Acht weetjes over de RMS Titanic

Acht weetjes over de RMS Titanic De RMS Titanic vergaat op 15 april 2012, nadat het schip een ijsberg heeft geraakt. Van de ruim 2.200 passagiers kunnen slechts ruim 700 passagiers worden gered. De rest vindt de dood, met name door verdrinking of onderkoeling in de ijskoude oceaan. In dit artikel vind je acht weetjes over de Titanic. Dingen die je wellicht nog niet wist, maar zeker interessant zijn om een meer compleet beeld te krijgen van de ramp met RMS Titanic.

Lengte van de Titanic

De Titanic was 269 meter lang en 28 meter breed. Het was in 1912 het tot dan toe grootste bewegende object door mensenhanden gebouwd. De Titanic was het tweede schip uit een reeks van drie in de zogeheten Olympic-klasse. Het derde schip, de Britannic, was nog nét iets groter dan de Titanic. Het gaat om nog geen meter verschil overigens. Tegenwoordig zijn schepen van deze omvang heel normaal. Ter vergelijking, het cruiseschip Costa Concordia dat evenals de Titanic een tragisch einde kende in 2012, had een lengte van 290 meter en was 35,5 meter breed. Het grootste cruiseschip ter wereld (anno 2013) is de Oasis of the Seas met een lengte van maar liefst 361,60 meter en een breedte van 60,50 meter.

Passagiers

De Titanic vervoerde op haar enige en tevens laatste tocht 2.223 passagiers. Hiervan was 897 man personeel. Ter vergelijking, het grootste cruiseschip ter wereld (anno 2013) heeft ruimte voor méér dan 6.000 gasten die worden bediend door ruim 2.000 man personeel. Van het totaal aantal op de Titanic vond twee op de drie passagiers de dood (1.522 man). Het absoluut grootste aantal slachtoffers viel onder het personeel en de passagiers uit de derde klasse. Het dient vermeld te worden dat het aantal passagiers en overlevenden van bron tot bron verschilt. Het is algemeen bekend dat het aantal doden hoger is dan noodzakelijk, omdat er te weinig reddingsboten waren en de reddingsboten die er wel waren werden niet maximaal benut. Onder de opvarenden van de Titanic bevonden zich drie Nederlanders: Jonkheer J. George Reuchlin jr. Hij was directeur van het passagebureau van de Holland Amerika Lijn (HAL) en voer als gast mee op de Titanic. Onder het personeel bevonden zich de twee andere Nederlanders: Hendrik Bolhuis was een kok en Wessel van der Brugge voer mee als stoker.

Schoorstenen

De Titanic had vier schoorstenen. Het schip had echter drie motoren en derhalve ook aan drie schoorstenen voldoende. De vierde schoorsteen is toegevoegd voor het imposante uiterlijk van het schip, maar was niet functioneel. Hij werd uiteindelijk wel gebruikt voor ventilatie van onder andere de keuken.

Prijzen van een kaartje voor de Titanic

In 1912 begonnen de prijzen voor een hut voor de derde klasse bij $36,00. Voor de hut in de tweede klasse diende je $66,00 neer te leggen en voor een hut in de eerste klasse was de prijs $125,00. Wilde je tijdens de overtocht in één van de grootste suites verblijven, dan diende je ruim $4000,00 te betalen. Dat waren in die tijd redelijk hoge prijzen. Zou je deze prijzen omrekenen naar een waarde in de huidige tijd, dan kom je op de volgende prijzen: ruim $790,00 voor de derde klasse, $1.200,00 dollar voor de tweede klasse en bijna $2.800,00 voor de 1eerste klasse. De tickets voor de grootste suites kosten omgerekend ruim $83.000,00

Titanic, óók een beetje van Nederlandse makelij

Aan de bouw van de Titanic zit ook een Nederlands tintje. De Koninklijke Nederlandsche Meubelfabriek H.P. Mutters en Zoon uit Den Haag heeft een aantal luxe cabines in mogen richten. Het bedrijf zorgde voor de betimmering en de inrichting van de zéér luxueuze hutten. De meubelmaker was in 1863 bij de verbouwing van het Koninklijk paleis Noordeinde te Den Haag één van de meubelmakers die meubelen leveren mocht. Daarbij was Mutters de enige die ook de verdere aankleding van enkele vertrekken mocht verzorgen. Dat men bij Mutters dus wist hoe je ruimtes met koninklijke egards moet aankleden, was precies wat men nodig had op de Titanic! Daarnaast heeft Mutters de meubels geleverd voor verschillende ruimtes op het schip, waaronder de veranda, de gezelschapszaal, de rooksalon en het zogeheten ‘private deck’.

