InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > Sail Den Helder 2017: daar zijn de Tall Ships weer!

Sail Den Helder 2017: daar zijn de Tall Ships weer!

Sail Den Helder 2017: daar zijn de Tall Ships weer! Wie gek is op Tall Ships en er van genoten heeft in Antwerpen in 2016, kan er weer naar gaan kijken in 2017, in Nederland ditmaal. Want dan komen de Tall Ships weer, in Den Helder. Van 22 tot 25 juni 2017 zal het daar weer over de koppen lopen zijn om naar de kathedralen van de zee te kijken. En ook hier mogen er trainees mee aan boord. Zo neemt de Noorse Statsraad Lehmkuhl jongeren tot 26 jaar mee voor de driedaagse tocht naar zijn thuishaven Bergen. Maar ook de Christian Radich en andere schepen nemen mensen mee. Tegen betaling natuurlijk! Voor wie genoten heeft van de Tall Ships Races in Antwerpen in 2016 is er groot nieuws. De Tall Ships komen terug in 2017! Naar Nederland ditmaal, meer bepaald in Den Helder. Je kan ze daar bewonderen van 22 tot 25 juni 2017 op de vijfde editie van Sail Den Helder. Naast de Tall ships zal er ook Varend Erfgoed uit Nederland aanwezig zijn. Op de kaaien zijn er eveneens tal van activiteiten. Je kan met sommige schepen meevaren en 's avonds is er vuurwerk. De Crew Parade met de zeer uiteenlopende bemanningen is zeker ook een niet te missen moment.

Sail Den Helder 2017

Programma: de hoogtepunten

donderdag 22 juni 2017:
  • aankomst Tall Ships en varend erfgoed vanaf 14 uur vanaf de Rede van Texel
  • officiële opening
  • publieksvaarten (ook 's avonds)

vrijdag 23 juni 2017:
  • crew parade door de binnenstad van Den Helder
  • publieksvaarten
  • vuurwerk om 23 uur

zaterdag 24 juni 2017:
  • publieksvaarten
  • vuurwerk om 23 uur

zondag 25 juni 2017:
  • vertrek schepen vanaf 12 uur
  • Parade of Sail vanaf 15 uur: uittocht van de schepen, eventueel met de zeilen open

De schepen bezoeken

Natuurlijk is het voor het publiek mogelijk om de schepen te bezoeken. Dit kan op vrijdag 23 juni en op zaterdag 24 juni, telkens vanaf 10 uur.

Evenementen

Ook op de kaaien is van alles te doen. Er zijn verschillende standjes waar je info kan krijgen over alles wat met de zeevaart te maken heeft. Sommige schepen hebben standjes met merchandising: postkaarten, T-shirts, riemen, truien, petten en ga zo maar door.

Wat zijn Tall Ships?

Tall Ships waren in de zestiende eeuw vrachtschepen. Met de komst van de stoomschepen werden zeilschepen niet meer gebruikt als vrachtschip. Ze werden dan maar omgebouwd tot opleidingsschepen. Het is pas vanaf toen dat de term Tall Ships wordt gebruikt, omdat met deze schepen toen de Tall Ships Races werden gehouden. Vele van deze schepen wisselden vaak van eigenaar en ook van nationaliteit. In de oorlog werden ze vaak als pand of als beloning ingezet. Tegenwoordig zijn het veelal opleidingsschepen die ook gebruikt worden als passagiersschepen, vooral tijdens de zomermaanden. Je hebt Tall Ships in verschillende klassen, gaande van A tot D al naargelang de grootte van het schip.

Statsraad LehmkuhlStatsraad Lehmkuhl
Cisne BrancoCisne Branco
MirMir

Welke schepen zullen er te zien zijn in Den Helder in 2017?

Voor Sail den Helder 2017 zijn er al heel wat schepen ingeschreven. Maar er zullen er nog zeker een aantal bijkomen.
Schepen die nu (januari 2017) reeds hun participatie hebben bevestigd, zijn:
  • De Statsraad Lehmkuhl (Noorwegen)
  • de Christian Radich (Noorwegen)
  • de Sorlandet (Noorwegen)
  • de Joanna Saturna (Finland)
  • de Aphrodite (Nederland)
  • de Eendracht (Nederland)
  • de Kamper Kogge (Nederland)
  • de Morgenster (Nederland - Den Helder)
  • de Pedro Donker (Nederland)
  • de RWS1 (Nederland)
  • de Zr. Ms. Urania (Nederland)
  • de Belle Poule (Frankrijk)
  • de Mutin (Frankrijk)
  • de Nao Victoria (Spanje)
  • de Juan Sebastian de Elcano (Spanje)
  • de Boa Esperanza (Portugal)
  • de Santa Maria Manuela (Portugal)
  • de Cisne Branco (Brazilië)
  • de La Grace (bezieling van de zeven zeeën)
  • de Mir (Rusland)
  • de Sedov (Rusland)
  • de Kruzenstern (Rusland)
  • de Pogoria (Polen)
  • de Royalist (Verenigd Koninkrijk)
  • de Rupel (België)
  • de BNS Zenobe Gramme (België)
  • de Shabab Oman II (Oman)
  • de Royal Helena (Bulgarije)

