InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > De Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasse

De Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasse

De Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasse De Pelican of London werd gebouwd in 1946 in Frankrijk. Oorspronkelijk was het een vissersboot die onder de naam Pelican in de Noordpoolgebieden viste. Daarna werd het een kuster en droeg het schip de naam Kadett. In 1995 kreeg het schip de naam Pelican of London en na grondige verbouwingswerken werd het een tall ship van de A-klasse. De Pelican of London nam deel aan de TSR van 2016 maar ging direct van Weymouth naar A Coruña.

Pelican of London: een schip met verschillende gedaanten

De Pelican
De Pelican werd gebouwd kort na de Tweede Wereldoorlog, in 1946 om precies te zijn. Het schip werd gebouwd in Frankrijk, op de Chantiers en Ateliers Augustin Normand in Le Havre. De Pelican was een vissersboot die onder Noorse vlag de Noordpoolgebieden beviste. Het was een boot uit een reeks van vijf identieke schepen.

De Kadett
In 1968 veranderde de bestemming van de Pelican. Het schip kreeg een nieuwe naam en ging voortaan als Kadett door het leven. De Kadett werd een kuster en diende als vrachtschip. Nog steeds onder Noorse vlag en nog steeds in het Hoge Noorden.

De Pelican of London
In 1995 werd de Kadett gekocht door ex-kapitein-luitenant-ter-zee van de Royal Navy Graham Neilson. De Kadett werd de Pelican of London en na vele verbouwingen maakte Neilson er een tall ship van de A-klasse van. Hoewel het niet zijn eerste poging was om een schip om te bouwen (Neilson had voordien ook de Nederlandse TS Astrid onder handen genomen) duurde het toch twaalf jaar eer de Pelican of London eindelijk klaar was om effectief als opleidingsschip te fungeren. In 2007 liep de Pelican of London van stapel en begon het zijn internationale carrière, onder Engelse vlag ditmaal.

De verbouwingen aan de Pelican of London

Van kuster naar Xebec
Nadat ex-Kapitein-Luitenant-ter-Zee Graham Neilson de kuster had opgekocht in 1995, was het tijd voor grote verbouwingswerken. Graham Neilson wenste er immers een barkentijn (cf. de Mercator) van te maken, in navolging van de piratenschepen van Barbarije (kustgebieden in Noord-Afrika). Deze piratenschepen waren erg snel en wendbaar en konden makkelijk hun achtervolgers afschudden. Philip Goode, een jacht- en zeildesigner uit Mallorca, kwam Graham Neilson een handje toesteken en zo kreeg het schip zijn bijzonder uiterlijk. Het schip moest wat weg hebben van een Xebec, een kleine, snelle piratenboot uit de 16de tot de 19de eeuw die bijna uitsluitend in het Middellandse Zeegebied voer.

Inspiratie bij de Polaker
Eerst maakten ze een kleine versie, de Pelicanina of "kleine pelikaan". Het testschip van 3,5 meter lang zeilde in open zee nabij Palma de Mallorca. De resultaten waren spectaculair wat balans, snelheid en wendbaarheid betrof. Wat de mast betrof, waren er nog een paar schoonheidsfoutjes. Daarom haalden de twee mannen voor de zeilen hun mosterd bij de Polaker, een schip met een specifiek voorzeil dat eveneens in de Middellandse Zee voer rond de 17de eeuw. Met deze verbetering waren ze klaar om het grote werk aan te vangen en zo kwam de Pelican of London tot stand.

Adventure under Sail

Sinds 2012 vaart het schip met sponsoring van de non-profitorganisatie Adventure under Sail. Deze organisatie wil het voor jonge (en minder jonge) mensen mogelijk maken om het zeemanschap te leren aan boord van een grote zeilboot. Gegadigden tussen 15 en 80 jaar kunnen zich aanmelden als trainee. Aan boord moet gewerkt worden. Er moeten zeilen gehesen worden, het dek moet geschrobd worden, de kombuis moet draaien en er moeten wachten gelopen worden. Dit alles in een internationale, vriendschappelijke en gemoedelijke sfeer. Een echt avontuur voor heel wat mensen! Sail Training International klasseerde het schip in de A-klasse van de tall ships.

