneer op een latere leeftijd wordt begonnen, het niet veiliger wordt. Dit is net als de voorstellen om jongeren op een latere leeftijd te laten beginnen met brommerrijden. Op dit moment verschuift de risicogroep met een jaar, en zullen er geen minder ongevallen plaatsvinden.

De motorrijders vinden het jammer wanneer ze op jonge leeftijd van plan waren om hun rijbewijs snel te halen. De regel is wel goed wanneer het jongeren betreft die net 18 zijn en denken een motorfiets van meer dan 100 – 150 PK aan te kunnen. Vaak betreft het jongens die net van een brommer op een motor stappen en het hele motorrijden onderschatten. Deze groep denkt meer te kunnen dan ze daadwerkelijk kunnen. Dit terwijl het juist noodzaak is de risico’s te begrijpen en de mogelijke gevaren in te zien.

De periode tussen het behalen van het rijbewijs en het daadwerkelijk mogen wegrijden met een onbegrensde motor blijft nog steeds 2 jaar. Het is een leerzame periode voor de meeste mensen zodat ze kunnen ervaren wat de snelheid, wendbaarheid en zicht inhouden. De gevaren, in de vorm van gezien worden, kwetsbaarheid en eventueel een stukje schrik van het kunnen van de motorfiets, zijn goed voor de ervaring van de beginnende motorrijder. Sommige anderen kunnen niet wachten tot het moment dat de begrenzing eraf mag en de beperking niet meer geldt. Dit zijn de grootste risicogroepen waardoor het Europees Parlement heeft besloten dat de leeftijdsgrens omhooggetild is.
© 2007 - 2014 Funkyfish, gepubliceerd in Diversen (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het nieuwe rijbewijsHet nieuwe rijbewijsVanaf 2 oktober j.l. is het nieuwe rijbewijs in gebruik genomen. Hoe ziet het er uit en waar bestaat het uit?

Reageer op het artikel "Het nieuwe motorrijbewijs"

Infoteur: Funkyfish
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!