Schade tijdens inparkeren, achteruit rijden en keren

Schade tijdens inparkeren, achteruit rijden en keren Om auto te kunnen rijden moet je regelmatig bijzondere manoeuvres uitvoeren als achteruitrijden, keren, invoegen of van rijbaan verwisselen. Maar wie is er nu aansprakelijk voor het ontstaan van de schade als bij een dergelijke manoeuvre een aanrijding ontstaat. Het antwoord op deze vraag wordt nader toegelicht in dit artikel.

Wat is een bijzondere manoeuvre?

Artikel 54 van het RVV geeft een voorbeeld van de meest voorkomende bijzondere manoeuvres als:
  • Wegrijden vanuit stilstand
  • Achteruitrijden
  • Uit een uitrit de weg op rijden
  • Vanaf de weg een uitrit inrijden
  • Keren
  • Invoegen
  • Uitvoegen
  • Van rijstrook verwisselen

Deze opsomming zoals genoemd in dit artikel zijn echter slechts enkele voorbeelden hetgeen aangeeft dat er nog meer bijzondere manoeuvres mogelijk zijn.

De hoofdregel

Artikel 54 RVV stelt dat degene die een bijzondere manoeuvre uitvoert al het overige verkeer voor moet laten gaan. Bij het voor laten gaan wordt hier bedoeld de ander de vrije doorgang verlenen en in staat stellen ongehinderd zijn weg te vervolgen. Als een persoon door uw bijzondere manoeuvre dus bijvoorbeeld uit moet wijken om u te kunnen passeren, dan is er al sprake van hinderen. Het niet voldoen aan de verplichting van een ander de vrije doorgang verlenen zal in praktijk betekenen dat degene die de bijzondere manoeuvre uitvoerde volledig aansprakelijk is voor het ontstaan van de schade. Het is overigens niet zo dat het uitvoeren van de bijzondere manoeuvre op zich zorgt voor het ontstaan van de aansprakelijkheid, het kan wel een aanwijzing voor aansprakelijkheid zijn. Het feit dat een persoon verweten kan worden dat hij hierbij niet voldoende oplette om het overige verkeer niet te hinderen zorgt ervoor dat de persoon die de bijzondere manoeuvre uitvoerde aansprakelijk is.

Indien beide partijen een bijzondere manoeuvre verrichten?

Als twee voertuigen met elkaar in botsing komen omdat zij beide achteruit uitparkeerden, dan zullen beide voertuigen aansprakelijk zijn voor het ontstaan van de schade. Het is niet zo dat degene die al verder was uitgeparkeerd of als eerste aan het uitparkeren begon. In de praktijk zal het zo zijn dat dergelijke schaden 50/50 worden geregeld, beide partijen kunnen 50% van hun eigen schade op elkaar verhalen.

Indien twee voertuigen verschillende bijzondere manoeuvres uitvoeren waarbij schade ontstaat zal er ook vaak sprake zijn van een 50/50 verdeling. Het is niet zo dat de ene bijzondere manoeuvre zwaarder weegt dan de ander. Een andere verdeling van de schade is echter mogelijk, afhankelijk van de exacte omstandigheden van het geval.

Voorbeelden van uitzonderingen

Elke hoofdregel brengt natuurlijk uitzonderingen met zich mee, zo ook de regel zoals deze omschreven is in artikel 54 RVV.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de tegenpartij fouten maakt. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan een situatie waarbij de ene persoon wil gaan keren. Hij kijkt om zich heen en ziet dat de weg geheel vrij is. Tijdens deze manoeuvre ontstaat er echter toch een botsing omdat de tegenpartij met een zeer hoge snelheid (bijvoorbeeld 100 waar 50 is toegestaan) door een flauwe bocht in de weg komt aangereden. In dit geval was het voor degene die de bijzondere manoeuvre uitvoerde onmogelijk om de tegenpartij waar te nemen bij aanvang van zijn manoeuvre en toen hij dat wel kon tijdens de manoeuvre kon hij geen maatregelen meer nemen. In dit geval zal zeker een deel schuld en wellicht zelfs alle schuld komen te liggen bij de persoon die te hard reed.

Een andere situatie welke leidt tot het doorbreken van de hoofdregels is disculperende stilstandsduur. Hierbij is de bijzondere manoeuvre al wel ingezet maar voor langere tijd onderbroken. Er valt bijvoorbeeld te denken aan een situatie waarbij de ene persoon wil inparkeren en zijn voertuig al in zijn achteruit heeft gezet. Omdat hij de tegenpartij ziet naderen onderbreekt hij zijn manoeuvre en staat al langere tijd (doorgaans 15-20 seconden) stil om het andere voertuig de vrije doorgang te verlenen. In dit geval zal doorgaans de gehele aansprakelijkheid liggen bij degene die het stilstaande voertuig aanreed. Een en ander moet dan natuurlijk wel blijken uit de stukken of door middel van wettelijk overtuigend bewijs worden bewezen.

