InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Wat houdt de code 96 voor het B+ rijbewijs in?

Wat houdt de code 96 voor het B+ rijbewijs in?

Wat houdt de code 96 voor het B+ rijbewijs in? Om een aanhanger met de auto te mogen trekken is er het nieuwe B+ rijbewijs met code 96 verklaring. Dit is een aanvullende tussenstap van het gewone autorijbewijs naar het BE rijbewijs voor de besturing van combinaties. Feitelijk houdt het een versoepeling in, zodat je niet het complete BE rijbewijs hoeft te halen om met een aanhanger te mogen rijden. Waarom is er een tussen rijbewijs gekomen en hoe kun je het verkrijgen?

Code 96 B+ rijbewijs

Reden wijzigingen rijbewijs regels 2013

Vanaf 2013 zijn de regels gewijzigd voor het kunnen verkrijgen van verschillende rijbewijzen. Dit is opgelegd door Europa wat inhoudt dat alle Europese rijbewijzen met dezelfde eisen kunnen worden gehaald. Oftewel een bestuurder uit Nederland haalt het op dezelfde manier als iemand uit een ander Europees land. Door de feitelijke wijzigingen verandert er ook één en ander voor het autorijbewijs met aanhangwagen. Hoe veranderen die regels?

Keuze mogelijkheid voor aanhangwagen

Tot 2013 gold dat je met een auto een aanhanger tot 750 kg met het rijbewijs B mag besturen. Dit is door Europese regelgeving enigszins veranderd. Indien je een auto met aanhanger combinatie wilt besturen zijn er de volgende vereisten:
  • je kunt een auto besturen waarbij je een aanhanger tot 750 kg trekt of een maximale combinatie van 3.500 kg. In dat geval volstaat het gewone rijbewijs B;
  • wil je een zwaardere combinatie besturen dan kun je dat tot 4.250 kg doen met het nieuwe rijbewijs B+. Dat houdt in dat je een aanvullende test hebt doorlopen, waarmee je voldoende capaciteiten hebt aangetoond om een auto met iets zwaardere aanhanger te besturen;
  • professionele combinaties tot 7.000 kg. In dat geval heb je het vertrouwde BE rijbewijs nodig.
Oftewel er is een keuze mogelijkheid indien je een aanhanger wilt voorttrekken. Hoeveel wil of moet jij verplaatsen met de combinatie is een belangrijke vraag. Je kunt met een lichtere toets namelijk op een meer eenvoudige manier een B+ rijbewijs met de code 96 verklaring verkrijgen.

Wat houdt de verklaring in?

Dit is een aanvulling op het huidige rijbewijs B. Het geeft aan dat je capabel bent om een lichte combinatie op een veilige behendige manier te besturen tussen het overige openbare verkeer. Het is vergelijkbaar met het zogeheten vakbekwaamheidsverklaring, zodat men weet dat je met de combinatie op de openbare weg mag rijden. Het vormt dus een aanvullende stempel op je rijbewijs B, zodat je je vaardigheden, kennis en ervaring kunt aantonen.

Hoe kun je de code 96 behalen?

Om de code 96 verklaring te kunnen krijgen moet je een toets vergelijkbaar aan het BE rijbewijs afleggen. Dit betreft een minder zware toets, waarbij je met een lichte combinatie tot 4.250 kg moet aantonen dat je er behendig mee kunt omgaan. Dat houdt in dat je daartoe ook lessen moet volgen om het onder de knie te krijgen. Een combinatie reageert namelijk anders dan een alleenstaand voertuig. Het achteruitrijden vergt goede stuur- en remtechnieken, waarbij de gebruikte versnelling en het vermogen gepast moeten zijn. Ook de verkeersregels liggen, daarnaast voor combinaties anders. Dat houdt in dat je een praktijk examen moet afleggen om het B+ rijbewijs met de verklaring te kunnen verkrijgen.

