InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > Norfolkline: Duinkerken - Dover (met de auto naar Engeland)

Norfolkline: Duinkerken - Dover (met de auto naar Engeland)

Door de belasting is vliegen duurder geworden dan voorheen. Een uitstekend alternatief op vliegen is de auto. De auto biedt niet alleen genoeg ruimte voor de eigen spullen, maar het voorkomt ook het gedoe wat men heeft op het vliegveld. Met de auto kan men gerust water en parfum meenemen en hoeft men niet voor bagage te betalen. De Norfolkline is dé goedkope alternatief: een rederij die de overtocht levert tussen Duinkerken en Dover.

Geschiedenis

De Norfolkline is onderdeel van de Deense A.P. Moller-Maersk Group. Het bedrijf Norfolkline stamt van het jaar 1961. Pas acht jaar later deed Norfolkline mee in overtochten. In 2000 opende de rederij een nieuwe vaarroute: Dover (UK) naar Dunkerque (Frankrijk). Norfolkline biedt niet alleen overtochten, maar ook logistieke bemiddeling (vracht vervoeren). De vaarroutes van de vracht veerdiensten zijn het volgende:
  • Vlaardingen (België) – Killingholme (Engeland)
  • Vlaardingen (België) – Felixstowe (Engeland)
  • Esbjerg (Denemarken) – Immingham (Engeland)
  • Esbjerg (Denemarken) – Harwich (Engeland)
  • Rosyth (Schotland) – Zeebrugge (België) = NIEUW: begint in mei 2009
  • Dublin (Ierland) – Liverpool (Engeland)
  • Dublin (Ierland) – Heysham (Engeland)
  • Belfast (Noord – Ierland) – Heysham (Engeland)
  • Belfast (Noord-Ierland) – Liverpool (Engeland)
  • Dover (Engeland) – Dunkerque (Frankrijk)

Passagiers

Meer dan twee miljoen mensen hebben gebruikt gemaakt van Norfolkline in 2007. Dat is niet raar nu reizen met de Norflokline goedkoop is. Ver van tevoren boeken is handig, want dat is goedkoper. Het is mogelijk om een enkele reis te boeken. Het goede aan Norfolkline is het feit dan men voor de auto betaalt. In principe kunnen er vijf personen in de auto, u betaalt dus eigenlijk voor vijf personen of er nou vijf personen gaan of slechts twee. Men is minder dan 100 euro kwijt (tenzij u besluit om vandaag te boeken om morgen te vertrekken). Norfolkline kent geen belachelijke hoge bedragen al andere ferries: geen 400 euro of iets dergelijks. De Norfolkline kent de volgende vaarroutes voor reizigers:
  • Rosyth (Schotland) – Zeebrugge (België) = nieuw sinds mei 2009

Voor vakantiegangers uit Nederland die naar Londen willen, is de vaarroute Dunkerque, Duinkerken, naar Dover het handigst. Om het twee uur vertrekt een boot uit Duinkerken. Aan de andere kant van de Noord Zee vertrekt om het twee uur een boot vanuit Dover. De ferries vertrekken om het even uur: 12 uur, 14 uur, 16 uur, etc. De reis op het water duurt ongeveer twee uur: uitrijden meegerekend. Neemt men hier de boot van 12 uur, dan komt men in Dover Nederlandse tijd 14 uur aan (Engelse tijd 13 uur). In Engeland zal deze ferry klaar worden gestoomd voor de passagiers die vanuit Engeland naar het vaste Europa gaan: Engelse tijd 14 uur (Nederlandse tijd 15 uur). Men dient een uur van te voren aanwezig te zijn. Heeft u voor 14 uur geboekt, dan dient u rond 13 uur aanwezig te zijn. Men zal voorbij douanes rijden. Wordt u opgehouden door de douane en mist u de boot, dan is Norfolkline daar niet verantwoordelijk voor: Norfolkline heeft niets te maken met de douane. Men rijdt door drie landen: Nederland, België en Frankrijk. Een voordeel hiervan is dat men goedkoop kan tanken.

Van Nederland naar Duinkerken (Dunkerque)

Vanaf het Noorden van Nederland kan men reizen via Utrecht naar Breda. Na Breda volgt men het bord naar Antwerpen. Men rijdt de Kennedy-tunnel door. Na Antwerpen komt men het bord Gent en daarna het bord Brugge tegen. Onderweg kan men het bord Oostende al zien. Oostende is een kustplaats in de buurt van Duinkerken. Men passeert de boorden Jabbeke en Veurne. Ver van te voren is Duinkerken al aangeven, men rijdt op de A18/E40. Op een gegeven moment staat aangewezen car ferries/port rapide. Duinkerken ligt verder dan Oostende maar is dichterbij dan Calais. Men dient afslag 53 te nemen (niet afslag 24!). Zodra het bord Duinkerken (met daarop car ferries/port rapide) verdwijnt, dan is men al voorbij gereden. Aan de rechterzijde kan men in de verte de haven zien. De haven is afgelegen. Na de afslag rijdt men een aantal rotondes om en doorkruist een spoorweg. Men kan algauw rekenen op een reistijd van 4 uur: woont men bijvoorbeeld in Kampen en zijn er geen files op de weg (bijvoorbeeld bij Antwerpen) dan is de reistijd iets korter, rond de 3 uur en 45 minuten. Een leuke bijkomstigheid is het medicijnenfabriek Astra Zenica, onderweg naar Duinkerken komt men niet alleen dit grote medicijnenfabriek tegen maar ook het staalbedrijf Arcelor. De bestemming is iets na deze bedrijfen: de bedrijfen zijn te zien aan de linkerkant, terwijl u een paar minuten verder dient af te slaan aan de rechterkant (logisch).

