De Pelni-boot, vervoer in de Indonesische archipel

Nadat de Nederlanders zich hebben terug getrokken uit Nederlands-Indië en het eilandenrijk in eerste instantie de verenigde staten van Indonesië is gaan heten, is er geen één weg meer aangelegd. Ook is er geen kilometer spoorrails bij gekomen. Daarom zijn het vliegtuig en de boot een belangrijke vervoersmiddelen in Indonesië. Pelni is een afkorting van Pelayaran Nasional Indonesia. Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.

Inhoudsopgave


Wat is de Pelniboot?

De Pelni is een maatschappij die veerdiensten onderhoud tussen verschillende steden in Indonesië. Aangezien Indonesië een eilandenarchipel is, is een bootverbinding tussen havens zeer efficiënt.

Dek-ticket

Op de Pelniboten zijn verschillende klassen aanwezig. De meest luxe klasse is de A1-klasse. Hier deel je met één persoon een hut en word je driemaal per dag uitgenodigd om een maaltijd te nuttigen in het restaurant. Voor westerse begrippen is het niet echt duur want een reis van 20 uur kost inclusief maaltijden slechts rond de 50 euro. Dit is echter voor een Indonesiër al snel een half maandloon. Lokale mensen nemen een dek-ticket. Men spreidt een kleedje uit op het dek, in het trappenhuis of ergens in de gang en gaat daar liggen of zitten. Mensen verkopen spullen zoals water, broodjes, nasi, en in Papua ook pinang(betelnoot). In tegenstelling tot in Nederland hoeft een verkoper geen dure vergunningen te hebben om handelswaar aan de man te brengen.

Winkels

Aan boord van de Pelni zijn allerlei winkeltjes, toko's, waar je koffie, frisdrank, koekjes of eten kunt kopen. Zorg er wel voor dat je met kleingeld betaalt want ze zullen een buitenlander proberen op te lichten door net te doen alsof ze geen wisselgeld hebben. In plaats van wisselgeld schrijven verkopers een briefje waarop staat hoeveel geld je tegoed hebt in de hoop dat je nog iets bij hen koopt. Als je erop staat, dan blijken ze ineens toch genoeg wisselgeld te hebben en bieden ze hun excuus aan.

Kaartjes

De Pelni-boot kun je nemen vanuit Jakarta naar Makassar en verder naar Papua of naar de andere kant richting Atjeh. Houd er rekening mee dat de ticket-controle er anders aan toe gaat dan in Nederland. Iedereen mag op de boot, ook mensen zonder kaartje. Deze moeten dan op de boot een kaartje kopen. Om iedereen te controleren doen ze op een gegeven moment voor een half uur alle deuren op slot, zodat mensen niet voor de kaartcontroleurs kunnen vluchten. Vanuit het oogpunt van veiligheid zal niet iedere reiziger dit een aanbevelenswaardige methode vinden.

Reddingssloep

Op een Pelni-boot zijn uiteraard allerlei plekken waar je niet mag komen omdat er bijvoorbeeld reddingssloepen zijn. Toen ik er was waren er vele mensen die op de reddingsboten zaten, liggen en sliepen. De bemanning zegt daar niets van. Een keer liep dat verkeerd af want iemand bleef haken aan een veiligheidsriem waardoor een reddingsboot zichzelf opblies en het water in viel. De boot moest rechtsomkeert maken om de reddingsboot weer aan boord te takelen. Hierdoor nam de reis een uur extra in beslag. Gelukkig had de reddingssloep lichten die automatisch aangaan want het was al donker.

Kakkerlakken

Pelni-boten zijn niet geschikt voor alle toeristen. De meeste boten zijn ronduit smerig. Zelfs in de 1e klas hutten lopen kakkerlakken rond. Er zijn vaak wel doorgezaagde olievaten die als prullebak dienen maar niet iedereen gebruikt deze. Het vuilnis wat op de boot in vuilniszakken wordt gestopt wordt even later weer overboord gegooid op volle zee. Indonesië is niet een land waar er op dezelfde manier wordt omgegaan met het milieu als in Nederland. Los daarvan gooien bemanningsleden van zeeschepen wereldwijd afval overboord.

Lees verder

© 2010 - 2024 Tom008, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Boot kopen: Waarop letten bij het kopen van een boot?Wie wil er geen boot kopen in Nederland? Dit land heeft zoveel plassen en rivieren, die er gewoon om vragen om bevaren t…
Maersk Mc-Kinney Møller – grootste containerschip ter wereldMaersk Mc-Kinney Møller – grootste containerschip ter wereldHet containerschip Maersk Mc-Kinney Møller, van Maersk Line, is ten tijde van zijn tewaterlating - juli 2013 - het groot…
De boten van de Vikingen: van soorten tot bouwDe boten van de Vikingen: van soorten tot bouwVikingen werden als het ware met boten grootgebracht. De schepen hadden niet enkel een belangrijke rol bij de handel maa…
Het loodswezen: dienstverlening op zeeHet loodswezen: dienstverlening op zeeEen loods is een specialist die heel erg goed bekend is met een (gedeelte van) een vaarwater. De loods heeft een adviser…

Een zeilboot of zeiljacht kopen, waar moet u op letten?Een zeilboot of zeiljacht kopen, waar moet u op letten?Een zeilboot of zeiljacht geeft u vrijheid op het water. Zeilboten worden tegenwoordig gemaakt van allerlei materialen,…
Binnenscheepvaart en het economische belangBinnenscheepvaart en het economische belangDe binnenscheepvaart is een belangrijke schakel in de Europese logistiek. Binnenschippers vervoeren vooral goederen over…
Bronnen en referenties
  • http://www.pelni.co.id/home.asp
Reactie

Karel Kapteijn, 26-12-2013
Leuk artikel.
Ik zoek het vaarschema voor 2014.
Kan iemand mij daaraan helpen?
Bij voorbaat dank.

Karel Reactie infoteur, 26-12-2013
Op inderstaande site kun je zelf een vertrek- en aankomsthaven invullen en de tijden checken, Zo kun jke in ieder geval ontdekken wat de verschillende routes zijn. Indonesië kennende kloppen de tijden niet. De Pelni boot komt aan en vertrekt 3 uur later., Komt de boot aan om 2 uur ´s nachts, vertrekt hij om 5 uur. Bij een plaatselijk Pelni kantoor hebben ze up-to-date tijden maar ook die kunnen een aantal uur verschillen met de daadwerkelijke aankomsttijden. De reden dat de tijden verschillen is dat men geen rekening houdt met zeestroming of er is iets gebeurd aan boord wat aandacht van de crew vereist.

http://www.pelni.co.id/scheduleresult.php

Tom008 (1.183 artikelen)
Laatste update: 06-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.