InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > NS: Een treinkaartje kopen bij de automaat

NS: Een treinkaartje kopen bij de automaat

NS: Een treinkaartje kopen bij de automaat Sinds 1 juni 2004 moet de NS-reiziger extra betalen om een kaartje aan het loket te kopen: 50 cent voor één kaartje en een euro voor twee of meer kaartjes. Helaas worden hiermee juist de mensen die af en toe reizen benadeeld; zo win je natuurlijk geen klandizie. Vandaar hier een stap voor stap uitleg voor de kaartautomaat. Op grotere stations heeft de reiziger de keuze uit twee automaten: de oude met codes en de nieuwere met aanraakscherm. De oudere automaten zijn moeilijker in het gebruik en hebben minder mogelijkheden. Mensen boven 60 jaar of gehandicapten die de automaat niet kunnen bedienen zijn overigens vrijgesteld van de lokettoeslag mits ze bewijs kunnen overleggen van leeftijd danwel functiebeperking.

De kaartautomaat met codes

Deze automaat is op kleine stations soms de enige automaat, dus het is goed om te weten hoe het werkt.

  1. Kies uit de lijst met codes de code van je bestemming. Deze is gebaseerd op de postcode van het gebied. Toets de code in en het juiste station verschijnt op het schermpje.
  2. Onder de nummerknopjes staat nog een rijtje keuzes. Kies eerst de klasse: eerste of tweede.
  3. Kies "vol tarief" of "met korting".
  4. Kies "zonder datum" of "alleen vandaag geldig". Tenzij het kaartje voor een andere dag is, moet je hier alleen vandaag geldig kiezen. Zonder datum-kaartjes moeten op de reisdag worden afgestempeld bij de stempelautomaat.
  5. Kies "enkele reis" of "dagretour". Speciale kaartjes zoals de Weekendretour en de 5-Retourkaart kunnen met de knoppen onder dagretour worden gekocht.
  6. De prijs wordt nu aangegeven in het scherm. Betaal met munten of de bankpas. Voor de bankbetaling moet de pincode worden ingetoetst, vervolgens het bedrag worden goedgekeurd en dan nog "ja" of "nee" voor een transactiebon.
  7. Het kaartje wordt geprint en valt in het bakje linksonder.

Bijzondere handelingen
In principe kan de oude automaat de meestgebruikte kaartsoorten verkopen, m.u.v. kaartjes voor internationale treinen en maandkaarten. Voor bijzondere kaartjes zoals de dagkaart Fiets, Herfsttoer en ICE Toeslag moet je de speciale code weten. Deze staan op een sticker boven de lijst met stationcodes. Railrunner is bijvoorbeeld 7777.

Standaard worden de kaartjes verkocht met het verkoopstation als vertrekpunt. Het is echter ook mogelijk om kaartjes te kopen vanaf een ander station. Hiervoor moet je eerst de code 0000 intoetsen, dan de code van het andere vertrekstation en vervolgens de code van het eindstation.

Voordelen
  • Geoefende reizigers hebben uit deze automaat sneller een kaartje.

Nadelen
  • Je kunt er alleen met muntgeld of een bankpas betalen.
  • Je kunt niet meerdere kaartjes tegelijk kopen (m.u.v. de speciale soorten zoals de 5-retourkaart of zomertoer).
  • Je kunt geen via-station aangeven.
  • Je kunt geen maandkaarten kopen.
  • Door de codes is het redelijk verwarrend.
  • Internationale bezoekers zullen het erg moeilijk hebben, want de automaat is alleen in het Nederlands.

De kaartautomaat met aanraakscherm

De nieuwe automaat met touchscreen is eenvoudiger in het gebruik.

  1. Kies "Ik heb geen OV-chipkaart" om een papieren kaartje te kopen. Sommige automaten bieden op het tweede scherm eerst de optie om een OV-chipkaart te kopen, de optie voor een papieren kaartje staat verstopt links onderin.
  2. Kies de kaartsoort: "enkele reis", "dagretour", "5-retourkaart", "weekendretour" of "railrunner". Druk op "overige kaartjes" linksonder voor opties als dagkaart, treintaxi, dagkaart hond, maandkaarten en rondreis. Voor buitenlandse kaartjes, kies het juiste land.
  3. Na de kaartsoortkeuze verschijnen letters op het scherm. Toets de eerste of eerste twee letters van de bestemming in en kies rechts het juiste station.
  4. Kies "1e klas" of "2e klas".
  5. Kies "vol tarief" of "korting".
  6. Kies "vandaag geldig" of "zonder datum".
  7. Kies het aantal kaartjes: 1 tot 4.
  8. Kies de betaalwijze "pinpas", "chipknip", "maestro" (creditcard) of "muntgeld".
  9. Voer het muntgeld of de pas in. Voor de optie "pinpas" en "maestro" zijn een pincode vereist. Na de pincode moet het bedrag worden goedgekeurd en dan nog "ja" of "nee" voor een transactiebon.