Varend Erfgoed Nederland

Nederland bezit de grootste collectie varend erfgoed van de wereld. In het Varend Erfgoed zitten verschillende types schepen: stoomsleepboten, motorsleepboten, hoogaarzen, kotters, tjalken, reddingboten, klippers, platbodems, zalmschouwen en ga zo maar door. Deze boten zijn goed onderhouden en vele van deze schepen zijn uniek. Sommige van deze schepen zullen eveneens te zien zijn op Sail den Helder 2017.

De Crew Parade

Tijdens de Crew Parade stapt de bemanning van alle aanwezige schepen door de binnenstad. Sommige bemanningen zijn verkleed, andere maken muziek, nog andere dansen en maken plezier. Er zijn ook bemanningen die paraderen in perfecte uniformen.

Trainees mogen meevaren

De opleidingsschepen nemen dikwijls trainees mee. Trainees zijn jongeren tussen 15 en 26 jaar. zij mogen meevaren met een Tall Ship. Aan boord wordt hen het zeemanschap aangeleerd, moeten ze wachten van telkens vier uur lopen, hijsen ze de zeilen, staan ze aan het roer, klimmen ze in de masten, helpen ze mee in de keuken en vooral maken ze nieuwe vrienden.

Mee met de Statsraad Lehmkuhl

Wie een grote zeereis niet aandurft, kan hier komen proeven van een driedaagse zeiltocht aan boord van de Statsraad Lehmkuhl. De Statsraad vertrekt na Sail Den Helder op 25 juni uit Nederland en neemt de trainees mee naar hun thuishaven Bergen in Noorwegen. Van daaruit kunnen de trainees terug naar huis met een vliegtuig. Wie wil kan eerst nog een treinreis maken door Noorwegen van Bergen naar Oslo om dan van daar op het vliegtuig te stappen.

Young Dutch Crew

Aan boord van de Morgenster, de Gallant of de Christian Radich kan je vanuit Den Helder als trainee mee naar Zweden. Je vertrekt op 25 juni uit Den Helder en komt op 30 juni in het Zweedse Halmstad aan. Daar kan je deelnemen aan de Crew Parade en aan de Crew Party. Daarna gaat het terug naar huis met de bus. Ook tijdens deze reis zullen de trainees tussen 15 en 26 jaar de handen uit de mouwen moeten steken en wachten moeten lopen.
© 2017 Mapa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eerstvolgende SAIL Amsterdam in 2020Eerstvolgende SAIL Amsterdam in 2020Sinds 1975 vindt om de vijf jaar het evenement SAIL Amsterdam plaats. In 2015 (de negende editie) stond Noord-Holland va…
Tall ships race: meevaren als trainee, een unieke ervaringTall ships race: meevaren als trainee, een unieke ervaringEen Tall Ships Race die langs je haven passeert, het is steeds weer een evenement. Duizenden mensen stromen naar de kaai…
De Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasseDe Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasseDe Pelican of London werd gebouwd in 1946 in Frankrijk. Oorspronkelijk was het een vissersboot die onder de naam Pelican…
De Christian Radich: een Noorse driemasterDe Christian Radich: een Noorse driemasterDe Christian Radich is een Noors opleidingschip dat werd gebouwd in 1937. Het is een driemaster met op elke mast vijf ra…
De Alexander von Humboldt, Tall Ship op rustDe Alexander von Humboldt, Tall Ship op rustEen van de deelnemende schepen van de Tall Ships Races van 2010 in Antwerpen was de Alexander von Humboldt, het Duits vl…
Bronnen en referenties
  • http://www.saildenhelder.nl/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Tallship

Reageer op het artikel "Sail Den Helder 2017: daar zijn de Tall Ships weer!"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 29-06-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Tall Ships
Schrijf mee!