InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Met de trein naar Berlijn

Met de trein naar Berlijn

Met de trein naar Berlijn Wanneer je naar Berlijn gaat voor een stedentrip of met een andere reden dan heb je de keuze uit diverse vervoersmiddelen. Je kunt met het vliegtuig of met de auto gaan maar de trein doet het bij veel Nederlanders in het geval van deze bestemming toch goed. Het kan goedkoop, is comfortabel, je hebt niet de rompslomp van een vliegveld en er gaan meerdere treinen per dag.

Met de trein naar Berlijn is snel!

NS Hispeed heeft een zeer uitgebreid netwerk in Duitsland met maarliefst 175 bestemmingen. Naast Berlijn zijn ook Keulen, Frankfurt, Hamburg, Bremen, München en Oberhausen populair. Je vraagt je natuurlijk af waarom je voor een reis naar Duitsland de trein als vervoersmiddel moet kiezen. Maar de trein heeft vele voordelen ten opzicht van vervoersmiddelen als de bus, het vliegtuig of de eigen auto. Zo kun je zeer comfortabel reizen met NS Hispeed, en vaak in een nog korter tijdsbestek dan je zou denken. De tijden zijn voor de diverse vertrekstations als volgt:

  • Amsterdam - Berlijn: 6:23 uur*
  • Amersfoort - Berlijn: 5:43 uur
  • Apeldoorn - Berlijn: 5:14 uur
  • Hilversum - Berlijn: 5:59 uur
  • Deventer - Berlijn: 4:37 uur
  • Hengelo - Berlijn: 4:22 uur
  • Schiphol - Berlijn: 6:31 uur

* Je vertrekt dan vanaf Station Amsterdam Zuid/WTC

Dit zijn de stations waar vandaan een rechtstreekse verbinding bestaat met Berlijn. Wil je bijvoorbeeld vertrekken vanaf Utrecht of Rotterdam, tel dan de tijd erbij op die het kost om met een gewone NS trein een van de bovengenoemde stations te bereiken om daar over te stappen op een internationale trein.

Uiteraard is een reis met het vliegtuig sneller, maar wanneer je de tijd erbij optelt die je nodig hebt om door de douane te gaan en aan de gate te wachten dan kom je al snel aan de bovengenoemde tijden. Woon je in het oosten van Nederland dan bent je op die manier zelfs veel langer onderweg. Bovendien is het meenemen van bagage in de trein veel gemakkelijker. In Berlijn kom je aan op het gloednieuwe station Berlin Hauptbahnhof, het 'Centraal Station' van Berlijn, waar vandaan je met de bus of met de metro bovendien snel in het centrum van de stad bent.

De trein naar Berlijn gaat bovendien 18 keer per dag! Je kunt dus altijd wel een schema vinden dat goed aansluit bij jouw wensen! In de meeste gevallen is overstappen niet nodig.

NS Hispeed is goedkoop

Reis je met de trein vanuit Nederland dan reis je met NS Hispeed, de aanbieder van internationale treinreizen. Er is geen hapklare prisj te noemen omdat dit van een aantal factoren afhankelijk is. Wil je een zo goedkoop mogelijk ticket kopen, hou dan rekening met de volgende factoren:
  • Hoe lang vantevoren boek je je reis? Het kan maximaal drie maanden voor vertrek.
  • In welke periode reis je? In de maanden dat er meer vraag is zijn de kaartje ook duurder.
  • Kies je voor de optie om je ticket om te boeken naar een andere datum? Hiervoor moet je extra betalen.
  • Kies je voor de optie om je ticket te kunnen annuleren? Ook hier zijn extra kosten aan verbonden.
  • Vanaf welk station reis je?
  • Maak je voor het Nederlandse gedeelte van de reis gebruik van een voordeelurenabonnement, OV Jaarkaart of een ander soort korting?
  • Reis je eerste klas of tweede klas?
  • Neem je een fiets mee? Dit kan maar daar moet je wel een toeslag voor betalen.

De kaartjes zijn voor wie het meest gunstige pakket kiest in 2012 te koop vanaf 49 euro. Een ticket voor de eerste klasse is al verkrijgbaar vanaf 89 euro. Je hebt op die manier extra beenruimte, een extra brede stoel, een eigen leeslampje voor wie 's avonds reist en er is catering aan de zitplaats. Dat zijn toch prijzen waar luchtvaartmaatschappijen met inbegrip van belasting en toeslagen niet aan kunnen tippen.

Er bestaan categorieën met de namen SuperDiscount, Discount en Normaal Tarief, let hier dus goed op wanneer je je tickets online koopt. Deze worden aangegeven met verschillende kleuren.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop met de trein naar DuitslandGoedkoop met de trein naar DuitslandMet de trein een stedentrip maken naar Keulen of een weekendje Berlijn? Met de trein naar Duitsland hoeft helemaal niet…
Weekendje weg met de trein (buitenland)Weekendje weg met de trein (buitenland)Wat is er leuker dan een weekendje weg gaan, naar een stad in het buitenland. Met eigen vervoer kan, maar makkelijker en…
Goedkoop per trein naar Praag: online tickets kopen (2016)Goedkoop per trein naar Praag: online tickets kopen (2016)Praag is een populaire reisbestemming voor liefhebbers van culturele stedentrips. Voor wie goedkoop naar Praag wil reize…
Per trein naar Warschau: online goedkoop kaartje kopen, 2017Per trein naar Warschau: online goedkoop kaartje kopen, 2017Sinds eind 2014 rijdt er geen trein meer vanuit Amsterdam naar Warschau (Warszawa). De Poolse hoofdstad is evenwel nog s…
Goedkoop naar Berlijn per trein: online kaartje kopen (2017)Goedkoop naar Berlijn per trein: online kaartje kopen (2017)Berlijn is een populaire reisbestemming voor Nederlandse jongeren. Zeker voor jongeren is het echter van belang dat de r…
Bronnen en referenties
  • NS Hispeed

Reageer op het artikel "Met de trein naar Berlijn"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 19-08-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!