Bijzondere handelingen
Standaard worden de kaartjes verkocht met het verkoopstation als vertrekpunt, maar ook deze automaat kan kaartjes vanaf een ander vertrekstation uitgeven. Nadat de bestemming is gekozen, verschijnen vertrek- en eindpunt in een wit vlak op het scherm. Om het vertrekstation te wijzigen, druk je op de naam van het standaard ingestelde station. Je moet dan weer de eerste of eerste twee letters invoeren en het juiste station kiezen.

Het is mogelijk om een via-station te kiezen. Voer hiervoor eerst gewoon het vertrek- en eindpunt in en raak dan de knop "via-station" aan. Na het invoeren van het station, wordt gevraagd hoe de reis gaat: heen- en terugreis via dat station, alleen de heenreis of alleen de terugreis.

Voor een rondreis, dus een reis die begint en eindigt bij hetzelfde station, kies bij de optie "overige kaartjes" voor "rondreis". De automaat vraagt dan om het eerste en tweede via-station. Je kunt nog een derde via-station invoegen.

Bij maandnetkaarten en maandtrajectenkaarten moet je al een NS-stamkaart hebben, want je moet de code hiervan invoeren.

Bij kaartjes naar Frankrijk, België of Luxemburg kan gekozen worden uit "enkele reis", "dagretour", "superdagretour", "weekend-retour", "fiets" of "hond". Deze zijn twee maanden geldig, m.u.v. de superdagretour (één dag) en de weekendretour (drie dagen). Kaartjes naar Duitsland bieden de keuze uit "enkele reis", "retour" of "hond" en zijn twee maanden geldig.

De optie OV-Chipkaart biedt mensen de mogelijkheid om geld te laden op hun OV-chipkaart via de automaat. Je moet hiervoor je OV-chipkaart bij het daarvoor bestemde vlak houden. Het is sinds 1 juni 2012 ook mogelijk om Samenreiskorting te laden. Als je reist met een ander die een abonnement heeft, kun je gebruik maken van de Samenreiskorting. Hiervoor moest je eerst een gewoon kaartje kopen, ook als je zelf een OV-chipkaart hebt, maar dat hoeft niet meer. Je gaat naar de automaat en drukt op de optie OV-chipkaart en dan Kopen NS producten. Vervolgens kun je het product Samenreiskorting laden in 1e of 2e klas. Als je nu incheckt voor je reis, wordt de Samenreiskorting berekend. Let wel op dat dit werkt per enkele reis, want zodra je uitcheckt, vervalt het product en dus de korting. Wil je dus ook de terugreis met iemand meereizen op korting, dan zul je opnieuw naar de automaat moeten om het product te laden. De Samenreiskorting geldt niet in treinen van andere vervoerders en alleen doordeweeks na 9 uur en in het weekend de hele dag. Per 14 november 2012 zijn de volgende kaartjes ook te laden op een OV-chipkaart: Railrunner (op OV-chipkaart van het kind), dagkaart fiets, dagkaart hond en ICE toeslag.

Voordelen
  • Je kunt behalve met pin of munten ook met chipknip of creditcard betalen.
  • Je kunt meerdere kaartjes tegelijk kopen (maximaal vier).
  • Je kunt een via-station aangeven of een rondreis kopen.
  • Je kunt maandkaarten kopen, mits je een stamkaart hebt.
  • Je kunt (beperkt) internationale kaartjes kopen.
  • Voor internationale bezoekers is deze automaat ook in het Engels beschikbaar.

Nadelen
  • Het intoetsen van de letters duurt soms lang.
  • De manier waarop het vertrekstation veranderd moet worden is niet intuïtief logisch.
  • Door de vele opties kan het scherm soms verwarrend werken.

