InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > SeaFrance: overtochten naar Engeland

SeaFrance: overtochten naar Engeland

SeaFrance: overtochten naar Engeland Met SeaFrance kan men snel van het Europese vaste land naar Groot-Brittannië binnen anderhalf uur. De vaarmaatschappij is de enige Franse maatschappij die tussen Calais (Frankrijk) en Dover (Groot-Brittannië) opereert. Het Franse vaarbedrijf biedt naast vrachtvervoer ook passagiersvervoer aan. In 2006 vervoerde SeaFrance ruim drie en een half miljoen passagiers en ruim 1,3 miljoen voertuigen (vrachtwagens inbegrepen).

Geschiedenis

Sinds 1996 biedt SeaFrance haar diensten op de wateren tussen Calais en Dover aan. SeaFrance SA is een naamloze vennootschap die via de Scoiété Nouvelle d’Armement Transmarche, eigendom is van de Société Nationale des Chemins de fer Français (het Franse nationale spoorwegbedrijf). In eerste instantie werd de route tot 1995 bevaren door Stena Sealink Line. Deze laatste was een samenwerkingsverband tussen het Franse nationale spoorwegbedrijf SNCF en Sealink. SeaFrance heeft vijf vloten in eigendom:
  • de Cezanne: dit is een vloot uit 1980 met een renovatie/verbouwing in 1990. Hiermee is de Cezanne een overgekochte vloot van Sealink en andere vaarmaatschappijen, waaronder DFDS Seaways. Door de verbouwing in 1990 kan de Cezanne rond 1800 passagiers en 480 auto’s vervoeren. Het heeft een snelheid van 20 knots.
  • de Rodin: de Rodin heeft 2001 als bouwjaar en is sneller dan de overige vloten. Het heeft een autocapaciteit van rond de 700. Het kan 1900 passagiers vervoeren.
  • de Berlioz: deze vloot is een zusterschip van de Rodin. Beide zijn even snel. De Berlioz heeft een lengte van 186 meter en een hoogte van 43 meter. De snelheid is gesteld op 23 knots. Het aantal auto’s en passagiers dat de Berlioz kan vervoeren is gelijk aan die van de Rodin.
  • de Molière: de Molère is gebouwd in 2002 en heeft een capaciteit voor ruim 700 passagiers en 650 auto’s. De vloot heeft een lengte van 203 meter
  • de Renoir: deze vloot wordt gebruikt als een back-up indien een van de andere vloten een onderhoud dient te ondergaan. Het heeft een lengte van 133 meter, een breedte van 23 meter en een hoogte van 28 meter. Daarnaast heeft de Renoir 10 dekken en een service speed van 18 knots. Het is gebouwd in 1981 en kan 1650 passagiers en 280 wagens vervoeren.
  • de Nord Pas-de-Calais: deze dient als vrachtvervoer en kan 85 vrachtwagens en 100 passagiers overbrengen.

Vaarroute

SeaFrance opereert tussen Calais en Dover. De meeste dichtbije punt tussen Frankrijk en Engeland, namelijk rond de 50 kilometer. Op de website van SeaFrance kan men onder het kopje reserveren, onze uurregeling bij passagiers zien op welke tijdstippen welke vloten varen. Dagelijks vertrekken 15 schepen de havens van Calais, dan wel van Dover (in totaal maakt het dus 30 vaartijden). Aan boord kunt u genieten van het uitzicht door binnen of buiten te zitten. De kinderen kunnen naar de voor hen gemaakte ruimtes. Heeft men honger dan kan men nuttigen uit de vijftal restaurants (en bar). Daarnaast is het mogelijk om te winkelen in de SeaFrance boetiek. U dient minstens 45 minuten voor vertrek aanwezig te zijn in verband met douane en aanmelden. Neemt u huisdieren mee of gaat u in groepsverband, dan is het aan te raden wat eerder aanwezig te zijn in verband met de langere controletijd.

Prijs

De prijs wordt vastgesteld aan de hand van de leeftijd van de passagiers, het aantal passagiers, de wijze van reizen van de passagiers en de eventuele huisdieren. Babies tot 3 jaar worden gratis vervoerd. Om een indicatie te hebben van de prijs is er gekozen voor een enkele reis van Calais naar Dover.

HoeWiePrijs €Datum
te voet 1 volwassene17,002 mei 2012, 13 uur
2 volwassenen34,002 mei, 13 uur
2 volwassenen en 1 kind47,002 mei, 14 uur
met de auto 1 volwassene50,709 mei, 9 uur
2 volwassenen50,709 mei, 9 uur
2 volwassenen en 1 kind50,709 mei 9 uur

Lees verder

© 2009 - 2017 Servanda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zeslandentoernooi Rugby 2008Tussen 2 februari en 15 maart zal het Zeslandentoernooi Rugby Union 2008 worden gehouden. Titelverdediger is Frankrijk.…
Rugby - Zeslandentoernooi 2012 schema en uitslagenHet zeslandentoernooi (sinds 2000) is het sterkste en belangrijkste rugby toernooi na het WK rugby. De deelenemende land…
Norfolkline: Duinkerken - Dover (met de auto naar Engeland)Door de belasting is vliegen duurder geworden dan voorheen. Een uitstekend alternatief op vliegen is de auto. De auto bi…
Kerstmis in EngelandKerstmis in EngelandVoor je het weet is het alweer Kerst- en Nieuwjaarstijd. Wil je in de maand december al een voorproefje van de Kerstsfee…
Halloween vakantie in EngelandHalloween vakantie in EngelandIn Engeland wordt Halloween op een heel bijzondere manier gevierd. In de dagen en weken voor 31 oktober zijn de spoken e…
Bronnen en referenties
  • Website SeaFrance

Reageer op het artikel "SeaFrance: overtochten naar Engeland"

Infoteur: Servanda
Laatste update: 03-12-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Engeland Reizen
Schrijf mee!