InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Auto's met 0% bijtelling

Auto's met 0% bijtelling

Wanneer u van uw werkgever een leaseauto mag uitzoeken, dan kijkt u eerst naar het leasebudget dat door uw werkgever beschikbaar gesteld en betaald wordt. U maakt uw selectie uit alle auto’s die binnen dit budget vallen. Voor u spelen techniek en comfort van de auto een rol bij uw keuze. Steeds meer speelt ook de bijtelling een belangrijke rol. Dit bedrag betaalt u namelijk zelf. Door de overheid wordt de aanschaf van schone auto’s, ook leaseauto’s, gestimuleerd. Dit doet men door het standaardpercentage van 25% bijtelling te verlagen voor schone auto’s. Zo zijn er zelfs auto’s met 0% bijtelling. En dat is interessant voor u!

Lease maandbedrag

Een leasemaatschappij biedt de mogelijkheid aan bedrijven om het wagenpark te leasen. Of het om één auto gaat of vele auto’s, dat is niet van belang. Bij een leaseconstructie blijft de leasemaatschappij eigenaar van de auto. Het bedrijf, of liever gezegd de werknemers van het bedrijf, zijn slechts de gebruikers van de auto. Voor het kunnen gebruiken van de auto betaalt het bedrijf een maandelijks bedrag aan de leasemaatschappij. Hierbij neemt de leasemaatschappij alle bijbehorende zaken en kosten voor haar rekening. Denk aan de verzekering, wegenbelasting, onderhoud en eventueel andere bijkomende kosten. Brandstofkosten vallen veelal buiten het leasebedrag. Wel biedt de leasemaatschappij mogelijkheden om met een brandstofpas alle transacties betreffende brandstof bij het bedrijf uit handen te nemen. De hoogte van het lease maandbedrag is afhankelijk van meerdere factoren. Deze zijn onder andere het merk, het type en de uitvoering van de auto en de leasetermijn die wordt afgesproken.

Bijtelling

De Belastingdienst ziet de mogelijkheid tot voordeel door privégebruik van deze auto, als een verkapte vorm van inkomen en daar moet belasting over worden betaald. Uw werkgever is verplicht een bedrag bij uw loon op te tellen: de zogenoemde bijtelling. De bijtelling is doorgaans 25% van de catalogusprijs van de auto. Betaalt u uw werkgever een vergoeding voor het privégebruik van de auto? Dan wordt de bijtelling verminderd met deze vergoeding. Rijdt u met de auto van uw werkgever omgerekend naar een heel kalenderjaar niet meer dan 500 privékilometers? En kunt u dat overtuigend bewijzen? Dan hoeft uw werkgever niets bij uw loon te tellen. Meer informatie over de regels met betrekking tot de auto van de zaak en de bijtelling, vindt u hier.

0% bijtelling

De bijtelling die u moet betalen voor uw leaseauto kan oplopen tot vele honderden euro’s netto per maand. Voor het bedrag dat u betaalt aan bijtelling, rijdt u in wel in een nieuwe auto, heeft u verder geen omkijken naar bijkomende kosten als verzekering, wegenbelasting en onderhoud. Ook de brandstof wordt voor u betaald. U kunt altijd de afweging maken, wat het rijden van een eigen auto u zal kosten.

Heel aantrekkelijk wordt het natuurlijk wanneer het bedrag aan bijtelling wordt verlaagd. In plaats van 25% van de cataloguswaarde van de auto, hoeft u 20%, 14% of zelfs 0% te betalen. De Nederlandse overheid stimuleert de aanschaf van schone auto’s, dus ook leaseauto’s. Voor heel schone auto’s, zoals de elektrische en hybride auto’s, heeft men het bijtellingspercentage daadwerkelijk op 0% gesteld. Dat betekent dat u wel alle geneugten heeft van de leaseauto, maar daar geen enkele euro belasting voor betaalt. Let wel, deze 0% regeling is een tijdelijke regeling. Het moment waarop het kentekenbewijs is afgegeven speelt hierbij een belangrijke rol.

Is het kentekenbewijs afgegeven vóór 01 juli 2012?
Dan is de bijtelling 0% voor uw auto met een CO2 uitstoot van 50 gram of minder (denk aan elektrische auto’s of hybride auto’s). Het percentage van de bijtelling geldt totdat de auto wordt verkocht. Is het eerste kenteken voor 1 juli 2012 afgegeven, maar is de auto na 1 juli 2012 nog een keer op naam van een ander gezet? Dan geldt het percentage gedurende 60 maanden vanaf 1 juli 2012. Voor auto’s met een CO2-uitstoot van 50 gram of minder waarvoor voor 1 januari 2012 voor het eerst een kenteken is afgegeven, geldt het percentage tot 1 januari 2017. Dit percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken

Is het kentekenbewijs afgegeven na 30 juni 2012 en voor 01 januari 2014?
Ook dan is de bijtelling 0% voor uw auto met een CO2 uitstoot van 50 gram of minder (denk aan elektrische auto’s of hybride auto’s). Het percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken. Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden. Het nieuwe percentage geldt dan weer voor van 60 maanden.

Vanaf 01 januari 2014 wordt de 0% bijtelling afgeschaft. Nog steeds kunt u genieten van een financieel voordeel voor het rijden in een schone, milieuvriendelijke auto. Het bijtellingspercentage voor auto's die na 01 januari 2014 op kenteken worden gezet, wordt gesteld op 7%. Dat is reeds vastgesteld voor de jaren 2014 en 2015.

Auto’s met 0% bijtelling

De volgende auto’s vallen tot eind 2013 in de categorie met 0% bijtelling.

merk type uitvoering nieuwprijs (€)
Chevrolet Volt LT 43.695
Chevrolet Volt LTZ 46.295
Citroen C-Zero - 29.990
Fisker Karma EcoStandard 117.975
Fisker Karma EcoSport 127.655
Fisker Karma EcoChic 133.705
Mitsubishi i-MiEV 28.460
Mitsubishi Outlander PHEV Intense+ 43.490
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 48.990
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ 51.990
Nissan Leaf Visia 29.790
Nissan Leaf Acenta 32.790
Nissan Leaf Tekna 35.190
Opel Ampera - 48.295
Peugeot Ion 29.990
Renault Fluence ZE Expression 25.990
Renault Fluence ZE Prime Time 26.180
Renault Fluence ZE Dynamique 26.990
Renault Kangoo Maxi ZE - 27.825
Renault Twizy Urban 7.790
Renault Twizy Color 8.190
Renault Twizy Technic 8.690
Renault Zoe Life 20.990
Renault Zoe Zen 22.990
Renault Zoe Intens 22.990
Smart Fortwo Coupé Electric Drive 24.078
Smart Fortwo Cabrio Electric Drive 27.219
Tesla Model S (225kW)- 72.600
Tesla Model S (270kW)- 83.150
Tesla Model S (310kW) Performance 97.550
Tesla Model S (310kW)Signature 101.400
Tesla Model S (310kW)Signature Performance110.950
Think City - 33.950
Toyota Prius Plug-in Hybrid 1.8Aspiration 39.645
Toyota Prius Plug-in Hybrid 1.8Dynamic Business42.085
Toyota Prius Plug-in Hybrid 1.8Executive Business46.050
Volvo V60 D6 AWDPlug-in Hybrid Summum63.995

aan de informatie uit dit overzicht kunnen geen rechten worden ontleend

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl
  • www.autoweek.nl

Reageer op het artikel "Auto's met 0% bijtelling"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 06-08-2013
Gepubliceerd: 06-08-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!