Speciale kaartjes

Naast de abonnementen biedt de NS ook geregeld speciale kaartjes aan die voordeel bieden voor de reiziger:
  • Het Wonderkaartje is een retourtje vanaf het vertrekstation naar Tilburg of Den Bosch, de bus vanaf dat station naar de Efteling en terug en een entreekaartje voor de Efteling. Het Wonderkaartje is alleen online te koop.
  • Lentetour is een aanbieding tijdens de lente. Twee personen kunnen tijdens een dag in het weekend door het hele land reizen in de eerste klas.
  • Zomertour is geldig in juli en augustus. Twee personen kunnen tijdens twee dagen binnen een periode van tien dagen door het hele land reizen in de tweede klas. Zomertour Plus maakt ook het reizen in de bus, tram en metro gratis.
  • Herfsttour is een aanbieding tijdens de herfst. Twee personen kunnen tijdens een dag in het weekend door het hele land reizen in de eerste klas.
De prijzen van deze speciale kaartjes hangen af van het vertrekstation (Wonderkaartje) of van de NS (de Tourkaartjes).

Tips

  • Wie toch echt persoonlijk contact wil zonder extra te betalen, kan een kaartje kopen bij het NS-servicepunt: zoek hier voor locaties.
  • Mocht je voor de automaat staan en hulp nodig hebben, dan kun je bellen met het gratis nummer op de automaat. Een medewerker helpt je dan bij het doorlopen van alle stappen.
  • Let op voor reizen richting het oosten van het land. De nieuwe automaat met aanraakscherm laat je kiezen, na het ingeven van een route, dat reizen via het Syntus-net goedkoper is. Je kunt dan kiezen tussen het NS-net (omweg dus duurder) of het Syntus-net waarbij een via-station op de Syntus-route wordt gekozen. De oude automaten kunnen echter geen via-station berekenen, dus het is onduidelijk of deze wel standaard de goedkopere route nemen.
  • De NS biedt ook kaartjes aan online. Zie NS: online een treinkaartje (e-ticket) kopen voor meer informatie.
  • Geregeld zijn er acties van winkels voor goedkope treindagkaarten. Winkels die deze acties voeren zijn Albert Heijn, Blokker, Hema en Kruidvat.
  • Op Ns.nl kun je zowel je reis plannen als zien hoeveel het kaartje kost. Een enkele reis kost de helft van een retourtje. Voor reizen in de eerste klas betaal je zo'n 80% meer dan in de tweede klas.
  • Per 14 november 2012 is het niet meer mogelijk om kaartjes zonder datum te kopen. Dit geldt voor alle kaartsoorten die nu nog zonder datum verkrijgbaar zijn: enkeltjes, retourtjes, dagkaart fiets, dagkaart hond en railrunner. Andere kaartjes die verdwijnen uit de automaat zijn het maandnetabonnement, de dagkaart, het weekendretour, de weekend Railrunner, het treinkaartje met toegang tot het Spoorwegmuseum, P+R kortingskaartje bij Q-park en de Traintaxi 6 voor 5. Wie een van deze kaartjes gekocht heeft, kan het nog gebruiken tot 31 december 2013.
  • NS wil af van de papieren kortingskaartjes. Abonnementhouders moeten verplicht met de OV-chipkaart reizen op saldo en om reizigers mee te nemen met korting moet het Samenreisproduct op de kaart van die persoon worden geladen. Voorlopig is dit nog niet doorgevoerd vanwege het prijsverschil wat dit met zich meebrengt voor reizigers die overstappen naar een andere treinvervoerder.
  • Tot najaar 2013 zullen er nog papieren kaartjes beschikbaar zijn, maar deze zullen verdwijnen ten faveure van de OV-chipkaart. Voor mensen die slechts af en toe met de trein reizen, komt er dan de mogelijkheid om een papieren chipkaart te kopen op het station die precies genoeg saldo heeft voor de gewenste reis. Inmiddels zijn hiervoor al op verschillende stations poortjes geïnstalleerd.