In Duinkerken aangekomen, komt men langs de douane. Als eerste treft men de Franse douane: in een hokje kijkt de Fransman of –vrouw naar de paspoorten en geeft de passagier zijn ticket. Na de Franse douane volgt de Britse douane. Voorbij de douane komt men in een lange rij te staan, waarna men wacht tot de rijen gaan rijden: inladen. In de tussentijd kan men naar een kleine winkelcentrum die daar speciaal voor reizigers is gemaakt. Na de boottocht komt ment aan in Dover. In Dover rijdt men uit de boot en komt men in een rij te staan. De Britten houden steeksgewijs een auto aan: ze vragen naar de paspoorten en de doelen van de passagiers. Indien zij een bepaalde vermoeden hebben, kunnen zij vragen om de auto te parkeren zodat zij het kunnen inspecteren. Na deze drempel is men in Engeland.

Van Engeland naar Nederland

Terug naar Nederland, is gewoon dezelfde route rijden. Kijk goed naar de ticket: heeft u in Engeland pas teruggeboekt, dan heeft u in ponden betaald en betreft het de Engelse tijd. Vertrekt de ferry bijvoorbeeld om 14 uur en u verbleef in Luton, dan kunt u rekenen op een reistijd van 2 uur en 30 minuten: rekeninghoudende met eventuele files en de rij voor de tol. U vertrekt dan, Nederlandse tijd, 15 uur met de boot. Uit Luton dient u rond 10:30 te vertrekken. U komt dan rond 13 uur aan. De boot zal om 14 uur vertrekken. U komt in Frankrijk aan om 17 uur (Nederlandse tijd). Als men woont in Kampen, dan is men rond 21 uur thuis.

Tips

  • Gaat men naar het Noorden, bijvoorbeeld naar Luton dan moet men rekening houden met de tol. Bij Dartford crossing is een tolsysteem gebouwd. Een reguliere auto is 1 pond 50 kwijt. Rijdt men ’s avonds na tienen dan hoeft men geen tol te betalen. Het is ook mogelijk om te rijden, maar dan is men meer tijd kwijt.
  • Houd rekening met de verkeersregels van de Britten: zij rijden het tegenovergestelde van vast Europa. In Nederland rijdt men rechts en haalt men links in. In Groot-Brittanië rijdt men links en haalt men rechts in. De verkeerslichten kenmerken zich door rood-oranje-groen systeem. Staat het stoplicht op rood, dan wordt deze eerst oranje en dan groen. Staat het stoplicht op groen dan wordt het stoplicht eerst oranje dan rood (net als in Nederland).
  • De Engelsen houden er van om zich te onderscheiden van de rest van de wereld, houd er dan ook rekening mee dat de stopcontacten van de Britten drie gaten hebben en niet twee (zoals in Nederland). Daarnaast werken zij met miles en niet met kilometers. Als er op de weg 90 mile staan, dan betekent dat niet 90 kilometer maar (1.6 km x 90 mile) 144 kilometer.
  • Vergeet niet dat de klok in Engeland een uur achterloopt: Nederlandse tijd 17 uur, is Engelse tijd 16 uur.

Lees verder

© 2009 - 2017 Servanda, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ontdek National Trust met NorfolklineEngeland weet als geen ander hoe het zijn erfgoed moet beschermen. Niemand doet beter en vanuit het buitenland, ook vanu…
Naar Londen met het vliegtuig, de ferry of de trein?De Olympische spelen komen steeds dichterbij, voor degene die nog geen reis hebben geboekt naar Londen is het verstandig…
SeaFrance: overtochten naar EngelandSeaFrance: overtochten naar EngelandMet SeaFrance kan men snel van het Europese vaste land naar Groot-Brittannië binnen anderhalf uur. De vaarmaatschappij i…
Kerstmis in EngelandKerstmis in EngelandVoor je het weet is het alweer Kerst- en Nieuwjaarstijd. Wil je in de maand december al een voorproefje van de Kerstsfee…
Halloween vakantie in EngelandHalloween vakantie in EngelandIn Engeland wordt Halloween op een heel bijzondere manier gevierd. In de dagen en weken voor 31 oktober zijn de spoken e…
Bronnen en referenties
  • Website Norfolkline

Reageer op het artikel "Norfolkline: Duinkerken - Dover (met de auto naar Engeland)"

Reacties

Oosterbaan, 14-04-2012 17:00 #3
Als ik op 29 augustus as wil boeken vanuit duinkerken naar dover, maar ik weet nog niet exakt wanneer ik terug wil, moet ik dan toch een datum invullen.?

C. Bors, 22-02-2012 09:49 #2
Ik stel vast dat de kosten voor de ferry dit jaar met bijna 70% gestegen zijn t.o.v.2011. In juli 2011 29 euro en in juli 2012 49 euro.
Is dit correct?

Ferry France, 16-01-2009 01:33 #1
Goede informatie! Zal er over nadenken om met Norfolkline de zee in te gaan. ;)

Infoteur: Servanda
Laatste update: 25-07-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Engeland Reizen
Reacties: 3
Schrijf mee!