Vergelijk rijschoolhouders

Omdat het een minder zware test betreft zul je ook minder intensief moeten trainen om het rijbewijs te kunnen behalen. Aan de andere kant moet je wel gedegen kennis en ervaring hebben in het besturen ervan. Daartoe zul je bij een rijschoolhouder ervaring moeten opdoen. Vergelijk rijschoolhouders bij jou in de buurt zodat je tegen een gunstige prijs de juiste opleiding krijgt. Zodoende kun je prijsbewust snel het B+ rijbewijs met de code 96 verklaring op zak hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rijden met auto, aanhanger of caravan in Nederland en EURijden met auto, aanhanger of caravan in Nederland en EURegels rijden met auto, plus aanhanger of caravan vanaf 19 januari 2013. Vanaf deze datum ging de EU-rijbewijsrichtlijn…
Aanhanger achter de auto, wanneer is een E rijbewijs nodig?Aanhanger achter de auto, wanneer is een E rijbewijs nodig?Een aanhanger achter de auto. Vaak is de wet- en regelgeving niet helemaal duidelijk. Wanneer heb je nu wel een E rijbew…
Soorten RijbewijzenSoorten RijbewijzenIn Nederland heb je voor verschillende voortuigen verschillende rijbewijzen nodig. Dit artikel bevat alle rijbewijzen we…
Haken en ogen bij verlengen van het rijbewijsHaken en ogen bij verlengen van het rijbewijsHoe gaat het verlengen van je rijbewijs precies in zín werk. Moet je zelf actie nemen of kun je afwachten tot je een ber…
Veelgestelde vragen over het rijbewijsVoor het rijbewijs gelden steeds meer regels. Soms lezen we hier wat over in het nieuws maar soms ontgaat het ons ook al…
Bronnen en referenties
  • www.rijbewijs.nl

Reageer op het artikel "Wat houdt de code 96 voor het B+ rijbewijs in?"

Reacties

Hellen, 11-07-2014 17:20 #4
Wat is het nut van een B+ als je net zo goed een BE kan halen? Reactie infoteur, 12-07-2014
Je hebt keuzemogelijkheid tussen B+ en BE. Bij B+ mag je meer dan normaal trekken. Bij BE krijg je echter meer ervaring met grotere treklasten en grotere cominaties. Verwacht je later dat je met een grote combinatie gaat rondrijden (bijvoorbeeld voor je werk) dan is het beter om wel een BE rijbewijs te nemen.

Ronald, 22-08-2013 18:43 #3
Ad heeft genoeg aan rijbewijs B want de totale combinatie is 2.776 en dit valt
ruimschoots onder max. 3.500 kg. Wanneer het totaal boven de 3.500 kg uitkomt
dan is pas B+ nodig (tot max. 4.250 kg)

Max. totale combinatie voor rijbewijs B is 4.250 kg mits de aanhangwagen max.
750 kg is. Wanneer deze zwaarder is dan mag de totale combinatie voor rijbewijs B
maar 3.500 kg bedragen.

Dennis, 16-04-2013 18:23 #2
Deze informatie klopt dus niet!
Je mag sinds 19 januari 2013 met een gewoon B rijbewijs een aanhanger trekken met een gewicht dat zwaarder is dan het trekkend voertuig. De nieuwe wet is voor heel Europa. Dus met rijbewijs B mag je een combinatie rijden van maximaal 3500 kilo (ledig gewicht auto plus totaal gewicht aanhanger ) ook als de auto minder weegt dan de aanhanger. B+ is vereist als je meer dan 3500 kilo wil trekken tot een maximaal gewicht van 4250 kilo.
Let wel op het maximale geremd trekgewicht op het kentekenbewijs van het trekkend voertuig.

Gr. Dennis

Ad Jacobs, 19-01-2013 12:56 #1
Ik ben in bezit van rijbewijs B., heb een caravan van totaal 1400 kilo.
trekende auto weegt 1376 kilo.
wat moet ik doen ivm. het nieuwe europeesche rijbewijs om dit mogeleijk te maken.
mvrgr Ad Jacobs Reactie infoteur, 20-01-2013
Beste Ad,

Je hoeft niet het complete BE rijbewijs te halen maar moet de test doen voor rijvaardigheid voor een zware combinatie. Je hebt de code 96 voor rijvaardigheid nodig.

Geinformeerd

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 16-03-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Special: Rijbewijsregels
Reacties: 4
Schrijf mee!