InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > Mikhail Ulyanov –ijsbreker tanker met Noordpoololie

Mikhail Ulyanov –ijsbreker tanker met Noordpoololie

Mikhail Ulyanov –ijsbreker tanker met Noordpoololie De Russische olietanker Mikhail Ulyanov is de eerste tanker die Noordpoololie vervoert naar Europa. De productie van de olie is omstreden vanwege de industriële activiteit in het kwetsbare Noordpoolgebied. Deskundigen maken zich daar grote zorgen om en milieubewegingen voeren actie. Vijf miljoen mensen tekenden de petitie voor bescherming van het Noordpoolgebied. Op 1 mei 2014 vaart de Mikhail Ulyanovvoor de eerste keer de Rotterdamse haven binnen om haar olie te lossen.

Pechorazee

IJsbreker tanker Mikhail Ulyanov

De Mikhail Ulyanov is een super sterke ijsbeker tanker, gebouwd in opdracht van de Russische rederij Sovkomflot. De tanker wordt ingezet voor het verschepen van olie van het platform Prirazlomnoye in het Arctische gebied. De Ulyanov is het zusterschip van de Kirill Lavrov, die in 2010 te water werd gelaten. Beide schepen zijn gebouwd op de Russische Admiralty Shipyard in Sint Petersburg. De bouw van de Mikhail Ulyanov startte in 2007 en in februari 2010 werd het schip afgeleverd. De tanker is ontworpen door Aker Arctic Technology Inc, een Fins bedrijf. Het schip heeft een versterkte romp om het ijs te kunnen breken en is geschikt om bij temperaturen van -40 ° C te werken. De Mikhail Ulyanov vaart door anderhalve meter dik ijs.

Gegevens van de Mikhail Ulyanov
  • Roepnaam: UBAL3
  • Vlag: Rusland
  • Type: Shuttle Tanker
  • Gross Tonnage: 49866
  • Waterverplaatsing: 69830
  • Lengte: 258m
  • Breedte: 34m
  • Bouwjaar: 2009

Acteur Mikhail Ulyanov

De tanker is genoemd naar Mikhail Ulyanov (1927 – 2007). Ulyanov was een beroemde Russische acteur en regisseur. Hij was ook een bekende Sovjet politieke figuur en lid van het Centraal Comité van de Communistische Partij èn hij was leider van het Vakhtangov Theater in Moskou.

Protest Greenpeace Arctic Sunrise

Milieubewegingen voeren actie tegen het oliewinnen door het Russische gasbedrijf Gazprom in het Noordpoolgebied, Greenpeace voorop. Bij het boren kan er olie lekken dat in het ijs terechtkomt. Als het ijs gaat drijven wordt de olie meegevoerd naar andere plekken en zo een olieramp veroorzaken in een groot gebied. Het gebied ontbeert internationale verdragen die oliewinning verbieden. De milieubeweging voerde in september 2013 vreedzaam actie tegen de oliewinning in het gebied en probeerde het boorplatform Prirazlomnaya van Gazprom in de Pechorazee te bezetten. Rusland pakte dertig activisten van de Arctic Sunrise op, de Arctic 30, onder wie twee Nederlanders, en gooide ze in de gevangenis. Ze zaten honderd dagen vast.

Gazprom olie uit Noordpoolgebied - Eerste lading Noordpoololie onderweg

Op vrijdag 25 april 2014 vertrekt de tanker Mikhail Ulyanov met een eerste lading Noordpoololie van het platform naar Nederland. De milieuorganisatie wilde met de Rainbow Warrior III de tanker op 1 mei 2014 tegemoet varen, volgen en waar mogelijk het binnenvaren belemmeren. De tanker reageerde door een dag eerder al het identificatiekanaal uit te schakelen waardoor niet meer te traceren was waar het schip zich bevond. Op 1 mei 2014 nam de politie het commando van het vlaggenschip van Greenpeace over. De kapitein werd aangehouden op last dat hij de aanwijzingen van het havenbedrijf niet opvolgde en tientallen Greeanpeaceactivisten werden door de Nederlandse politie opgepakt. De activisten probeerden aanmeren van de tanker te voorkomen. Greenpeace-schepen Rainbow Warrior III en Esperanza, met honderd milieuactivisten aan boord en paragliders waren bij de Greenpeace actie betrokken. Ze vormden een blokkade en de paragliders hingen boven het Russische schip.

