InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Goedkope treinkaartjes

Goedkope treinkaartjes

Goedkope treinkaartjes Reizen met de trein is voor velen dagelijks een uitkomst. Zeker in het woon-werkverkeer. Door met de trein te reizen, omzeilt men de files op de Nederlandse autosnelwegen in de ochtend- en avondspits. Wanneer je dagelijks, of in ieder geval frequent en met regelmaat, met de trein reist, loont het om een abonnement te kiezen. Reis je een enkele keer, dan kun je alleen met losse treinkaartjes uit de voeten. Ook losse treinkaartjes kun je goedkoop vinden. Je moet alleen weten waar je moet zoeken.

Reizen met de trein

Reizen met de trein heeft zowel voordelen als nadelen. De reizigers die de voordelen willen benadrukken, hebben het veelal over het gemak van het kunnen lezen van een krant, doen van wat werk, of nog even de oogjes sluiten gedurende de reis. Je hoeft je bijvoorbeeld niet te concentreren op de drukte van de autosnelweg. Vanzelfsprekend is reizen met openbaar vervoer een maatschappelijke wijze van reizen.

De nadelen zijn zoal de drukte in de trein, zeker in de zogeheten spitsuren. Soms moet je zelfs staan en daar kijkt niet iedereen naar uit. De trein brengt je van station naar station. De reis van huis naar het station en van het station naar jouw eindbestemming, kan alsnog veel tijd in beslag nemen. In de winter gaat er de laatste jaren nogal eens iets fout met het spoor, wat leidt tot enorme vertraging. Dat kan zowel liggen aan defecten aan de trein, maar ook aan het spoor, bijvoorbeeld bij wissels. En tot slot de kosten. Reizen met de trein kan voordeliger zijn de auto, maar die afweging is afhankelijk van factoren als frequentie, afstand en bijvoorbeeld bijkomende kosten voor het reizen van en naar de stations zelf. Denk hierbij aan kosten voor bus, tram, metro of soms een taxi.

Treinabonnementen

Reis je frequent met de trein, dan doe je er verstandig aan te kijken naar een abonnement. Een treinabonnement kan financieel voordeel opleveren. Na het openstellen van het Nederlandse spoornetwerk, zijn er meerdere aanbieders van treinverbindingen. De grootste is nog altijd de NS, die meerdere abonnementen aanbiedt. Op kleinere trajecten rijden andere vervoersmaatschappijen, zoals Arriva of Veolia. Alle bieden abonnementen aan. De hoogte van jouw voordeel wordt grotendeels bepaald door het tijdstip waarop je wilt reizen en de frequentie van jouw reizen. Alle maatschappijen proberen door extra voordeel jou buiten de spitsuren te laten reizen. Zo krijgen zij een betere spreiding van de passagiers over de dag, wat minder piekdrukte oplevert en daardoor beter te managen valt.

NS Dagkaarten en losse treinkaartjes

Reis je incidenteel met de trein, dan moet je losse treinkaartjes kopen. Deze kun je uit een automaat op het station halen of bij een loket op de grotere treinstations. De vervoersmaatschappijen proberen steeds meer mensen hun treinkaartjes echter vooraf via het internet aan te laten schaffen. Dat bespaart iedereen veel tijd. Koop jij je kaartje via het reguliere kanaal, dan betaal je de normale prijs. Je kunt echter ook even wat zoekwerk verrichten en op deze manier goedkope losse treinkaartjes aanschaffen. Hierbij wordt verder alleen gekeken naar treinkaartjes van de NS.

De NS biedt de zogeheten NS Dagkaart aan. Met deze NS Dagkaart kun je voor een vast bedrag een hele dag onbeperkt reizen met de trein (2e klasse). De NS Dagkaart wordt ook veel gekoppeld aan een activiteit, zoals het bezoeken van een pretpark, dierentuin, evenement of andere activiteit. Er wordt dan een interessante aanbiedingsprijs aanboden, veelal een combinatie van een treinkaart met een toegangsbewijs. Soms kan zo’n gecombineerde dagkaart voordeliger zijn, dan een los treinkaartje (of retour). Meer informatie over deze actiekaartjes vindt je op www.spoordeelwinkel.nl van NS.