Conclusie

Zoals uit het voorgaande al blijkt lijkt de hoofdregeling simpel en zal deze meestal van toepassing zijn. De specifieke situatie kan er echter toe leiden dat er een geheel andere schuldverdeling ontstaat. Het is dan ook niet aan te raden dergelijke schaden zonder enige ervaring te behandelen. Indien u niet beschikt over een eigen verzekeraar of rechtsbijstandverzekeraar welke de schade voor u kan behandelen dan is het wellicht interessant uw schade te laten bekijken door een deskundige schaderegelaar of voor te leggen aan een schaderegelingsbureau zodat voor u het meest maximale resultaat kan worden behaald. In vele gevallen kan dit ook nog eens kosteloos.
© 2009 - 2024 Dsvh13, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Aansprakelijkheid bij autoschadeAansprakelijkheid bij autoschadeBij autoschade’s maakt het een groot verschil wie aansprakelijk is. De betrokken partijen proberen om de schade op elkaa…
Wie betaalt mijn schade?U kunt zichzelf zeer goed verzekeren, maar in sommige gevallen moet u iemand anders aanspreken om uw schade te verhalen.
Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?Het maakt voor de te betalen premie voor de autoverzekering een groot verschil wie de schuld van het ongeval krijgt toeg…
Autoschade claimen of schade zelf betalen?In tegenstelling tot de meeste andere verzekeringen heeft het claimen op een autoverzekering gevolgen voor de hoogte van…

Auto kopen in het buitenland: Is dat inderdaad goedkoper?Auto kopen in het buitenland: Is dat inderdaad goedkoper?Een auto kopen in het buitenland is meestal een stuk voordeliger dan hier in Nederland. Met name wanneer het gaat om een…
Aanrijdingen op kruisingen, wie is aansprakelijk?Aanrijdingen op kruisingen, wie is aansprakelijk?Het overkomt je, ineens heb je te maken met een aanrijding. Niet alleen het ongemak van schade en de tijd en de geld die…
Reactie

W. F. P. van Eijk, 15-11-2010
Er word een opsomming gedaan van bijzondere manoeuvre's hierboven, let wel:
Wegrijden vanuit stilstand is een aparte manouevre,
Achteruitrijden is een andere aparte manouevre.
Voorbeeld:
Er rijd een vrachtauto (1) teruguit langs parkeerplaatsen af (naar een of andere losplaats), met alarmlichten en al aan (deze maakt dan 1 aparte manoeuvre.
Een andere auto (2) rijdt vanuit de parkeerplaats teruguit, eruit (deze maakt dan toch 2 verschillende manoeuvre's).
Lijkt mij het meest logische dat een auto vanaf een parkeerplaats toch extra moet opletten, als deze weg wil rijden vanuit (stilstand) een parkeerplaats, en ook nog teruguit. (2 manoeuvre's)
Je kan als vrachtauto (1) niet voldoende anticiperen op deze tegenpartij (2), omdat je al je ogen nodig hebt om in een rechte lijn teruguit te rijden rijden links en rechts kijkend. De andere partij (2) kan dit wel, omdat nou eenmaal de vrachtauto groter en beter zichtbaar is als degene (2) die in het rijtje geparkeerd staat op de parkeerplaats tussen al de andere auto's en tevens ook terug gaat rijden.
M.a.w., persoonlijk vindt ik dat uiteindelijk de geparkeerde auto 2 bijzondere manoeuvre's maakt, tegenover de vrachtauto met zijn 1 bijzondere manoeuvre. En viondt ik de 50/50 regeling wel erg kort door de bocht.

Namens Gebr. van Eijk;

W.F.P. van Eijk Reactie infoteur, 25-12-2010
De wetgever maakt geen onderscheid naar soort bijzondere manoeuvre en stelt niet dat het een zwaarder dan de ander telt of naar aan aantal bijzondere manoeuvres dat achter elkaar wordt gemaakt. Bovendien maakt de wet geen onderscheid naar voertuigen die al wel deelnemen aan het verkeer of voertuigen die dit niet doen. Natuurlijk kunnen de exacte omstandigheden leiden tot een andere verdeling maar doorgaans zullen dit soort gevallen 50/50 worden geregeld.

Dsvh13 (176 artikelen)
Laatste update: 11-09-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.