InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Informatie ov studentenkaart

Informatie ov studentenkaart

Studenten die studiefinanciering krijgen, hebben recht op de ov-studentenkaart. Met deze kaart kan men gratis of tegen korting gebruik maken van het openbaar vervoer. Er zijn twee soorten, de weekendkaart en de weekkaart. Je kan als je gaat studeren je kaart afhalen bij het plaatselijke postkantoor, dit kan je alleen zelf doen. Tijd en locatie van dit afhalen wordt via een bericht bekend gemaakt.

De weekkaart

  • Gratis reizen van maandag 4:00 uur tot zaterdag 04:00 uur(behalve op feestdagen en vakantie).
  • De kortingen gelden ook voor deze tijden+de feest en vakantiedagen.

De weekendkaart

  • Gratis reizen van vrijdag 12:00 uur tot maandag 04:00 uur.
  • Gratis reizen op feestdagen van 04:00 uur tot 04:00 uur de volgende dag.
  • Korting op reizen door de week.

Korting met ov-kaart

  • 40% korting op alle binnenlandse treinreizen.
  • 40% meereiskorting voor maximaal 3 personen die meerijden op hetzelfde traject. Deze korting gaat op doordeweekse dagen in om 09:00 uur.
  • Goedkoper reizen met de bus, metro en tram met de zogenaamde roze strippenkaart.

Het terugbetalen van je ov-kaart

Als je na 31 augustus 1999 het hoger beroeps onderwijs in bent gegaan, of onder de prestatiebeurs valt, dan moet je binnen 10 jaar een diploma halen. Als dit lukt, dan krijg je ov-kaart gratis. Lukt dit niet, dan zul je hem terug moeten betalen. Wat neerkomt op 80 euro per maand met daarbij nog rente toeslag.

Afhalen van de ov-kaart

Je kan je kaart alleen zelf afhalen op het postkantoor in de buurt van je woonplaats. Als dit niet duidelijk is kun je dit nog nalezen op het afhaalbericht dat je toegestuurd krijgt. Hier volgen de zaken die je mee moet nemen bij het afhalen van je kaart:
  • De afhaalpas
  • Een officiële pasfoto
  • Een geldig legitimatiebewijs

Geen recht meer op ov-kaart

In de volgende situaties vervalt het recht op de ov-kaart:
  • Stoppen met studie.
  • De maximale studie financierings rechten zijn bereikt.
  • Als je meer verdient dan: 10.630,74 netto per jaar.
  • Als je van kaartsoort wisselt moet je je huidige kaart ook inleveren. Per kalenderjaar kan je 1 keer van kaart wisselen.
  • Een vergoeding krijgt in plaats van de kaart.

Wat te doen als je je kaart kwijtraakt

Mocht je je kaart, om wat voor reden dan ook, kwijt raken, dan kan je een vervangende kaart aanvragen. Hiervoor moet je een formulier invullen dat is af te halen bij het postkantoor. Mocht je kaart beschadigd zijn, lever deze dan samen met het formulier in. De kosten voor een vervangende kaart bedragen 31,76. Binnen 10 dagen kun je de nieuwe kaart ophalen.

Kaart vergeten en gecontroleerd worden

Het kan gebeuren dat je je kaart een keer vergeet. Mocht je dan de pech hebben dat je wordt gecontroleerd dan kun je een bezwaarschrift indienen en krijg je je geld terug nadat je hebt bewezen in het bezit te zijn van een kaart. Dit mag maximaal 1 keer per jaar. Komt dit vaker voor dan zal je het treinkaartje en de boete zelf moeten betalen.

Ov-kaart voor afgestudeerden

Eind dit jaar is het voor afgestudeerden van universiteiten, hoge scholen en mbo-opleidingen mogelijk om tegen korting te reizen. De reden hiervoor is dat ex studenten massaal van het openbaar vervoer afstappen omdat ze er dan voor moeten betalen. Voor het vervoer is dit jammer, omdat ze zo veel mensen verliezen.Vanaf 6 oktober is het mogelijk een kaart aan te vragen op het postkantoor bij het inleveren van hun oude ov-kaart. Deze kaart bied niet dezelfde voordelen als de ov-kaart, maar toch kan er buiten de spits met 40% korting gebruikt gemaakt worden van het openbaar vervoer.

Ov-kaart voor mbo-studenten onder 18

Helaas is er voor deze groep nog geen regeling getroffen. De staat heeft aangegeven dat hier eenvoudig weg niet genoeg geld voor is, het verstrekken van ov-kaarten voor deze groep jongeren zou tientallen miljoenen kosten.
© 2008 - 2014 Baasb, gepubliceerd in Diversen (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kortingskaart NS voor afgestudeerdenKortingskaart NS voor afgestudeerdenNa je afstuderen is het wel even wennen, normaal pak je elke vorm van openbaar vervoer en kost het helemaal niets, maar…
Firmware op de R4i installeren (DSi)Firmware op de R4i installeren (DSi)Heb je een R4i kaart met een Micro SD kaart gekocht, dan moet je er nog firmware op installeren om de kaart te laten com…
Studentenleven: Het StudentenreisproductStuderen doe je in een grote stad. Om hier te komen moet je reizen met het openbaar vervoer. Het reizen met de trein sta…
Geldige vervoerbewijzen in stads en streekvervoerGeldige vervoerbewijzen in stads en streekvervoerIn het openbaar vervoer (ov) in Nederland kunt u reizen met zowel de strippenkaart, abonnement als de OV-chipkaart. Zond…
Het kiezen van een videokaart voor je laptop (upgrade)Een grafische kaart voor je laptop kaart kiezen is afhankelijk van wat je van plan bent met je laptop en natuurlijk hoev…

Reageer op het artikel "Informatie ov studentenkaart"

Reacties

Tycho, 19-10-2009 18:58 #3
Wat gebeurt er met de 40% meereiskorting voor maximaal 3 personen die meerijden op hetzelfde traject als de ov-chipkaart word ingevoerd als landelijk rijsmiddel en de OV-studentenkaart vervangt? Ik heb begrepen dat die korting dan vervalt. Als dit zo is vraag ik me af waarom ze dat niet duidelijk in de folder hebben gezet die ik bij mij mijn kaart kreeg! Ik denk persoonlijk dat 'ze' bang zijn dat er dan acties tegen gevoerd gaan worden, terwijl het nu redelijk stil is gebleven hierover. Kon trouwens ook niets vinden op het internet, ik moest naar zo'n NS informatie punt gaan waar ze mij kort en bondig vertelden dat die korting dan niet meer bestond! Ik kon niet doorvragen want mijn trein vertrok snel dus vandaar dat ik in al mijn verbijstering het hier nogmaals vraag of dit echt zo is, graag een reactie!

R. Kruiter, 31-08-2009 22:35 #2
Hallo m n is 16 jaar en moet iedere dag van harderwijk naar zwolle reisen om naar school te gaan
kan u mij vertellen hoe ze het voordeligst kan reizen b v d vr gr :-p:-(

H., 18-08-2009 21:04 #1
Ik heb mijn OV kaart ingeleverd omdat mij duidelijk werd gemaakt wanneer je zomervakantie hebt dat je je OV kaart tijdig moet inleveren ter voorkoming van een boete en later een bericht krijgt wanneer je gaat beginnen met studeren in het volgend schooljaar hem kunt ophalen.

Ik wilde weten of dit écht zo is of ik heb het verkeerd begrepen. Ik heb hem ingeleverd maar ik heb nog steeds geen bericht ontvangen van wanneer ik hem kan ophalen. Ik hoop op een heldere antwoord van u.

Infoteur: Baasb
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!