InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Grote tijdwinst met NS Hispeed

Grote tijdwinst met NS Hispeed

Dankzij NS Hispeed liggen Amsterdam en Rotterdam een stuk dichter bij elkaar. Over de HSL-Zuid duurt de treinreis Amsterdam - Rotterdam nu nog maar 43 minuten in plaats van de 63 minuten met de 'normale' intercity. Sinds december 2009 rijden ook de Thalystreinen over de HSL, waarmee de rit van Amsterdam naar Parijs per Thalys nu nog maar 3 uur en 18 minuten duurt.
De hogesnelheidstrein Fyra is een feit. Na 9 jaar bouwen, politieke strubbelingen en testritten is het er dan toch van gekomen. Op maandagochtend 7 september reed de eerste trein met 160 km/h over de beroemde Hogesnelheidslijn-Zuid van Amsterdam naar Rotterdam. Voorlopig rijdt er één snelle trein per uur, maar die frequentie gaat snel omhoog.

Tarieven NS Hispeed

Net als bij Thalys zijn de reguliere NS Hispeed-tarieven hoger dan de reguliere NS prijzen. Wel heeft u heeft de mogelijkheid om treinkaartjes vooraf te kopen via internet en zo te profiteren van het voordelige Superdiscount-tarief - dat meestal lager is dan het reguliere NS-tarief.

tarieven 2010, 2e klas
TrajectNS normaalNS Hispeed normaal*NS Hispeed Superdiscount**
Amsterdam-Rotterdam enkele reis 13,50 20,90 10,50
Amsterdam-Rotterdam retour 25,00 39,80 21,00
Schiphol-Rotterdam enkele reis 10,80 16,80 8,50
Schiphol-Rotterdam retour 20,40 32,40 17,00
Amsterdam-Schiphol enkele reis 3,80 5,80 3,10
Amsterdam-Schiphol retour 7,00 11,00 6,20

* U koopt bij automaat of loket een normaal kaartje en een toeslag voor NS Hispeed.
** Uitsluitend via nshispeed.nl, beperkt beschikbaar, reserveren tot 3 maanden voor vertrek.

Dienstregeling Amsterdam - Schiphol - Rotterdam

Vertrek vanaf Amsterdam Centraal elk uur om .45, eerste trein 6.45 uur laatste trein 22.45 uur. Aankomst Schiphol om .00. Aankomst Rotterdam om .28.

Vertrek vanaf Rotterdam Centraal elk uur om .00, eerste trein 6.00 uur laatste trein 22.00 uur. Aankomst Schiphol om .28. Aankomst Amsterdam om .42.

NS Hispeed trapt af met 'normale' treinen op het traject tussen de twee grootste steden van Nederland. De huidige binnenlandse treinen mogen maximaal 130 km/h rijden en stoppen tussendoor ook nog op Leiden en Den Haag HS. Hispeed laat Leiden en Den Haag letterlijk links liggen en mag bovendien 160 km/h per uur rijden. Uw tijdwinst:

  • Amsterdam CS - Rotterdam CS: reguliere trein 63 minuten, met NS Hispeed 43 minuten. Dus 20 minuten tijdwinst.
  • Schiphol - Rotterdam CS: reguliere trein 47 minuten, met NS Hispeed 26 minuten. Dus 21 minuten tijdwinst.

Nog sneller met Fyra
Op dit moment wordt de Fyra getest, de nieuwe trein die met 250 km/h op het traject Amsterdam - Brussel gaat rijden. Volgens de huidige planning zal dat vanaf medio 2010 gebeuren. De reistijd Amsterdam - Rotterdam wordt dan nog korter, namelijk 36 i.p.v. 43 minuten. Uiteindelijk moeten er 6 snelle treinen per uur tussen Amsterdam en Rotterdam gaan rijden. Ook Breda wordt dan aangesloten op het hogesnelheidsnetwerk.

Vanaf 13 december 2009 supersnel naar Brussel en Parijs met Thalys

De Thalys rijdt al 13 jaar tussen Amsterdam en Parijs, maar tot nu toe mocht de rode snelheidsduivel alleen tussen Brussel en Parijs op topsnelheid (300 km/h) rijden. Sinds 13 december 2009 rijdt de Thalys 7 keer per dag op de HSL rijden en mag dan tussen Rotterdam en Antwerpen 300 km/h rijden. Omdat de Thalys voortaan over het HSL-traject rijdt, stopt hij niet meer in Den Haag HS. Reigizers naar Brussel of Parijs profiteren hierdoor van veel tijdwinst:

  • Amsterdam - Parijs: is nu 4 uur 9 minuten, wordt vanaf 13 december 3 uur 18 minuten. Dus 51 minuten tijdwinst.
  • Schiphol - Parijs: is nu 3 uur 52 minuten, wordt vanaf 13 december 3 uur 4 minuten. Dus 48 minuten tijdwinst.
  • Rotterdam - Parijs: is nu 3 uur 9 minuten, wordt vanaf 13 december 2 uur 30 minuten. Dus 39 minuten tijdwinst.

Tickets voor Thalys kunnen via de site van NS Hispeed 3 maanden voor de reisdatum worden gereserveerd.

Voor meer informatie over dienstregelingen en tarieven, zie www.nsinternational.nl.
© 2009 - 2017 Michielonline, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fyra, een snelle treinverbindingDe Fyra is een snelle treinverbinding tussen Breda en Amsterdam. Het is de rood-wit getinte trein die gebruik maakt van…
NS International. Reizen met een snelheidstrein boekenNS International. Reizen met een snelheidstrein boekenReizen met de trein is avontuurlijk. Reizen met de snelheidstreinen die u via NS International (voorheen NS Hispeed) kun…
Zakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen maken per trein wordt steeds meer populair. Je hebt namelijk niet te maken met lange wachttijden en lange wa…
Eurostar: met de trein naar EngelandEurostar: met de trein naar EngelandVia de kanaaltunnel worden twee continenten met elkaar verenigd: de Eurostar. De treinservice verbindt Londen met Brusse…
NS SpoordeelwekenNS SpoordeelwekenIn de derde of vierde week van Juli is bij veel mensen in Nederland het boekje van de NS-Spoordeelweken actie in de bus…
Bronnen en referenties
  • www.nshispeed.nl

Reageer op het artikel "Grote tijdwinst met NS Hispeed"

Reactie

F. van Leeuwen, 01-09-2009 11:35 #1
Als ik het goed lees duurt de reis met nshispeed tussen Schiphol en Amsterdam CS dus 1 (één) minuut LANGER dan met de huidige verbinding. Hoezo snellere verbinding? Ben benieuwd naar de prijs voor dit traject…

Infoteur: Michielonline
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!