Lees verder

© 2008 - 2014 Jantrao, gepubliceerd in Diversen (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
NS SpoordeelwekenNS SpoordeelwekenIn de derde of vierde week van Juli is bij veel mensen in Nederland het boekje van de NS-Spoordeelweken actie in de bus…
IPad (Apple Tablet ) kopenDe nieuwe iPad is op de markt. Ga je een iPad kopen, dan is het verstandig om te weten wat je eigenlijk koopt. Lees in d…
De mogelijkheden van de iPod TouchDe iPod Touch is het nieuwste speeltje uit de iPod-reeks van het miljoenenbedrijf Apple. Anders dan een MP3-speler is de…
Nintendo DS LiteNintendo DS LiteDe Nintendo DS Lite biedt krachtige en draagbare fun en is gelijk aan de Nintendo DS maar in een lichtere en strakker vo…
De iPad, het nieuwste snufje van AppleDe iPad, het nieuwste snufje van AppleNatuurlijk kennen we Apple allemaal van het de Macbooks en de bekendere iPod en iPhone. Maar Apple heeft iets nieuws bed…
Bronnen en referenties
  • www.ns.nl
  • http://www.nieuwsbank.nl/inp/2005/03/15/R324.htm
  • http://www.nuzakelijk.nl/20080613/e-business/ns-start-met-verkoop-kaartjes-op-ebay
  • Foto van oude kaartautomaat van: http://www.ontdekns.nl/xhtml/fotozoeker.php
  • Foto van de nieuwe kaartautomaat van: http://www.klinkenberg.ws/cms/website/ns_kaartautomaat.html
  • http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3269930/2012/06/12/NS-Papieren-treinkaartje-blijft-tot-najaar-2013.dhtml
  • http://www.ns.nl/reizigers/blind/losse-vervoerbewijzen/veranderingen-assortiment.html
  • http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/papieren_treinkaartje_met_korting_verdwijnt_door_oplossing_dubbel_opstaptarief-144999

Reageer op het artikel "NS: Een treinkaartje kopen bij de automaat"

Reacties

Endeveld, 23-08-2012 15:17 #10
Ik heb mijn NS voordeelurenkaart kaart opgezegd. Daarna kreeg ik een brief waarin staat hoe je het abonnement stop zet via de NS-kaartautomaat. Heb ik allemaal gedaan, dit lukt niet. Graag uitleg Reactie infoteur, 23-08-2012
Hallo,

Ik denk niet dat je een abonnement kan opzeggen bij de kaartautomaat, maar wel bij de OV-chipkaartautomaten. Hoe dan ook, ik ben niet van de NS, dus ik heb geen idee hoe je iets dergelijks moet doen. Neem contact op met NS voor meer informatie.

Succes,
Jantrao

D. J. van Stuijvenberg, 09-02-2012 19:27 #9
Beste,

Hoe kan het zo zijn dat, als ik netjes een trein kaartje wil kopen en wil betalen met papier geld dat dat niet kan. Ter plaatse kom je daar pas achter. Wil me'n de mens uit de auto halen kan dit niet de bedoeling zijn.

Graag antwoord.

D.J. Van Stuijvenberg Reactie infoteur, 09-02-2012
Hallo,

Ik begrijp niet helemaal wat u bedoelt met "graag antwoord." Ik ben niet van de NS. Dit is puur een informatief artikel. Als u een klacht heeft over de kaartjesautomaten, dan zult u contact op moeten nemen met de NS.

Papiergeld wordt wel geaccepteerd aan het loket, maar dan komt er 50 cent extra bij. Pinnen kan natuurlijk wel, zowel bij de automaat als het loket.

Groeten,
Jantrao

Chris Mooij, 30-10-2011 16:57 #8
Afgelopen donderdag zijn wij met de trein van Ommen naar Amsterdam gegaan. Het kostte heel wat moeite een treinkaartje te kopen. Met ons ING pasje lukte dit niet. Verder kon er alleen muntgeld in de automaat. Wij hadden niet genoeg muntgeld bij ons. Er was geen mogelijkheid te wisselen. In Ommen geprobeerd de conducteur op te zoeken, deze zat in het andere treinstel. In Dalfsen overgestapt naar dit treinstel. Op verzoek van de conducteur de hele trein doorgelopen om daar te wachten. Toen ook hij gearriveerd was vertelde hij ons dat we op het station in Zwolle bij de balie een retour Ommen Amsterdam konden kopen. Dit hebben we gedaan, maar wat bleek per kaartje 50 eurocent duurder! Ik vind dit geen service en baal hier behoorlijk van. Graag uw reactie hierop. Reactie infoteur, 31-10-2011
Neem contact op met NS, want zij zijn de enigen die u hiermee kunnen helpen.

Succes,
Jantrao

Ton Lambooij, 25-07-2011 10:30 #7
Ik kan op het station Ravenstein bij de automaat geen gebruik meer maken van mijn maestro-pas. Klopt dit en zo ja, waarom is dat? Reactie infoteur, 25-07-2011
Beste Ton,

Wat de NS wel en niet doen, blijft een mysterie. Neem contact op met de NS klantenservice om te vragen of dit slechts tijdelijk is.

