InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > De Mir: Russisch opleidingsschip, symbool voor vrede

De Mir: Russisch opleidingsschip, symbool voor vrede

De Mir: Russisch opleidingsschip, symbool voor vrede Een witte romp met een blauwe streep en gouden letters, dat is de Mir. Mir betekent in het Russisch vrede. Dit Russische opleidingsschip maakt deel uit van een reeks van zes schepen die op de Lenin scheepswerf van Gdansk werden gebouwd. De Mir is een vrij recent schip. Het dateert uit 1987. Het is het op één na grootste zeilschip en sleepte al verschillende prijzen in de wacht tijdens verschillende races. De bemanning is erg gedisciplineerd en loopt perfect in de pas op parades.

Bouw van het schip

De Mir is een redelijk recent schip. In tegenstelling tot andere Tall Ships die dateren uit de periode van WOI, werd de Mir gebouwd in 1987. De Mir is het derde schip in een reeks van zes zusterschepen in de M108-klasse, ook MIR-klasse genoemd. Het eerste schip dat gebouwd werd in deze reeks is de Dar Mlodziezy, een Pools schip. De andere zusterschepen zijn de Khersones en de Druzhba uit Oekraïne en de Russische Nadezhda en Pallada.De Mir werd gebouwd op de Lenin scheepswerf, in Gdansk in Polen. De architect is Zygmunt Choren. Het schip werd van in het begin gebouwd als opleidingsschip.

Geschiedenis van het schip

Recent schip

Het schip werd gebouwd in 1987 en op 1 december 1987 werd de Russische vlag gehesen. Het schip werd "Mir" gedoopt, wat in het Russisch "vrede" betekent.

Winnaar van verschillende internationale races

Sinds 1988 neemt het schip deel aan de internationale races voor opleidingsschepen. De Mir is ook het enigste A-class schip dat al verschillende races heeft gewonnen. De Mir staat bekend als de snelste windjammer en als het snelste schip in de Tall Ships Races. Het zeilen gebeurt nog op de traditionele manier. Het schip heeft al verschillende malen een race gewonnen. In de Grand Regatta Colombus - 92 was de Mir de absolute winnaar. Deze race werd ingericht precies vijfhonderd jaar na de ontdekking van Amerika door Christoffel Colombus. Een van de belangrijkste prijzen werd aan de bemanning overhandigd door Koning Juan Carlos I in hoogst eigen persoon. Het schip neemt ook geregeld deel aan de Tall Ships Races en ook daar komt het geregeld als winnaar uit de bus.

Bemanning en trainees

Het schip heeft een maximale capaciteit van 199 mensen aan boord. De bemanning bestaat uit een vaste crew, uit officieren en uit leerlingen. Deze kunnen zowel Russisch als van andere nationaliteiten zijn. De meeste leerlingen zijn tussen 18 en 25 jaar. Zij worden trainees genoemd. Kinderen onder 15 jaar zijn toegelaten, mits begeleid door een volwassenen. Ook oudere mensen worden toegelaten. Meevaren met de Mir kan echter niet gratis, er moet een bepaald bedrag neergeteld worden om mee te mogen. Dit bedrag hangt af van de periode en van de streek waarin het schip zich bevindt. Op die manier tracht het schip een deel van zijn kosten te dekken, want zo'n groot schip onderhouden vergt natuurlijk heel veel geld.

Uitrusting en inrichting

Het schip is modern uitgerust. Er is warm water aan boord en het is uitgerust met een volledige ziekenzaal, met chirurg aan boord. Er wordt traditioneel gezeild: er zijn geen lieren en winches. Naast zeiltrainingen wordt het schip ook ingezet voor opleidingen in maritieme wetenschappen en oceanografie.

Karakteristieken van de Mir

  • Bouwjaar: 1987
  • Scheepswerf: Lenin in Gdansk, Polen
  • Architect: Zygmunt Chorden
  • Soort schip: driemastvolschip, opleidingsschip
  • Derde schip uit een reeks van zes schepen van de M108-klasse, ook Mir-klasse genoemd
  • Naam: Mir, wat "vrede" in het Russisch betekent
  • Vlag: Russiche vlag, op het schip gehesen op 1 december 1987
  • Thuishaven: Sint-Petersburg
  • Materiaal: romp gebouwd uit staal
  • Lengte: 109,6 meter overall; 94,6 meter. De Mir is het op één na langste varende zeilschip, na de Sedov, die 117,5 meter overall meet, en dus zo'n 8 meter langer is.
  • Breedte: 14 meter
  • Diepgang: 6,40 meter
  • Maximaal zeiloppervlak: 2771 m²
  • Maximale masthoogte: 50,10 meter
  • Maximale bezetting aan boord: 199 man

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Arend Vermazeren / Flickr
  • www.tall-shipmir.com
  • Wikipedia
  • Perlsealing.web-log.nl
  • https://www.sail.nl/schepen-sail-2015/deelnemendetallships/mir?lpg=3416

Reageer op het artikel "De Mir: Russisch opleidingsschip, symbool voor vrede"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 21-03-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Tall Ships
Schrijf mee!