Deelname aan de Tall Ships Races (TSR)

Tijdens de TSR van 2010 won een jong lid van de Pelican of London de Torbay Cup. Een beloning voor uitzonderlijke verdiensten en persoonlijke inspanning. In 2013 nam de Pelican of London deel aan de Tall Ships Races in de Baltische Zee. Ook in 2016 nam de Pelican of London deel aan de Tall Ships Races. Het tall ship vertrok op 10 juli 2016 in zijn thuishaven Weymouth (Engeland) om naar La Coruña (Spanje) te varen. Vandaar ging het naar Lissabon (Portugal), dan naar Cádiz (Spanje), terug naar La Coruña (Spanje) en tenslotte terug naar Weymouth (Engeland) tegen 19 augustus. In 2016 stond Antwerpen dus niet op het programma. Ook in 2017 neemt het deel aan de Tall Ships Races. Dan gaat het begin augustus van Klaipedia in Lithouwen naar Szczecin in Polen.

Technische gegevens Pelican of London

  • Bouwjaar: 1946
  • Werf: Chantiers et Ateliers Augustin Normand
  • Bouwplaats: Le Havre (Frankrijk)
  • Oorspronkelijke vlag: Noors (van 1946 tot 1995)
  • Huidige vlag: Engels (van 1995 tot nu)
  • Bestemming: vissersboot, kuster en nu opleidingsschip
  • Oorspronkelijke naam: Pelican (1946 - 1968) - Kadett (1968 - 1995)
  • Huidige naam: Pelican of London
  • Tall ship van de A-klasse
  • Thuishaven: Weymouth, Dorset (UK)
  • Boegbeeld: witte pelikaan
  • Type schip: barkentijn
  • Lengte: 45 meter
  • Lengte schip: 34,6 meter
  • Lengte boegspriet: 10,4 meter
  • Breedte: 7,03 meter
  • Diepgang: 3,95 meter
  • Driemaster
  • 525 m² zeil, 11 zeilen in totaal
  • 11 man crew
  • 28 trainees
  • Kan van 7 tot 10 knopen varen

IMO-nummer

Het IMO-nummer van de Pelican of London is IMO 5273339. Het IMO-nummer is het nummer op de scheepsromp. Dit nummer volgt het schip. Zelfs al verandert het schip van naam of van vlag, met het IMO-nummer kan men het steeds terugvinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Christian Radich: een Noorse driemasterDe Christian Radich: een Noorse driemasterDe Christian Radich is een Noors opleidingschip dat werd gebouwd in 1937. Het is een driemaster met op elke mast vijf ra…
De Alexander von Humboldt, Tall Ship op rustDe Alexander von Humboldt, Tall Ship op rustEen van de deelnemende schepen van de Tall Ships Races van 2010 in Antwerpen was de Alexander von Humboldt, het Duits vl…
De Amerigo Vespucci, Italiaans tall ship met drie mastenDe Amerigo Vespucci, Italiaans tall ship met drie mastenDe Amerigo Vespucci is één van de mooiste en bekendste tall ships uit de A-class. Dit Italiaanse volschip had nog een zu…
De Alex II: opvolger van de Alexander von HumboldtDe Alex II: opvolger van de Alexander von HumboldtDe Alexander von Humboldt II is de opvolger van de Alexander von Humboldt. De nieuwe Alex werd gebouwd in Duitsland, in…
De Belem: Frans schoolschip uit de 19de eeuwDe Belem: Frans schoolschip uit de 19de eeuwHet Franse schoolschip Belem is misschien niet het grootste maar het is wel een van de oudste tall ships van de A-klasse…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jason Bowler / Flickr
  • Fr.wikipedia.org/wiki/Pelican_of_London (op 2.12.2015)
  • En.wikipedia.org/wiki/Pelican_of_London (op 2.12.2015)
  • Adventureundersail.com/index.html (op 2.12.2015)
  • Fr.wikipedia.org/wiki/Polacre (op 2.12.2015)
  • En.wikipedia.org/wiki/Polacca (op 2.12.2015)
  • Nl.wikipedia.org/wiki/Xebec (op 2.12.2015)
  • http://www.windseeker.org/ship/pelican-of-london/ (op 2.12.2015)
  • http://www.adventureundersail.com/about_us.html (op 08.02.2017)

Reageer op het artikel "De Pelican of London: Engels tall ship van de A-klasse"

Infoteur: Mapa
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Tall Ships
Schrijf mee!