InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Het bromfietsrijbewijs

Het bromfietsrijbewijs

Het bromfietsrijbewijs Om brommer te mogen rijden heb je een bromfietsrijbewijs nodig, hoe kan je dit rijbewijs halen en wat moet je ervoor doen?

Vanaf welke leeftijd mag je brommer rijden?

Je mag brommer rijden vanaf het moment dat je 16 jaar wordt. Vroeger kon je dan gewoon naar de winkel, een brommer kopen en ermee wegrijden. Dat kan tegenwoordig niet meer, je zal eerst je bromfietsrijbewijs moeten halen. Wanneer je ouder bent dan 18 en al een autorijbewijs hebt, dan hoef je geen brommerrijbewijs te halen. Om je brommerrijbewijs te halen moet je eerst een examen afleggen.

Voor welke voertuigen geldt het brommerrijbewijs?

Het rijbewijs waar je examen voor gaat doen heet rijbewijs AM, met dit rijbewijs mag je een brommer berijden, maar ook een snorfiets en een brommobiel. Dat is zo'n klein invalidenautootje. Deze wordt niet alleen door invaliden gebruikt en is momenteel vooral erg populair onder jongeren.

Overtredingen

Wanneer je overtredingen maakt met je brommer of brommobiel, dan krijg je puntenaftrek. Deze puntenaftrek geldt ook voor het beginnersrijbewijs, het autorijbewijs wat beginnende automobilisten krijgen. Denk dus goed na hoe je je gedraagt op de weg met je brommer of brommobiel, het kan later invloed hebben op je autorijbewijs.

Examen doen voor het bromfietsbewijs

Het bromfietsexamen is een theorie-examen met 50 vragen. Er zijn verschillende soorten vragen, open vragen, meerkeuze- en ja of nee-vragen. De situatie waar de vragen over gaan zie je op een beeldscherm, zodat je je een voorstelling kunt maken over welke verkeerssituaties de vragen gaan. Het examen duurt ongeveer 45 minuten. Momenteel is er alleen nog een theorieexamen nodig voor het brommerrijbewijs, in de toekomst zal daar ook een praktijkexamen aan worden toegevoegd. Het is nog niet bekend wanneer dat zal zijn.

Waar kun je examen doen?

Je moet examen doen bij één van de 32 CBR theoriecentra in Nederland. Dit zijn dezelfde centra als waar de examens voor het autorijbewijs worden afgenomen. Voor het examen voor je bromfietsrijbewijs kun je je via de website van het CBR aanmelden.

Hoe leren voor je examen?

Voor dit examen moet je echt aan de slag om de theorie uit het hoofd te leren. Diverse rijscholen bieden theorielessen aan, het is verstandig om een paar van deze theorielessen te volgen. Vaak wordt er ook geoefend met examenvragen, zodat je weet hoe het examen zal gaan.

Geslaagd, en dan?

Wanneer je voor het examen bent geslaagd, kun je binnen 5 werkdagen je rijbewijs ophalen bij de gemeente waar je woont.
Je hebt hiervoor een goede pasfoto nodig (geef bij de fotowinkel aan dat het voor een rijbewijs is, er worden zeer strenge eisen gesteld aan de pasfoto), legitimatiebewijs en geld.

Rijden zonder bromfietsrijbewijs

Heb je geen bromfietsrijbewijs en stap je toch op de brommer, dan ben je in overtreding en kun je bij aanhouding een forse bekeuring verwachten. Bovendien zal de verzekering bij schade waarschijnlijk geen geld uitkeren.

Meer informatie

Meer informatie kun je vinden op de website van het CBR: www.CBR.nl
Gerelateerde artikelen
Informatie over het bromfietsrijbewijs (AM)Informatie over het bromfietsrijbewijs (AM)Wie nu nog een bromfietscertificaat heeft, kan dit omwisselen in een bromfietsrijbewijs (AM). Vanaf 1 oktober 2009 geldt…
Het nieuwe bromfietsrijbewijs 2010: ook praktijkexamen doenHet nieuwe bromfietsrijbewijs 2010: ook praktijkexamen doenHet nieuwe bromfietsrijbewijs 2010 schrijft voor dat mensen ook praktijkexamen moeten doen om op een bromfiets, snorfiet…
Bromfietsen en hun geschiedenisOp vakantie gaan in de jaren vijftig betekende vaak op de Berini naar Echternach in Luxemburg. Nederland zat in de weder…
Welk rijbewijs heb jij nodig om een voertuig te besturen?Welk rijbewijs heb jij nodig om een voertuig te besturen?Er zijn meedere soorten rijbewijzen beschikbaar en is het dus de vraag welk rijbewijs je echt nodig hebt. Heb je een sco…
Het motorrijbewijsHet motorrijbewijsMotorrijden wordt steeds populairder in Nederland. Motorrijden is een makkelijke en snelle manier om de woon-werk kilome…
Bronnen en referenties
  • www.CBR.nl

Reageer op het artikel "Het bromfietsrijbewijs"

Reacties

Walraven, 11-10-2010 11:49 #3
Ik kan nergens een boekje, of een lijst van verkeersregels voor een brommobiel vinden. Ik ben 82 en moet denken a.d. aanshaf als ik evt. niet langer mijn BE mag gebruiken.

Joke van Meel, 26-05-2010 13:31 #2
Als men geboren is voor 1955 hoeft men toch geen AM rijbewijs te halen.

Galama, 22-02-2010 12:17 #1
Vanaf 1 maart is het bromfiets rijbewijs veranderd. Er zal nu praktijkexamen moeten worden gedaan. Alle informatie betreffende dit nieuwe examen is te vinden op

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 13-08-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!