InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > Regels afmeren in Amsterdam

Regels afmeren in Amsterdam

Regels afmeren in Amsterdam Regels zijn er om je aan te houden en het voor iedere plezierig temaken, zo ook de regels voor het afmeren in Amsterdam en omstreken. Sommige regels koment van het Binnenvaartpolitiereglement waar alle vaar- en afmeerregels opgenomen, sommige regels zijn specifiek alleen voor Amsterdam.

Afmeren in Amsterdam

Amsterdam is een echte waterstad met oa al zijn grachten. De grachten worden dan ook door velen gebruikt voor de pleziervaart. Om alle vaartuigen te water een plezierig vaart te vezekeren zijn er in Amsterdan speciale afmeer en vaar regels van kracht welke zijn uitgegeven door de gemeeente van Asmterdam. Indien iedereen zich hieraan houdt voorkomt u schade aan uw bood, schade aan kades en overs en tevens zal de overlast afnemen.

Regels op een rij

In het Binnenvaartpolitiereglement zijn alle vaar- en afmeerregels opgenomen. Dit zijn algemene regels waar u overal in Nederland aan dient te houden, maar in Amsterdam gelden enkele extraregels waar u zich aan moet houden als u uw pleziervaartuig afmeert.

Verboden af te meren

U mag in Amsterdam overal met uw pleziervaartuig afmeren behalve daar waar een afmeerverbod geldt en op plaatsen waar dit volgens het Binnenvaartpolitiereglement niet is toegestaan. Ook voor een drenkelingentrap of aan drenkelingentouw mag u niet afmeren.

Vastmaken van de boot

Het is niet toegestaan uw vaartuig af te meren aan eigendommen van de gemeente, zoals parkeerhekjes, lantaarnpalen,
bomen, en brugleuningen. Als het stadsdeel afmeervoorzieningen heeft aangebracht, zoals haalkommen, bolders of
ringen, dan moet u hiervan gebruik maken. Als deze voorzieningen er nog niet zijn, dan mag u uw pleziervaartuig alléén
vastmaken aan een parkeerhekje.

Geen objecten aan de kademuur

Bevestig zelf NOOIT iets in of aan de kademuur of in de grond van de gemeente. U mag dus geen trappetjes, planken, steigers of balken in of aan de kade en oever aanbrengen. U mag ook geen kettingen, afmeertouwen, reserverings- en naambordjes, of andere objecten aan de kademuur hangen.

Voorkom schade

Gebruik altijd stootwillen of fenders tussen de kademuur en de boot. Maak deze vast aan uw boot en NIET aan de kademuur
of aan andere gemeente-eigendommen. Ook niet wanneer u gaat varen. Neem uw stootwillen en dergelijke altijd met u mee en laat ze niet achter aan kademuur of op de wal.
© 2006 - 2017 Tweet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Scouting heeft eigen landgoedScouting heeft eigen landgoedScouting Nederland heeft een vast terrein waarop alle scoutinggroepen hun kampen kunnen houden. Dit terrein hebben ze ge…
EK voetbal 2012: voetbal op groot schermJarenlang hebben wij met zn allen kunnen genieten van voetbal op het grote scherm. Veel dorpen en bijna alle grote sted…
Amsterdam niet alleen onze hoofdstadAmsterdam is niet alleen de naam van onze hoofdstad, maar ook een eiland dat in de zuidelijke Indische Oceaan ligt. Het…
Je auto op Koningsdag in Amsterdam parkeren?Je auto op Koningsdag in Amsterdam parkeren?Waar kan je auto parkeren op Koningsdag? Openbare parkeerplaatsen zijn gratis op Koningsdag, maar hoe vind je een plekje…
ANNE Theater Amsterdam: adres, route, parkeren en prijzenANNE Theater Amsterdam: adres, route, parkeren en prijzenVanaf mei 2014 is in het splinternieuwe Theater Amsterdam de voorstelling ANNE te zien. Deze voorstelling is gebaseerd o…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Regels afmeren in Amsterdam"

Infoteur: Tweet
Gepubliceerd: 08-11-2006
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Schrijf mee!