Succes,
Jantrao

Brielo, 15-09-2010 08:38 #6
Kunt u mij vertellen wat voor soort kaart automaat ik in Deurne kan verwachten?

Ik moet vanuit daar nl. naar Den Bosch en ik heb al 20 jaar niet meer in de trein gezeten

En… hoe moet ik Den Bosch invullen?
Als "s hertogenbosch of S'Hertogenbosch of Den Bosch

Alvast bedankt voor het antwoord
groetjes Brielo Reactie infoteur, 15-09-2010
Brielo,

De meeste automaten zijn tegenwoordig touch-screen, dus dat lijkt me het waarschijnlijkst.

U hoeft niet de hele bestemming in te toeten, want na de eerste twee letters verschijnen de opties al op het scherm. Voor Den Bosch kunt u zowel DE intoetsen als HE, want zowel Den Bosch als 's-Hertogenbosch staan in de automaat geprogrammeerd.

Jantrao

M. Knol, 16-07-2010 11:10 #5
Ik heb een vraag over de treinkaarten. vroeger kocht je een retour voor de trein en nu kan je in of uitloggen.
is het dan nu duurder geworden daardoor? je had dan een goedkoper tarief retour. dus het is allemaal duurder geworden.
kan je met je treinkaart ook met de bus reizen?

Ladyboss, 22-06-2010 20:21 #4
Hallo,

Ik heb een OV-Chipkaart aangevraagd en ben bekend met het betalen ermee, in de bus.
Alleen vraag ik me nu af, hoe je moet betalen bij een trein station?
Ik begrijp, en heb gezien, dat er in/uit-check palen staan.
Maar hoe kan ik dan kiezen tussen 1e en 2e klas?
Dit is mij nog onduidelijk.

Vriendelijke groeten.

J. Becker, 08-04-2009 19:01 #3
Hedenmorgen kocht ik in op het station Maastricht aan de service-balie 4 kaartjes Arnhem-Gouda, ongestempeld. Hoewel ik ouder ben dan 60 jaar en dat ook gezegd heb én er volgens mij in Maastricht via de automaat geen kaartjes Arnhem-Gouda te koop zijn?, moest ik toch 4 x? 0,50 cent extra betalen.
Vraag: Is dat juist of heeft de loketmedewerker ten onrechte 4 x? 0,50 in rekening gebracht.
Gaarne uw bericht.
Vriendelijke groet.
J. Becker Reactie infoteur, 09-04-2009
Het is mogelijk om kaartjes vanaf een ander station te kopen aan de automaat, maar dit is een wat ingewikkeld proces: code 0000 op de oude automaten of het vertrekstation aantikken op de touchscreenautomaten. Hoe dan ook, volgens de regels horen mensen boven 60 jaar vrijgesteld te zijn van de "boete". U zegt niet of u een legitimatiebewijs bij u had. Als u geen bewijs kunt overleggen, kunt u geen kwijtschelding krijgen.

Jantrao

Kitty, 19-10-2008 21:44 #2
Leuk dat er staat dat je met een creditcard kan betalen, maar ik heb nog geen automaat gezien waar dat ook daadwerkelijk kan. de infirmatie op deze website is dus misleidend.:-( Reactie infoteur, 20-10-2008
Hallo Kitty,

Volgens de Webdemo van de NS (http://webdemo.ns.nl/webdemo.e2000/) is de credit card optie er wel voor een Maestro credit card. Ik heb het eerlijk gezegd nooit zelf geprobeerd, maar mogelijk hebben slechts een beperkt aantal automaten deze optie. Dat zou de reden kunnen zijn dat jij nog geen automaat bent tegengekomen die creditcardbetaling toelaat. Gert zei op 25-09-2008 dat hij dacht dat het alleen voor buitenlandse credit cards mogelijk is. Hoe dan ook, de informatie is niet misleidend, want de optie bestaat. Als je hierover meer wilt weten, raad ik je aan om contact op te nemen met de NS.

Jantrao

Gert, 25-09-2008 10:57 #1
Volgens mij kun je bij de kaartautomaat met aanraakscherm niet met credit card betalen. Als ik het goed heb is maestro bedoeld voor betalingen met een buitenlandse bankkaart.

Infoteur: Jantrao
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 10
Schrijf mee!