AIS volgsysteem uitgezet

Overigens is het een maritieme doodzonde om in een van de drukst bevaren wateren van de wereld de AIS, het Automatic Identification System, uit te schakelen.
Zonder ingeschakelde AIS kunnen kustwacht, havenbedrijf en andere schepen niet zien waar de tanker vaart en hoe snel hij vaart. AIS uitzetten is een overtreding van internationale richtlijnen, maar de autoriteiten kunnen er niet zoveel tegen doen. Als een schip een goede reden heeft om het identificatiekanaal uit te zetten dan is dat toegestaan. De Nederlandse havenautoriteiten kunnen er boos om worden maar hebben geen bevoegdheden voor sancties. De kustwacht kan alleen ingrijpen als er direct gevaar dreigt. Bij het binnenvaren van de haven heeft het schip een loods nodig die het AIS weer aan moet zetten.

Rainbow Warrior

Greenpeace legde met haar schip aan op de plaats waar de tanker moest aanmeren. De ME kwam daarop aan boord en het schip werd weggesleept. Kapitein Peter Wilcox van de Rainbow Warrior werd aangehouden samen met nog 43 actievoerders. Diezelfde avond werden 43 van de 44 weer vrijgelaten met een boete op zak van 90 tot 130 euro. Een actievoerder zit langer vast omdat hij opzettelijk tegen een politieboot voer. Het lukte Greenpeace wel om vanaf speedboten de zijkant van de Mikhail Ulyanov te beschilderen met de tekst: No arctic oil. Rederij Sofkomflot noemde de blokkade een onverantwoorde publiciteitsstunt.

Rotterdam

De Rotterdamse haven weert de omstreden olie niet. Voor de haven is de handel welkom. Het gaat over veel geld waar de haven geen 'nee' tegen kan zeggen. Dat het Russische schip naar Rotterdam gaat is niet toevallig. De Nederlandse stad is een van de grootste overslagplaatsen voor ruwe olie van Europa en helemaal ingericht om tankers zoals Mikhail Ulyanov te ontvangen. Rotterdam krijgt jaarlijks ongeveer honderd miljoen ton olie aan in de haven. Een derde daarvan is Russische olie. De Noordpoololie aan boord van de Mikhail Ulyanov is opgekocht door Total, dezelfde Franse oliemaatschappij die zich in 2012 publiekelijk uitsprak tegen boringen in het Noordpoolgebied. Een dag na het arriveren van de tanker in Rotterdam besloot Total vanwege alle commotie niet nog eens Noordpoololie af te nemen.

Motie Tweede Kamer

De Tweede Kamer nam op 1 april 2014 een motie aan om transport van zware ruwe olie in het Noordpoolgebied te kunnen verbieden. Dit initiatief werd omarmd nadat bekend werd dat de eerste Noordpoololie naar Rotterdam verscheept zou worden. Het kabinet zegt niets tegen het transport te kunnen doen. Minister Henk Kamp van Economische Zaken maakte in 2013 Russische zakenlieden duidelijk dat Nederland graag wil helpen bij het exploiteren van het Noordpoolgebied. Deze houding correspondeert niet met de visie op verduurzaming van de energie en de bescherming van de Noordpool. Wat de milieubewegingen betreft zou de Noordpool de officiële status als reservaat moeten krijgen, net als Antarctica. Pas dàn zijn bedrijven als Shell en Gazprom te weren. Greenpeace noemt het nodig ter bescherming van de leefomgeving van de ijsbeer en om desastreuze klimaatverandering te voorkomen. De protesten gaan door.

Lees verder

© 2014 - 2017 Sjaanfanameland, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt een kompas?Een kompas is een belangrijk oriëntatiemiddel en maakt deel uit van verschillende moderne navigatieapparaten. Het dankt…
De invloeden van het westen op de InuitDe invloeden van het westen op de InuitIn dit artikel wordt de invloed van het westen op de Inuit beschreven. Ook komen de problemen aan bod.
Greenpeace informatieGreenpeace is een organisatie die zich wereldwijd inzet voor milieuproblemen. Ze probeert oplossingen voor deze probleme…
Zes heel bijzondere cruisesZes heel bijzondere cruisesBij het woord 'cruise' denk je al snel aan varende steden vol massa-entertainment. Maar anno 2014 is er veel meer mogeli…
Beleggen in grondstoffen: de rijkdom van RuslandBeleggen in grondstoffen: de rijkdom van RuslandTijdens een winterse koudegolf hoor je wel eens het nieuwsbericht dat "Rusland de gaskraan dichtdraait". De onrust die m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash / Pixabay
  • www.greenpeace.nl
  • www.imdb.com
  • www.nos.nl
  • www.marinetraffic.com
  • www.ship-technology.com
  • www.ad.nl
  • Leeuwarder Courant
  • www.wikipwedia.org

Reageer op het artikel "Mikhail Ulyanov –ijsbreker tanker met Noordpoololie"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 16-03-2017
Gepubliceerd: 01-05-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Vaartuigen
Bronnen en referenties: 9
Schrijf mee!