In samenwerking met bepaalde winkelketens, wordt de NS Dagkaart periodiek verkocht tegen een bijzonder aantrekkelijke prijs. Bijvoorbeeld voor € 17,50 of soms zelfs minder een dag lang onbeperkt reizen met de trein (2e klasse). Deze aanbiedingen zijn gedurende een bepaalde periode verkrijgbaar in de vorm van een voucher met actiecode.

Je kunt deze actiecode bij de aanschaf van een NS Dagkaart op www.ns.nl invoeren, waarmee jouw voucher is verzilverd. Je hebt al betaald voor de voucher en dus voor jouw NS Dagkaart. Je treft dergelijke acties onder andere regelmatig bij Albert Heijn, Kruidvat of HEMA. Door regelmatig deze winkels, of hun websites, in de gaten te houden, kun je flink financieel voordeel behalen. Koop je voucher en wissel deze in op het moment dat je het nodig hebt!

Goedkope treinkaartjes

Op internet kun je ook goedkope treinkaartjes, in de vorm van NS Dagkaarten tegen actieprijzen vinden. Hoe dit werkt? Bedrijven hebben de vouchers met actiecode, zoals die van Albert Heijn, Kruidvat of HEMA in grotere aantallen tegen de aantrekkelijke aanbiedingsprijs opgekocht. Zij verkopen deze voucher en actiecodes door met een kleine winstmarge. Hier is niets verkeerds aan, de vouchers zijn gekocht op een legale manier in de periode dat de winkels deze aanbieding hadden. Een aanbieder van deze vouchers is www.treinkaartkorting.nl.

Je gaat natuurlijk eerst zelf kijken of er een winkelketen is die een NS Dagkaart in de aanbieding heeft. Dat is niet altijd het geval, een actieperiode kan immers afgelopen zijn. Dan kun je alsnog financieel voordeel behalen door te shoppen bij één van deze aanbieders van opgekochte vouchers. Je ontvangt na aanschaf en betaling aan een dergelijk bedrijf per e-mail de voucher en actiecode. Die kortingscode vul je, zoals eerder beschreven, in op de website van NS bij aanschaf van een NS Dagkaart. Je hebt nu jouw voucher verzilverd. Je betaalt dus een paar euro’s extra aan marge voor het bedrijf. Nog altijd kan de prijs aanzienlijk voordeliger zijn dan wanneer jij het reguliere bedrag gaat betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Treinkaartjes delen door hergebruikTreinkaartjes delen door hergebruikWoensdag 6 november 2013, werd er op Facebook de pagina "Treinkaartje delen Utrecht Centraal” geopend. Op deze Facebookp…
Voor weinig geld op vakantieVoor weinig geld op vakantieGoedkoop op vakantie kan zeker! Tegenwoordig zie je door de bomen het bos niet meer met de acties op internet. Krijg je…
Met de trein reizen in ItaliëItalië is een populaire vakantiebestemming. Veel mensen vliegen dan ook graag voor een paar dagen naar een Italiaanse st…
Goedkoop per trein naar Praag: online tickets kopen (2016)Goedkoop per trein naar Praag: online tickets kopen (2016)Praag is een populaire reisbestemming voor liefhebbers van culturele stedentrips. Voor wie goedkoop naar Praag wil reize…
Goedkoop vliegen naar PortugalGoedkoop vliegen naar PortugalGoedkoop vliegen naar Porto, Lissabon of Faro. Het is mogelijk met de zogenaamde low cost maatschappijen die voor weinig…
Bronnen en referenties
  • www.ns.nl
  • www.spoordeelwinkel.nl
  • www.treinkaartkorting.nl

Reageer op het artikel "Goedkope treinkaartjes"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 17-07-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!