InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Wijziging van de rijbewijs-regels per 2013

Wijziging van de rijbewijs-regels per 2013

Wijziging van de rijbewijs-regels per 2013 Vanaf 19 januari 2013 zijn de regels aangaande het verkrijgen van een rijbewijs veranderd. Dit is gedaan om de veiligheid op de weg aanvullend te verbeteren. Daarom zijn Europese regels voor alle landen gelijk getrokken om verschillen qua opleiding uit te sluiten. Wat voor effect hebben de nieuwe rijbewijs-regels op het behalen van de verschillende soorten rijbewijzen en waar moet je verder op letten?

Rijbewijs-regels 2013

Aanleiding wijziging Rijbewijs-regels

In 2006 zijn door alle Europese lidstaten nieuwe regels aangaande het verkeer aangenomen en die regels zijn inmiddels compleet toegepast. Reden hiervan is dat voorheen ieder land verschillende normen hanteerde voor het verkrijgen van een bepaald rijbewijs. Om ervoor te zorgen dat voor iedereen binnen de Europese Unie de regels hetzelfde zijn, is het niveau opgetrokken tot een vergelijkbaar niveau. Dat houdt ook voor Nederland in dat de uitgangspunten voor het behalen van een rijbewijs veranderen. Op welke wijze veranderen de regels om de verschillende rijbewijzen te kunnen behalen?

Scooterrijbewijs AM

Voor dit rijbewijs verandert er niet veel. Belangrijkste verandering is dat er een uitzondering komt op de maximale snelheid. Scooters of bromfietsen mogen niet harder dan 45 km per uur gaan, echter dit verandert voor de snorfiets. De kwetsbaarheid van de gewone fietser is dermate groot dat de snelheidseis voor de snorfiets wordt verlaagd tot 25 km per uur.

Motorrijbewijs A wordt opgesplitst

Voor 2013 is het onderverdeeld in een motorrijbewijs voor lichte en zware motoren. Dit wordt gewijzigd zodoende dat men eerst een motorrijbewijs A1 kan halen voor relatief lichte motoren. Daarmee moet men 2 jaar ervaring opdoen, voordat het A2 rijbewijs voor licht zware motoren kan worden behaald. Daarnaast geldt het A3 rijbewijs voor zware motoren. Het volgende onderscheid wordt daarbij aangegeven:
  • A1 is geldig voor motoren tot 11 kW of 125 CC. Voor driewielers geldt dit tot 15 kW. Het kan worden behaald vanaf 18 jaar en ouder;
  • A2 geldt voor motoren tot maximaal 35 kW en kan worden behaald vanaf 20 jaar en ouder. Men moet dus reeds het A1 rijbewijs reeds 2 jaar op zak hebben, voordat men dit rijbewijs kan halen;
  • A3 is voor de zwaarste voertuigen en kan 2 jaar na het behalen van het A2 rijbewijs worden verkregen. Is men 24 jaar dan kan men dit rijbewijs in één keer behalen.

Autorijbewijs B

In principe blijft het rijbewijs B hetzelfde behoudens het trekken van een aanhanger. Tot een combinatie gewicht van maximaal 3500 kg blijft alles hetzelfde. Wil men echter en combinatie besturen tot 4250 kg dan heeft men een code 96 verklaring nodig. Dit houdt in dat men een vergelijkbaar BE examen moet afleggen, echter met een minder zware combinatie. Dit is het B+ code 96 rijbewijs. Wil men daarnaast nog andere zwaardere combinaties besturen tot 7000 kg dan is het oude BE rijbewijs noodzakelijk.

Chauffeursrijbewijzen C en D

Indien je als chauffeur op de weg bent met een groot voertuig dan dien je daartoe een speciaal rijbewijs te hebben. Dit betreft het C rijbewijs voor vrachtwagen en D rijbewijs voor bussen. Tot dusver zijn die 10 jaar geldig echter dit veranderd naar 5 jaar, omdat het een gevaarlijk en groot voertuig betreft. Let wel dat het C1 rijbewijs voor niet beroepsmatige bestuurders (vanaf 18 jaar) wordt beperkt tot 7500 kg, waarnaast C voor beroepsmatige chauffeurs kan worden behaald vanaf 21 jaar. Voor professionele buschauffeurs is dat 24 jaar behalve als men op 21 jaar voldoende vakbekwaamheid heeft. Ook het rijbewijs voor het besturen voor een combinatie is aangepast tot een verlenging iedere 5 jaar. Daarbij geldt:
  • C1E: tot combinaties van 12.000 kg en kan worden behaald vanaf 18 jaar inclusief medische keuring;
  • CE: vanaf 21 jaar vanaf 750 kg inclusief medische keuring;
  • D1E: vanaf 21 jaar vanaf 750 kg inclusief medische keuring;
  • DE: vanaf 24 jaar vanaf 750 kg inclusief medische keuring.

Wil je vanaf 2013 een rijbewijs halen dan dien je aan voorgaande eisen te voldoen alvorens je het kunt behalen. Laat je aanvullend informeren door de rijschoolhouder aangaande de wijzigingen en wat voor kostenplaatje daaraan is verbonden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rijden met auto, aanhanger of caravan in Nederland en EURijden met auto, aanhanger of caravan in Nederland en EURegels rijden met auto, plus aanhanger of caravan vanaf 19 januari 2013. Vanaf deze datum ging de EU-rijbewijsrichtlijn…
Wijziging en regels voor het rijbewijs in de Europese UnieWijziging en regels voor het rijbewijs in de Europese UnieEr gelden nieuwe Europese richtlijnen voor de diverse rijbewijzen binnen de Europese unie. Met ingang van 19 januari 201…
Veelgestelde vragen over het rijbewijsVoor het rijbewijs gelden steeds meer regels. Soms lezen we hier wat over in het nieuws maar soms ontgaat het ons ook al…
Het rijbewijs - Eisen en leeftijd voor alle rijbewijzenHet rijbewijs - Eisen en leeftijd voor alle rijbewijzenWat zijn de eisen voor het behalen van een rijbewijs, van het rijbewijs AM tot en met het rijbewijs DE. Voor het besture…
Bronnen en referenties
  • www.rijbewijs.nl

Reageer op het artikel "Wijziging van de rijbewijs-regels per 2013"

Reactie

V. D. Walle, 05-11-2012 16:16 #1
Geldt voor mensen boven de 75 jaar met een rijbewijs BE bij verlenging een termijnbeperking? Reactie infoteur, 06-11-2012
De medische keuring wordt voor iedereen verhoogd van 70 naar 75 jaar. Per situatie per rijbewijs type wordt dan gecheckt of aan de voorwaarden wordt voldaan om op een vertrouwde manier aan het verkeer deel te kunnen nemen.
http://www.rijbewijs.nl/nl/archief/index.asp?id=nieuws_20120831.html

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 06-11-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Special: Rijbewijsregels
Reacties: 1
Schrijf mee!