Elektrische scooter: milieuvriendelijk brommen

Elektrische scooter: milieuvriendelijk brommen Een elektrische scooter kun je aan het stopcontact bijtanken. De elektrische solex is schoon, stil en ideaal voor in het stadverkeer. De elektrische fiets is een megahit, de elektrische brommer en scooter zijn in veel opzichten erg handig. Nadelen kleven ook aan de E-scooter. De E-scooter is erg geschikt voor in het stadverkeer. Lekker rustig als pizzakoeriers massaal rijden op elektrische scooters. Zal het zo'n vaart nemen? We kennen allemaal het succes van de elektrische fiets. Na de verkoophit van de elektrische fiets, verschenen er ook elektrische brommers en elektrische scooters in de showrooms. Kopers zijn dan vooral happig op het lichtere spul. De elektrische scooter is een goede vervanger voor milieuvervuilende, stinkende en lawaaimakende brommers. Als in steden brommers vervangen zouden worden door elektrische scooters zouden steden een stuk opknappen. Sommige gemeenten doen in investeringspremies voor pizzeria's, met als doel de pizzakoeriers op de E-brommer of E-scooter te krijgen. Gemeenten zien de elektrische scooter wel zitten als vervanging voor de lawaaimakers. Maar is dit echt een serieus alternatief?

Elektrische scooter, alleen voor stadverkeer?

De elektrische brommer is eigenlijk veroordeeld om gebruikt te worden in stadsverkeer. Dit komt doordat je met de brommer geen accupakket kan meeslepen. Dus is de actieradius helaas beperkt tot enkele tientallen kilometers. Brandstofkosten behoren natuurlijk tot de verleden tijd, maar je zal niet snel bij iemand aanbellen met de vraag of je even een verlengingssnoertje mag uitrollen. Het bijladen van de accu kost heel veel tijd (uren).

E-scooter, toeven zonder helm/rijbewijs

Toch heeft de elektrische brommer toekomst, ook voor de particulier. Een rijbewijs is niet nodig. De trendy E-Solex is nauwelijks duurder dan een elektrische fiets, namelijk 1595 euro. Hij haakt mooi aan bij de bekende Solex. De E-Solex heeft een trommel voorop wat het bergkastje is. De elektromotor is in de achterwielnaaf gebergd. De E-Solex heeft een verbazingwekkend geavanceerde accu (lithium polymeer), waarvan de autowereld kan dromen. De accu is duurzaam, handig uitneembaar (thuis op te laden), en veilig. De bediening van de E-Solex is probleemloos en hij gaat ongeveer 25 kilometer per uur, wat betekent dat je je helm thuis kan laten. Je mag over het fietspad rijden, hij trekt vlot op. Wat betreft de actieradius, die afhankelijk is van je rijstijl, moet je bij veelvuldig remmen en optrekken toch gaan uitkijken naar een stopcontact na een kilometertje of 20/25. Als je rustig rijdt kom je wat verder. Geschikt dus voor woon-werkverkeer en de boodschappentrips. In China zijn de E-scooters een hot item en in Italië heb je gestroomlijnde exemplaartjes zoals de Novox, EVT en Ice.

Elektrisch rijden de toekomst

Volgens milieuorganisaties heeft elektrisch rijden de toekomst. De verkoopaantallen groeien snel, maar de jeugd koopt ze niet. De wereld van de E-scooters is moeilijk te overzien en de merken zijn onbekend. Dit betekent dat iedereen een container scooters uit China kan importeren en claims over een actieradius tot 100 km kan doen. Om bij de aankoop van de E-scooter en E-brommer geen kat in de zak te kopen moet je dus goed naar de geschiedenis en de kwaliteit kijken van de E-scooter dealer die de E-brommer/scooter verkoopt (en let op: hoe zit het met de toegepaste accu?). De beste E-scooters gaan dan al gauw naar de 4000 euro.

Prijzen E-brommers

De beste E-brommers en elektrische scooters gaan dus al gauw naar de 4000 euro. Bij elektrische scooters en elektrische solex voor een betaalbaar bedrag kom je rond de 2000 euro. Deze bieden meestal een simpeler accu op loodbasis. Voor de eenvoudigere accu van de elektrische brommer betekent dit dat de accu minder vermogen heeft, korter meegaat en echt zorgvuldig opgeladen moet worden. Hier moet je goed naar informeren bij de E-scooter dealer.

Elektrische motorscooters

Er zijn ook zware elektrische exemplaren, de E-motorscooters. Om te toeven op een E-motorscooter is een rijbewijs vereist. Er zijn veel onbekende namen en je betaalt al snel 9000 euro. Er is de Vectrix E-motorscooter en de Quantaya off-road motorscooter. De laatste rijdt pittig en kan op de snelweg. Een kort stukje weliswaar, want qua actieradius moet je toch aan woon-werkverkeer denken. De Quantaya off-road wordt wel gebruikt voor motorcrossen, helaas is de accu dan na een uurtje leeg.
© 2009 - 2024 Ssandra3108, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De elektrische scooter: scooter van de toekomst?De elektrische scooter: scooter van de toekomst?Nu steeds meer mensen rekening houden met het milieu zijn ook de elektrische voertuigen in opkomst. De verkoopcijfers va…
Hulp bij brom/snorfiets kopenHulp bij brom/snorfiets kopenVoordat je een een scooter of brommer gaat kopen, moet je aan verschillende dingen denken. Hier noem ik een paar dingen…
BenZhou; de eerste scooter op lpgIn China is de bi-fuel scooter al heel normaal, maar in Nederland is de verkoop nog niet zo een groot succes. Het is wen…
Op zoek naar een goedkope scooter?Als u op zoek bent naar een goedkope scooter, lees dan even dit artikel voor een aantal tips. Zo kun u gericht opzoek ga…

Hoeveel geld terug bij vertragingHoeveel geld terug bij vertragingReizen met de trein kan comfortabel en ontspannen zijn, maar vertragingen en andere ergernissen komen geregeld voor. Bij…
Rijden in een scootmobielVroeger was iemand die slecht ter been was aan huis gekluisterd. Tegenwoordig zijn deze mensen heel erg geholpen met een…
Ssandra3108 (253 artikelen)
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.