InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > Superjacht Adastra

Superjacht Adastra

Superjacht Adastra De Adastra is een superjacht met verbazingwekkende kwaliteiten. Het is een trimaran die in april 2012 in Hong Kong te water werd gelaten, na een bouwperiode van vijf jaar. Eigenaren zijn Anto en Eliane Marden, scheepsmagnatenechtpaar. Het jacht kan zeer stabiel en zeer snel varen: het is een verbazingwekkend vaartuig.

Hong Kong

Bron: McConaghyBron: McConaghy

Trimaran

De Adastra is een superjacht met een lengte van 42,5 meter. Het is een trimaran, een vaartuig met drie parallelle rompdelen, die boven de waterlijn met elkaar zijn verbonden. De constructie van een trimaran garandeert een zeer stabiele ligging in het water en een lage waterweerstand. Ook bij hoge golven ligt de Adastra stabiel. De trimaran heeft een geringe diepgang door het ontbreken van een kiel. Het kan daardoor in ondiepe baaien varen en de mooiste plekjes van de wereld bereiken. John Shuttleworth is de ontwerper van het jacht, dat 12 miljoen euro heeft gekost en waaraan vijf jaar is gebouwd door McConaghy Boats.

Superjacht

De Adastra is een van 's werelds meest verbazingwekkende superjachten. De Adastra heeft een innovatief ontwerp en is met oog voor detail gebouwd. Op 11 april 2012 werd het jacht te watergelaten in Hong Kong, de thuishaven van de Adastra. Met de trimaran kunnen de eigenaren, die ervaren zeevaarders zijn, de oceanen bevaren en hun opvarenden een luxe verblijf aanbieden. De trimaran heeft verschillende kooien, twee badkamers en een kombuis.

Bron: McConaghyBron: McConaghy

Zuinig

De trimaran gebruikt heel weinig brandstof, 20% minder dan schepen van vergelijkbare grootte, waardoor het actieradius uitzonderlijk hoog is. Haar slanke rompen en gestroomlijnde exterieur laten de Adastra supersnel over de oceaan schieten. In het vaartuig is alle kennis over snelheid, stabiliteit en zuinigheid gecombineerd met comfort en zelfs luxe. Geen trimaran ligt zo stabiel in de oceaangolven als de Adastra. De trimaran is als lichtgewicht gebouwd om het brandstofverbruik te minimaliseren. Het dek en de bovenbouw is opgebouwd uit koolstofvezel met honingraat kern, de romp is van glas en kevlar en het interieur is van lichtgewicht eiken kasten met honingraat panelen. Om het gewicht verder te verlagen is vrijwel elk aspect van de boot op maat gemaakt. Het lichte koolstofvezel is gebruikt voor luiken, toiletten, patrijspoorten en ladders, die allemaal speciaal zijn gebouwd voor dit schip.

Areodynamica

Boven de waterlijn is met aerodynamica en hydrodynamica een uitgekiende vorm ontwikkeld die de boot voor water en lucht gestroomlijnd maakt. De buitenkant is glad en naadloos afgewerkt.

Salon

De Adastra heeft een ruime salon waar via een groot raam licht naar binnen valt. Het panoramisch raam biedt ook prachtig uitzicht op de zee. De salon heeft een zithoek, een eettafel en navigatie-station. Het voordek heeft een grote ligstoel en op het achterdek staat een bank met bar een eethoek. Achterop de trimaran is een duikplatform. De centrale romp is opgedeeld in twee delen met een grote hut over de volle breedte in het achterschip. Tevens zijn er nog twee hutten voor de gasten en accommodatie voor de bemanning en de kombuis. De Adastra biedt comfortabele accommodatie voor negen gasten en zes bemanningsleden. De trimaran heeft drie ankers van lichtgewicht materiaal.

iPad bestuurbaar

De trimaran Adastra is op afstand tot 50 meter buiten de boot bestuurbaar via een iPad. Het is een van de gadgets die in de trimaran is ingebouwd. De Adastra beschikt over meer speeltjes. Aan boord zijn:
  • jet ski's;
  • een zeilboot;
  • kajaks;
  • surfboards.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: McConaghy
  • www.nautica.nl
  • www.john-shuttleworth.com
  • www.wikipedia.org
  • www.imagzin.nl
  • www.mcconaghyboats.com
  • Afbeelding bron 1: McConaghy
  • Afbeelding bron 2: McConaghy

Reageer op het artikel "Superjacht Adastra"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 10-04-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Vaartuigen
Schrijf mee!