InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Verschillen tussen bemande en onbemande tankstations

Verschillen tussen bemande en onbemande tankstations

Verschillen tussen bemande en onbemande tankstations In Nederland kennen we inmiddels de bemande en onbemande tankstations. Maar wat wordt nu eigenlijk met die termen bedoeld en wat zijn de belangrijkste verschillen? Het is een feit dat de onbemande tankstations goedkope brandstofprijzen hanteren. Maar welke voordelen hebben ze nog meer te bieden ten opzichte van de bemande tankstations?

Onbemande tankstations

Onbemande tankstations zijn tankstations waar je via een betaalsysteem buiten moet afrekenen. Er is geen personeel aanwezig en er is in de meeste gevallen geen shop of winkel aan verbonden. De onbemande tankstations zijn in de beginjaren van het nieuwe millennium als 'paddenstoelen' de grond uitgeschoten. In het begin was men nogal cynisch over het bestaansrecht van onbemande stations maar al snel leek er in een behoefte te voorzien. Het gaat in de eerste plaats om de behoefte van de consument om goedkoper te tanken want, het beruchte ´kwartje van Kok´ zit namelijk ook nog steeds bij de literprijs inbegrepen. Onbemande tankstations kunnen goedkoper brandstof verkopen doordat ze geen onkosten van personeel hebben. Soms zit er wel een shop bij maar dan staat die los van de brandstofverkoop. Je moet dan nog steeds voor de brandstof buiten betalen.

Bemande tankstations

Bemande tankstations zijn stations die door zelfstandige ondernemers worden geëxploiteerd. Aan de snelweg zijn het vaak de grote oliemaatschappijen zoals Shell, Esso of Texaco. Bij een bemand tankstation is altijd een shop aanwezig. In tegenstelling tot een onbemand station horen de shopverkoop en de brandstofverkoop bij elkaar. Lokaal zijn het vaak de familiebedrijven. Met name de bemande stations hebben in een lokale gemeenschap een betrouwbare klantenkring opgebouwd. Klanten voelen zich bij bemande stations veiliger en, ervaren de aanwezigheid van de ondernemer zelf of het personeel als prettig. Lokale bemande tankstations bieden meestal meer persoonlijke service dan onbemande stations. Hoewel dit per station verschilt. Niet allemaal kunnen ze volledige service bieden vanwege veiligheidsregels. Personeel mag bijvoorbeeld niet achter de kassa weg. Andere stations hebben personeel in dienst die de service verleent. Het voordeel van de meeste bemande stations is ook dat men kan sparen voor korting op brandstof of shopartikelen. Ook kun je bij veel bemande tankstations met je ANWB-lidmaatschapskaart sparen voor korting.

Service

Bemande tankstations kunnen alleen nog bestaan als ze goede service gaan verlenen. Dus meer dan tanken alleen. De werkzaamheden op een full-service gericht tankstation bestaan meestal uit een breed aanbod van broodjes en snack's. Sommige stations gaan een stapje verder en doen gratis vloeistof-controle en vullen bij als dat nodig is. Ze hebben personeel in dienst voor het vervangen van autolampen, het meten van bandenspanning en bedienen tijdens het tanken. Maar nogmaals die service bieden ze niet allemaal. Wanneer consumenten de voor en nadelen op een rijtje zetten, dan komen de bemande stations qua service beter uit de bus.

Prijzenslag van tankstations

De komst van de onbemande tankstations hebben de bemande stations voor een lastig dilemma gezet. De eigenaren van die stations moeten vaak kiezen tussen stoppen of doorgaan. Wanneer een onbemand tankstation in de regio word gevestigd begint de prijzenoorlog. De zelfstandig ondernemer die al jaren een trouwe klantenkring heeft opgebouwd kan van de ene op de andere dag zijn stabiele inkomen ontnomen worden. Om nog enigszins de onderneming draaiende te houden moet men meegaan met de prijzen van het onbemande tankstation. Dat betekent in de praktijk dat veel ondernemers de brandstof soms tegen kostprijs moeten verkopen. De hoop is dan gevestigd op de shop-omzet. Als de ondernemer besluit om door te gaan dan zal hij creatief en innovatief aan de slag moeten gaan. Dit betekent dat een ondernemer van een tankstation van 'beroep moet wisselen'. Eerst hielp hij nog klanten met brandstof en olieverkoop. Vervolgens staat hij broodjes gezond klaar te maken.

Brandstofprijzen langs de snelweg

Langs de snelwegen zijn de brandstofprijzen van tankstations meestal duurder t.o.v. lokale tankstations. Veelal is men daar bij de zogenaamde onbemande stations niet goedkoper uit. Niet alleen dat de prijzen hoger liggen t.o.v. lokale onbemande stations maar langs de snelweg is meestal wel een shop aanwezig waar men bijvoorbeeld koffie en een broodje koopt. De shop wordt veelal van de brandstofmaatschappij gehuurd door een horecaondernemer. Zo heeft de maatschappij geen verantwoordelijkheden voor de exploitatie van de shop. De maatschappijen die onbemande stations langs de snelwegen ´planten´ hebben zich verkeken hoe groot de betekenis van een shop is. Daarom werken ze samen met andere ondernemers om de shop te exploiteren om toch klanten op het station te krijgen. Tankstations langs de snelwegen kunnen niet zonder shop. Het is een pleisterplaats voor de reiziger. Men is tijdens het reizen best bereid om wat meer geld uit te geven dan gewoonlijk. Het voordeel van buiten afrekenen wordt eigenlijk verwaarloosd omdat de prijsverhouding niets tot weinig verschilt. Maar goed, de klant went er wel aan om zo te tanken.

Brandstofprijzen van lokale tankstations

In elk dorp, stad of regio is wel een onbemand tankstation gevestigd. De brandstofprijzen van lokale bemande tankstations zijn daardoor gedaald maar, de service verdwijnt zo langzamerhand ook. Ondernemers moeten creatief zijn en keuzes maken in de bedrijfsvoering. Vaak zijn het de wat oudere ondernemers die het station decennia lang naar alle tevredenheid runnen. Wanneer er dan een onbemand station als buurman komt wordt dus de ondernemer uit zijn tevreden bedrijfje gejaagd. Van deze groep ondernemers wordt verwacht dat ze innovatief en creatief hun onderneming draaiende houden. De vraag is of die verwachting terecht is. Deze groep zou gesteund of gecoacht moeten worden, door de overheid of desnoods door de maatschappij die voor de onrust in de bedrijfsvoering heeft gezorgd.

Toekomst van tankstations

De hype van goedkope onbemande stations hebben we wel gehad. De trend zet naar verwachting in 2017 nog wel even door omdat veel maatschappijen de meeste bemande stations nog gaan omzetten naar onbemande stations. Wanneer deze marktwerking zich zal stabiliseren is moeilijk te zeggen. Met name omdat er zich nog niet echt een onderscheidend tegengeluid heeft gemeld. Het succes van de onbemande tankstations kan zich ook zomaar weer tegen de eigen ´succesformule´ keren. Dus ook voor onbemande stations geldt dat ze creatief en innovatief moeten zijn.
© 2017 Hessel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verschillen tussen bemande en onbemande tankstations"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 12-01-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!