RMS Titanic

De Titanic wordt altijd aangeduid als RMS Titanic. RMS staat voor Royal Mail Ship. De rederij had een extra en zekere inkomstenbron door een contract met Royal Mail af te sluiten. De drie schepen uit de Olympic-klasse: de Olympic, Titanic en Britannic zouden zorgdragen voor het transport van post naar de overzeese gebieden. Deze schepen zouden snel en betrouwbaar zijn, dus ideaal voor deze extra taak.

Bron: Passenger Carpathia, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Passenger Carpathia, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reddingssloepen op de Titanic

Oorspronkelijk had het ontwerp van de Titanic maar liefst 64 reddingssloepen. Deze sloepen zijn door de directeur van de rederij White Star Line, de heer Bruce Ismay, uit het ontwerp geschrapt. Ten eerste omdat de sloepen op het promenadedek lagen en veel sloepen zouden het uitzicht ontnemen. Ook zou het zien van veel reddingssloepen angst bij de passagiers inboezemen. Daarom werd een nieuw ontwerp gemaakt waarbij slechts zestien sloepen (een kwart van het originele plan) werden meegenomen. Hier kwamen nog vier opvouwbare reddingssloepen bij en zo kwam het totaal op twintig stuks. Deze twintig reddingssloepen boden plaats aan 1.178 personen, ongeveer de helft van het totaal aantal mensen aan boord. De ontwerpers van de Titanic hebben hier overigens geen wettelijke regels mee overtreden. Het is bekend dat de sloepen, zeker de sloepen die het eerst te water werden gelaten, niet optimaal benut werden. Integendeel, de rijkere klasse vertrok eerst met bagage en al, waardoor de eerste zes sloepen niet eens de helft van het maximaal mogelijke aantal passagiers meenamen. Ook de laatste sloepen zijn niet optimaal ingezet geweest, maar dat komt omdat de Titanic met de boeg onder water dook, terwijl deze sloepen nog niet (volledig) gevuld waren met passagiers. In totaal hebben 823 mensen via een reddingssloep zich kunnen redden van de zinkende Titanic. Ruim honderd man uit de reddingssloepen overleeft de ramp alsnog niet, veelal door onderkoeling. De temperatuur lag rond het vriespunt.

Locatie van het scheepswrak van Titanic

Het scheepswrak van de Titanic ligt op de bodem van de oceaan. Het is pas in 1985 onder leiding van Robert Ballard teruggevonden en sindsdien is er veel onderzoek gepleegd. Hierdoor is meer bekend geworden over de mogelijke toedracht van het ongeluk en hoe een onzinkbaar geacht schip toch binnen enkele uren verdween een in de ijskoude oceaan. Er liggen nu drie grote stukken van de Titanic op de bodem van de oceaan op een diepte van 3.800 meter. De coördinaten van het scheepswrak zijn: 41°43'53.70" N, 49°56'53.72" W. Je kunt zelf het scheepswrak bekijken in Google Earth door de coördinaten te knippen en te plakken in het zoekveld in Google Earth. Vergeet niet de optie '3D-gebouwen' aan te vinken.
© 2013 - 2024 Solnah, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Is de Titanic echt gezonken?Is de Titanic echt gezonken?De meeste mensen kennen het verhaal van de Titanic wel, het luxe cruiseschip dat in 1912 zonk na een aanvaring met een i…
Belfast: de stad van de TitanicBelfast: de stad van de TitanicGeen enkele stad is zo verbonden met de Titanic als Belfast in Noord-Ierland. Tussen 1909 en 1912 werd het schip hier ge…
Titanic Belfast museumTitanic Belfast museumWie een bezoek brengt aan de stad Belfast in Noord-Ierland kan er bijna niet omheen: het Titanic Belfast museum, gebouwd…
De ondergang van het schip de TitanicHet verhaal van de ondergang van de Titanic is enorm bekend geworden dankzij de gelijknamige film met Leonardo DiCaprio…

Walk-to-Work Vessel van Royal WagenborgWalk-to-Work Vessel van Royal WagenborgDe Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) heeft een nieuw type schip in gebruik dat de Walk-to-Work vessel wordt genoem…
Superjacht Adastra - supersnelle en superzuinige trimaranSuperjacht Adastra - supersnelle en superzuinige trimaranDe Adastra is een superjacht met verbazingwekkende kwaliteiten. Het is een trimaran die in april 2012 in Hong Kong te wa…
Bronnen en referenties
Solnah (99 artikelen)
Laatste update: 17-11-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.